Avatar billede devil_dk Nybegynder
05. maj 2003 - 16:18 Der er 35 kommentarer og
4 løsninger

Lag i spil når anden maskine downloader !!!!

HMMM det her er sært

Vi er to der dele en 2048/512

Vi køre fra adsl modem til en switch hvor begge maskiner
får sin ip fra udbyder.

begynder den ene maskine at downloade med ca 70 kb/sec
begynder den anden at lagge i online spil :(

er det forde switchen er noget billig bras
eller er der en bedre forklaring.
Avatar billede foralias Praktikant
05. maj 2003 - 16:23 #1
Det kommer vel an på så mange ting, hvilket spil er det, trafikken på nettet, jeres opsætning og m.a. Hvem er jeres ISP? Avilket abbo. har i? Hvad hedder switchen?
Avatar billede devil_dk Nybegynder
05. maj 2003 - 16:55 #2
Trafik på nettet står der,
hvilken opsætning vi bruger står der også
det er især spil som MOHAA der gør det
det er ikke de servere man spile på for så snart
den anden maskine bliver stoppet med download køre det
som en drøm.

Switch navn har jeg ikke  skrevet på men det er en vega 5 ports switch
udbyder burde være ligegyldig men en 2048/512 burde da kunne trække
70 kb/s download og et spil på samme tid uden at hikke :)
Avatar billede devil_dk Nybegynder
05. maj 2003 - 22:35 #3
Er 60 points for lidt eller sidder der ingen experter herinde :)
Avatar billede geddeth Nybegynder
06. maj 2003 - 02:08 #4
Det kommer ikke nødvendigvis kun an på download - når man spiller online, uploader man også. Så prøve også at holde øje med denne faktor. Brug evt. DU meter (http://www.dumeter.com) på begge maskiner til at overvåge upload/download med, mens det sker.

Med den nævnte forbindelse har I en teoretisk download på 2*(1024^2)/8 = ca. 256kb/s, men pga. støj på kabler, anden trafik på nettet (som foralias skrev ovenfor) og almindelig overhead til data, skal man som regel trække 20% fra dette tal - reelt har I nok ca. 200kb/s at gøre godt med.

Tilsvarende har I (512*1024)/8 = 64kb/s teoretisk upload, men det samme gør sig gældende her som ovenfor.

Prøv at have det I tankerne, når I overvåger jeres forbindelse under netspil.

/geddeth
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
06. maj 2003 - 02:20 #5
Jeg ville som det allerførste prøve med en anden switch. SÅ ved du nemlig om det er den, og jeg kunne godt forestille mig at det er den der hoster.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
06. maj 2003 - 11:31 #6
Det er et ganske almindeligt problem og tror slet ikke på at det er din switch. geddeth har kommet med den teorektiske forklaring og det er helt normalt at din pingtid stiger imens. Det kommer bl.a. an på hvormange data dit onlinespil sender og modtager. Jeg har spillet onlinespil i ca. 4 år og på forskellige linjer og med forskellige hastigheder og jeg har endnu ikke oplevet at at en så kraftig download som 70kb/s ikke har medført pingforøgelse/choke/loss/ms/.
Avatar billede devil_dk Nybegynder
06. maj 2003 - 13:41 #7
Det vil sige selv om jeg kan downloade med omkring 210 kb/sec og uploade med ca 45 kb/s
Kan linjen ikke trække en download på 70 kb/s og et spil samtidig selv om det ikke er samme maskine !!!!!!!!!!!
Så er ADSL da ikke særlig fedt.
de fleste spil kan jo køre på en 256/128 linje
Kunne det køre bedre hvis man sætter en maskine op som router ?
altså en maskine koblet direkte til modemet også de andre maskiner køre gennem denne ?
Avatar billede foralias Praktikant
06. maj 2003 - 14:42 #8
Jeg tror ikke at det ville forbedre din situation, grunden til at jeg spurgte om din ISP i første kommentar var netop den om du brugte ADSL eller bredbånd, jeg har arrownet hjemme hos mig og jeg har ikke nogen lag af betydning, og jeg har en almindeligt 5 ports surecom switch. Prøv da og se om en anden switch ville løse problemet.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
07. maj 2003 - 02:36 #9
efter min bedste overbevisning er det afgørende for online spil der kører på en server et sted (og altså ikke som fx starcraft) ikke båndbredden men pingtider, og det er også derfor at ISDN og ADSL har næsten (ikke helt) de samme pingtider, for de er begge digitale (i modsætning til modems).
foralias > han må køre bredbånd, da begge maskiner får IP af udbyder, altså ingen router som jeg læser det.
Avatar billede devil_dk Nybegynder
07. maj 2003 - 03:01 #10
mrmox2
yep adsl bredbånd uden router.

