Avatar billede klas Juniormester
02. maj 2003 - 17:11 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Script til billede galleri (wap)

Hejsa,

Jeg vil gerne smide en masse billeder ud på en lille wap side..

Er der nogle der har et færdigt script til dette?

Jeg tænkte at man kunne lave det i asp/access  evt. mysql.
Avatar billede floetti Nybegynder
02. maj 2003 - 17:22 #1
kunne det være i .php ?
Avatar billede floetti Nybegynder
02. maj 2003 - 17:23 #2
virker best med MySQL !
Avatar billede klas Juniormester
02. maj 2003 - 17:30 #3
tjoe.. jeg har bare aldrig selv lavet noget i php. men det kan det vel godt    :)

Har du prøvet det før?

Sidder og leger lidt nu http://klas.dk/wap/default.wml

virker ikke !  skod  :)
Avatar billede floetti Nybegynder
02. maj 2003 - 17:45 #4
Har ikke arbejdet med .wml før !! men det ser ikke så dumt ud ;)

Jeg har et script som jeg har lavet til mit gallari, det i PHP og MySQL og det indeholder en gallari menu og så selve gallariet !
Avatar billede klas Juniormester
02. maj 2003 - 17:47 #5
et galleri til mobil eller alm web?
Avatar billede floetti Nybegynder
02. maj 2003 - 17:55 #6
Ja! det er jo det, det er til alm. web
Avatar billede klas Juniormester
02. maj 2003 - 17:58 #7
ok.. jeg har også selv et galleri til web...
Avatar billede klas Juniormester
02. maj 2003 - 18:29 #8
tror det var min server der ikke understøttede det.. har lagt det ud på min anden server og nu virker det :)

cosmic.dk/wap/default.wml  <- billede af min folkevogn  :)
Avatar billede medions Nybegynder
02. maj 2003 - 18:43 #9
floetti> Øhh hvorfor er det HELT nøjagtig det virker bedst med MySQL??????????

//>Rune
Avatar billede floetti Nybegynder
02. maj 2003 - 19:12 #10
Access er lavet af Microsoft og det er ASP også, det kedelige med access er at om du skal rediger i den, så skal du downloade hele databasen og det kan blive ret irreterende.... men til det andet, så er php Linux udviklet sprog (men det kan også bruges på microsoft servere), og mysql er også lavet til at køre på Linux servere.... der for er access/asp sammen, og php/MySQL sammen... !!!

Desuden er Mysql meget lettere at arbejde med og er vel egnet til store sider med mange brugere ;)
Avatar billede medions Nybegynder
02. maj 2003 - 19:18 #11
LOOOL tror vidst ikke du skal fortælle mig hvad Access/MySQL/ASP og PHP er :-D -tror vidst du er ret ny herinde ;o) (prøv lige at kig på bla. denne kategoris Top 10 + ASP's Top 10 osv. osv. ;o)

Du kan SAGTENS håndtere Access på NØJAGTIG samme måde som du kan med MySQL (kender godt til PHPMyAdmin) -på www.netsrac.dk er der blevet lavet en ASPMyAdmin som har samme funktionalitet!

I MySQL kan du ikke uploade billeder til direkte der er du nødt til at linke til dem gennem en path, i Access der i mod kan du uploade dine billede filer direkte til databasen og så hente den lige så simpelt ned igen! Så at sige at MySQL er bedere det er helt ud i tågen! Yeah I know, til størrer datamængder og til størrere sites er MySQL hurtigere og "bedere", men et alternativ kunne jo oxo være MS SQL Server 2000 ;o)

//>Rune
Avatar billede klas Juniormester
02. maj 2003 - 19:21 #12
Du behøver da ikke at downloade en access database for at redigere den  :)

Bruger både Mysql og Access.. synes begge dele er ok.. blot er mysql bedst til store mængder besøgende / data..

Men jeg bruger da en access til et billede script som har omkring 1000 besøgende om dagen.. og de ser ikke kun 1 billede hver    :)
Avatar billede floetti Nybegynder
02. maj 2003 - 19:29 #13
Jo! det har I ret i, og selvfølgelig ser de jo ikke et billede hver, da 1000 er stort, men det er da ikke såååå meget ....! Men det godt at have nogle diskutioner om evnet! skal ikke sige nogen imod, men har mine meninger ;)
Avatar billede medions Nybegynder
03. maj 2003 - 09:58 #14
klas> Det er et stort script det du efterspørgere, så hvis jeg skal bygge det til dig, så skal der flere points i puljen, du bestmmer selv hvor mange...

//>Rune
Avatar billede klas Juniormester
03. maj 2003 - 10:53 #15
points er ikke noget problem  :)

Kan du lave det i asp, så jeg måske selv kan lave videre på det senere?
Avatar billede medions Nybegynder
03. maj 2003 - 18:24 #16
Ja, det kan vi godt finde ud af... -jeg bygger det lige her en af dagene...

//>Rune
Avatar billede medions Nybegynder
03. maj 2003 - 18:25 #17
Hvad er det for nogle billeder? -altså i hvilken format er de i?

//>Rune
Avatar billede klas Juniormester
03. maj 2003 - 18:32 #18
Jeg tror jeg laver dem i gif format... har prøvet med både gif og jpg, og det ser ud som om gif er det bedste at benytte.. jpg kommer til at se lidt grumset ud. -Har du tænkt dig at ligge selve filerne i databasen?  det vil jeg helst undgå, da jeg gerne vil kunne lave direkte link til dem...

Hvilke ting havde du tænkt dig at bygge ind i scriptet?

Jeg havde forestillet mig at man kunne lave en klik tæller, så man kan lave top10.. ellers skal der bare være nogle forskellige kategorier.. administration behøver der ikke at være, det kan jeg selv lave

points?

Har du egentlig lavet andre wap sites?  vil gerne have en adresse for at se dem..
Avatar billede medions Nybegynder
03. maj 2003 - 18:35 #19
Man kan ikke vise .gif eller .jpg billeder i WAP, du er nødt til at konvetere alle dine billeder om til .wbmp filer!

//>Rune
Avatar billede klas Juniormester
03. maj 2003 - 18:38 #20
Det virker da ellers fint nok på min test side...  http://cosmic.dk/wap/default.wml
Avatar billede klas Juniormester
03. maj 2003 - 18:42 #21
Kan alle nye telefoner ikke vise gif/jpg/bmp billeder?

Jeg har kun testet med Ericsson T310 og T68i . . .
Avatar billede klas Juniormester
17. maj 2003 - 21:43 #22
ingen løsning / lukker...