Avatar billede ulbrandt Nybegynder
03. maj 2003 - 17:11 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Start up

Jeg har været uheldig at starte up med en data-diskette i floppy-drevet og siden vil PC'en ikke starte, den kan kun "se" floppy-drevet det vil sige at den står og knurrer med et "bip" indimellem. Når jeg så slukker maskinen og starter op hurtigt efter, kører alt igen normalt. Jeg har været i bios'en og sat indstillingerne i default, det hjalp sg'u ikke, er der en af jer experter der har en idé om hvad jeg kan gøre, bortset fra at smide lortet ud ad vinduet ?
PC'en er en Siemens 435mhz Pentium ca. 2 år gml.
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. maj 2003 - 17:18 #1
du skal ind i bios og finde det sted der hedder noget med Startsekvens, sæt den til C:
Avatar billede ulbrandt Nybegynder
03. maj 2003 - 17:25 #2
Så vidt jeg husker er der ikke noget der hedder startskvens, men jeg går ind og kigger om jeg kan finde noget der ligner og vender tilbage med et svar.
Avatar billede ulbrandt Nybegynder
03. maj 2003 - 17:32 #3
Jeg har kun mulighed for at bestemme rækkfølgen af de drev der skal bootes på og det har jeg prøvet at ændre men uden held.
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. maj 2003 - 17:40 #4
hvad sker der hvis du tager floppyen fra, hiver kontrollerkablet ud
Avatar billede ulbrandt Nybegynder
03. maj 2003 - 17:46 #5
Så sker der ikke noget, det har jeg prøvet, jeg har også prøvet at tage batteriet ud og ventet et døgn før jeg satte det i igen, det hjalp heller ikke.
Jeg ser du er en gammel rotte li'som mig, jeg er 77 år og startede også med en ABC 80, nå men det har jo ikke noget med sagen at gøre. Jeg kan simpelthen ikke forestille mig hvad f..... der er galt !
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. maj 2003 - 17:51 #6
ja, men der burde ikke ske noget ved at sætte en datadiskette i.
Der er ikke noget i bios der fortæller den at den skal starte floppyen når der har siddet en datadiskette i drevet.

Hvilket operativsystem bruger du?

Ak ja, ABC80, den gang var tingene enklere ;o)
Avatar billede ulbrandt Nybegynder
03. maj 2003 - 17:56 #7
Jeg bruger XP professionel, men jeg kan dårligt tænke mig det har noget med styresystemet at gøre, den kommer jo ikke længere end til at prøve at boote fra floppy-drevet. Jeg har iøvrigt også konstaterert at hverken CD rom drevet eller HD virker.
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. maj 2003 - 18:02 #8
har du fdisk på en bootdisk, så boot på disketten og i A: skriver du fdisk /mbr
Avatar billede ulbrandt Nybegynder
03. maj 2003 - 18:17 #9
Jeg har de 5 start-up disketter der skal til at starte Win XP up, men jeg ved ikke om der er fdisk på. Hvad vil der iøvrigt ske ved at bruge fdisk/mbr ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. maj 2003 - 18:24 #10
fdisk /mbr retter op på bootsporet såfremt der er sket noget med den.
Avatar billede ulbrandt Nybegynder
03. maj 2003 - 18:33 #11
Når maskinen kører XP kan jeg vel bare gå ind i dos og så skrive kommandoen der.
Avatar billede ulbrandt Nybegynder
03. maj 2003 - 18:46 #12
Nu har jeg prøvet at køre fdisk/mbr fra kommando promten men der er åbenbart ikke fdisk, iøvrigt er jeg bange for at det er en hardware-fejl så det er nok dumt at spilde mere af din tid, men du fortjener de 60 point. Tak for hjælpen
Avatar billede ulbrandt Nybegynder
03. maj 2003 - 18:50 #13
Jeg har ikke prøvet at stille spørgsmål før, så fortæl mig lige hvordan jeg afleverer pointene.
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. maj 2003 - 22:12 #14
når du ikke har fået et tilfredsstillende svar lægger du selv et svar og accepterer det, så får du pointene igen..
Avatar billede ulbrandt Nybegynder
03. maj 2003 - 23:30 #15
OK