Jeg har tænkt på at købe en ny switch
er denne god
http://www.itbutikken.dk/vareinfo/vis_vare.asp?varenr=18719
det er da 3com og den har 1 mb ram indbygget.
selv hvis en maskine er downloader og vi spiller lokalt lagger det
så det må vel næsten være den vega switch der sveder ?
Avatar billede foralias Praktikant
07. maj 2003 - 07:23 #11
mrmox2 > ADSL er ikke bredbånd det er ADSL. Se:http://www.eksperten.dk/spm/327953
devil dk > Jeg tror nok det er en god ide hvis i lokalt også har det problem.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
07. maj 2003 - 10:41 #12
devil:

Du må forstå at dette er et ganske alm. problem. For det første kører ADSL over ATM og ATM-celler udnytter ikke båndbredden særlig godt. For det andet, så har ping pingtid ikke noget direkte at gøre med din båndbredde. I det her tilfælde har du en meget kraftig download igang og den vil foregå med store pakker som sandsynligvis vil komme i kø ved dit outside interface på din router, og derved vil din pingpakke stå og vente på at dine store download pakker komme igennem og bliver behandlet. Løsningen er ikke at få dig en anden switch, men derimod QoS eller en bedre linie.
Avatar billede foralias Praktikant
07. maj 2003 - 10:47 #13
®azzer® > Citat "selv hvis en maskine er downloader og vi spiller lokalt lagger det
så det må vel næsten være den vega switch der sveder ?" det kan vel kun betyde at netkortet på maskinen der DL'er eller switchen er skyld i dette ikke? Her spiller ADSL forbindelsen vel ikke ind.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
07. maj 2003 - 12:09 #14
Den med lokalt havde jeg overset. Det beklager jeg.
Hvilke pingtider snakker vi om?
Er det både ping i spil og ping fra en dos-promt?
Drejer det sig om alle spil?
Hvilken maskine downloader? Og Er den del af spilleriet?
Avatar billede devil_dk Nybegynder
07. maj 2003 - 12:39 #15
Jeg har besluttet mig til at købe denne
http://www.itbutikken.dk/vareinfo/vis_vare.asp?varenr=18719
den kommer imorgen også ser vi hvad der sker :)
giver besked og deler points ud derefter :)
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
07. maj 2003 - 14:26 #16
Jeg må indrømme at jeg ikke forstår dig. Du stiller et spørgsmål som der ikke er kommet noget konkret svar på endnu. Istedet for at svare på mine spørgsmål vælger du bare at købe en ny switch, hvad er pointen i det? Hvad nu hvis det bare er et duplex, eller lign? så har du lige brugt 500kroner uden grund. Ja, jeg forstår slet ikke hvorfor du ikke bare købte switchen uden at oprette et spørgsmål her for du er jo ikke kommet et skridt videre.
Avatar billede foralias Praktikant
07. maj 2003 - 14:41 #17
Hvis switchen var defekt så er han da.....
Avatar billede devil_dk Nybegynder
07. maj 2003 - 14:50 #18
nu køber jeg den på nettet så kan jeg jo altid retunere den inden 14 dage
hvis det ikke er det.

Det er noget er pludselig er kommet
har ikke haft de problemer før
derfor tror jeg efter hånden det er den switch
Avatar billede devil_dk Nybegynder
08. maj 2003 - 12:44 #19
har nu prøvet den fine nye switch , det var ikke det men jeg beholder den nu da vi tit mødes nogle stykker til lan her og den anden alligevel var for lille til det.

Mine ping tider er sådanset fine de ligger mellem 30 til 80 alt efter den server man nu spiller på.

Den maskine der downloader spiller ikke kun dl.
Det er alle forholdsvis nye spil fra Half-life til MOHAA og IGI 2
Ping er jo entlig ikke dårlig det er derfor jeg ikke fatter det ikke køre og slet ikke når det har kørt.

Det der sker i spillet er det køre som det skal men det fryser bare hver 2-3 sec og det er jo ikke til at spille med.

azzer iden med denne trår var at jeg håbede der var en løsning på problemet
nogle mente det kunne være switsen og da jeg allegevel skulle ud og have en med 8 porte er det jo ikke hel spild af penge :)

men jeg er skam stadig åben for muligheder for en løsning :)
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
09. maj 2003 - 11:19 #20
Jo, men der var jo rene gætterier :-)

1. Hvis jeg forstår det rigtigt så siger du at pingtider er fine? Også på LAN?
2. Du oplever ikke dette lag når der ikke bliver downloadet?
3. Hvordan ser dit netværk ud?
4. Det har virket? Hvad er blevet ændret?
5. I half-life/CS hvad siger din "netgraph 3" ? Jeg vil gerne vide om du får loss, choke eller ms?
Avatar billede foralias Praktikant
09. maj 2003 - 11:56 #21
Jo ®azzer® det var gætteri, men er alt fejlfinding ikke det?
Du gætter jo også, bare på noget andet.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
09. maj 2003 - 14:17 #22
foralias:

