Avatar billede miljoeken Nybegynder
29. april 2003 - 15:52 Der er 7 kommentarer og
5 løsninger

Spørgsmål ang. reklamationsret

Hejsa Eksperter

D: 19/7-2002 købte jeg et bundkort af SHG.
Nu er der pludselig fejl på kortet (længere forklaring, men ikke min skyld).
Mit spørgsmål er så, hvilke muligheder jeg har for at bytte kortet med et nyt.
Gælder reklamationsretten her? Jeg ved nemlig, at jeg ikke har gjort noget ved kortet.
Avatar billede marky_dk Nybegynder
29. april 2003 - 16:01 #1
Du har jfr. købeloven 2 års reklamations ret. Send MB ind og se om de ikke bare ombytter det.

Bemærk: de er ikke nødvendigvis forpliktet til at ombytte MB dersom det er dit ansvar at påvise fejlen har været der siden køb. Men hvis det er en bare nogen lunde service mindet forhandler bliver der ikke noget prob.

MVH
Thomas
Avatar billede henrikus Nybegynder
29. april 2003 - 16:19 #2
Har man 2 års reklamationsret? Jeg mente kun det var et år, men ligemget hvad så bør du kunne få det byttet.
Avatar billede halifax Nybegynder
29. april 2003 - 16:34 #3
Reklamation i de første 6 måneder

Hvis en fejl viser sig inden for de første 6 måneder efter leveringen, formodes fejlen at have været til stede på leveringstidspunktet. Det betyder, at køberen som udgangspunkt ikke behøver at bevise, at fejlen var til stede på leveringstidspunktet. Denne særlige regel kaldes formodningsreglen.

Efter 6 måneder:

Hvis fejlen viser sig efter 6 måneder er det som udgangspunkt køberen, der skal bevise, at varen er mangelfuld.

Det betyder, at køberen både skal bevise:
at der er en fejl ved varen
at denne fejl har været til stede på leveringstidspunktet, eller at den skyldes forhold, der har været til stede på leveringstidspunktet

Fra http://www.fi.dk/ret/kobeloven/reklamation/deforste2aar/deforste6mdr/
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. april 2003 - 20:38 #4
Du har 1 års garanti - men 2 års reklamationsret. Du skal returnere kortet, da det her er garantien der træder i kraft :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. april 2003 - 20:40 #5
Du kan ikke uden videre bytte til nyt - sælger skal have en chance for at reparere kortet - kan han ikke det skal han give dig et tilsvarende - og det er ikke nødvendigvis baseret på prisen...
Avatar billede halifax Nybegynder
29. april 2003 - 23:02 #6
Der er ikke noget, der hedder "garanti" i.h.t. købeloven:

"Reklamationsret eller garanti?
Ordene "reklamationsret" og "garanti" bruges ofte i flæng, og det er lidt uheldigt, da det juridisk set ikke er det samme.

"Reklamationsret" er den ret, som købeloven giver dig til at klage over mangler ved en vare, mens "garanti" er noget mere, noget "oveni" som sælgeren, producenten eller forhandleren lover dig."

Læs det hele fra Forbrugerinformation her
http://www.fi.dk/ret/kobeloven/reklamation/garanti/
Avatar billede miljoeken Nybegynder
30. april 2003 - 20:23 #7
Men hvis jeg så sender kortet ind, kan jeg så risikere at forhandleren reparerer det, og sender regningen til mig?
For en teknikers timeløn koster vel ca. det samme som et nyt bundkort...
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. april 2003 - 20:31 #8
Kortet er fra 19/7-2002 - altså er der garanti på - altså skal du ikke betale. Får du regning alligevel har du ikke pligt til at betale for der skal gøre opmærksom på det hvis en reparation af den ene eller anden hgrund ikke går ind under garantien.
Avatar billede miljoeken Nybegynder
01. maj 2003 - 16:27 #9
jeg ved godt jeg er lidt tungnem her, men vil det så sige, at hvis jeg sender kortet ind, og de reparerer det, så koster det mig ikke noget?

Men hvis de ikke kan finde fejlen, så skal jeg betale deres teknikers løn?

Det her er nemlig ikke en fejl som kan ses ved fysisk at tjekke kredsløbene, så jeg er da lidt nervøs for, at de bare sender det tilbage.
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. maj 2003 - 20:40 #10
hvis de ikke kan finde fejlen, skal de gøre opmærksom på at det kommer til at koste dig penge.

Garanti = gratis reparation
Ikke garanti = det koster :)
Avatar billede miljoeken Nybegynder
22. maj 2003 - 01:39 #11
SHG skrev i reklamationssagen, at de havde testet bundkortet defekt, og sendte mig så et nyt - pga. reklamationsretten.
Så det er ikke sidste gang jeg handler hos dem :-)

forresten tror jeg ikke at de har testet bundkortet, for jeg har fundet ud af, at det faktisk ikke var det der var defekt, det var min CPU...
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. maj 2003 - 20:45 #12
LOL - takker for points ;)