Jeg sidder bestemt ikke bare og gætter. Jeg prøver at lokalisere problemet før jeg drager konklusioner.
Avatar billede foralias Praktikant
09. maj 2003 - 14:27 #23
Ja ja godt ord igen min herre, for mig at se drejer det sig her om to ting af samme sag.
Det var da det samme som mrmox2 gjorde da han foreslog at prøve med en anden switch.
Du behøves da ikke at blive sur.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
09. maj 2003 - 15:22 #24
Fordi jeg ikke laver en smiley er vel ikke ensbetydende med at jeg er sur :) ?
Avatar billede devil_dk Nybegynder
09. maj 2003 - 15:49 #25
hvordan er det nu jeg får den der netgraph 3 frem
når jeg skriver netgraph 3 siger den ukendt komando
Avatar billede devil_dk Nybegynder
09. maj 2003 - 17:33 #26
1. pingtider ligger mellem 30-80 alt efter server og spil.

2. ingen lag uden download.

3. der går et modem > svitch > til pcér

4. loss mellem 0-1  choke mellem 0-7  ms mellem 30-80
mit ping på cs servere er mellem 30-50

Et spil som mohaa og mohaash er totalt umulig at spille cs går an men ikke godt
Avatar billede foralias Praktikant
10. maj 2003 - 01:09 #27
Sker det samme også hvis rollerne er byttet om? dvs. du downloader og den anden maskine spiller?
Avatar billede devil_dk Nybegynder
10. maj 2003 - 01:12 #28
Yep  så sker det samme :(

det der er så sært er det har kørt og der er ikke lavet noget om.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
10. maj 2003 - 13:49 #29
Jeg må indrømme jeg aldrig har oplevet noget lign. Kan det være noget spyware som ligger og leger sjov på netværket? Jeg har hørt om folk der laggede meget i CS, men så skaffede de et program til at rydde op i spyware og så gik laggen væk. Det er bl.a. programmer som kazaa m.m.
Avatar billede devil_dk Nybegynder
10. maj 2003 - 14:06 #30
Jeg bruger aldrig programmer som kazaa der har ikke været et rigtig godt p2p
program siden napster RIP.

Har lige reinstalleret begge maskiner.
Må nok leve med det :(
men det er da lidt sært.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
11. maj 2003 - 13:24 #31
Well, der må være en teknisk forklaring. Måske du kunne smide en sniffer på?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
12. maj 2003 - 10:02 #32
foralias> mht det med bredbånd og ADSL så tænkte jeg på TDC-termer, hvor netexpress og bredbånd er to forskellige produkter, begge med hastigheder helt ned til 256/128.
ADSL er jo bare en asymmetrisk DSL forbindelse. jeg ved godt at det forvirrer begreberne at tale om bredbånd på 256kb, men når produktet nu hedder sådan, ...
Avatar billede foralias Praktikant
12. maj 2003 - 10:38 #33
Ok på den måde, fair nok, det er jo TDC der ikke kan kalde en skovl for en skovl og en spade for en spade det giver jeg dig helt ret i.
At de kalder deres ADSL løsning for bredbånd er jo misvisende.
Hvornå kalder de mon deres trådløse telefoner for mobil telefoner ;-)
Avatar billede foralias Praktikant
12. maj 2003 - 10:39 #34
devil_dk > Har du prøvet at kontakte TDC mht. problemet?
Avatar billede foralias Praktikant
19. juni 2003 - 07:52 #35
devil_dk -> LUKKE ???
Avatar billede devil_dk Nybegynder
20. juni 2003 - 07:36 #36
jeg ved ikke om det er korekt at dele de 60 pints ud på jer alle 4 men det gør jeg så må i lige sige til hvis i mener det er unfair :)

tak for forsøget på at hjælpe :)
har ladet den stå åben i håbet om der kom en med en genial løsning
men det ser ikke ud til en sådan findes.
Avatar billede foralias Praktikant
20. juni 2003 - 07:40 #37
devil_dk -> har du talt med TDC?
Avatar billede foralias Praktikant
20. juni 2003 - 07:40 #38
p.s. tak for points
Avatar billede devil_dk Nybegynder
20. juni 2003 - 07:46 #39
foralias
Nej jeg gider ikke gøre mere ud af det :)
sørge bare for at gøre en ting af ganngen :)
nu downloader jeg heller ikke så meget med det var bare
dejligt at kunne gøre det mens man sad og spillede et spil.