Avatar billede camras Nybegynder
28. april 2003 - 12:43 Der er 5 kommentarer

Placering af layers!

Hvordan placerer jeg et layer, så det bliver på samme position uanset hvilken skærmopløsning der køres i? (Jeg har et layout med en kasse centreret i midten af skærmen. Derinde skal der være et layer med skiftende billeder. Layeret skal følge kassen border/ramme hele tiden - også selv om der skiftes skærmopløsning og kassen bliver enten større eller mindre)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
28. april 2003 - 12:46 #1
Hvis du vil dække flertallet af brugerne på internettet, så skal du kun lave websitet i 2 opløsninger.

1024x768
800x600

/per
Avatar billede camras Nybegynder
28. april 2003 - 13:24 #2
Ja, men hvordan får jeg layeret til at ligge rigtigt/ens uanset hvilken opløsning brugerne kører i?
Avatar billede miss-g Seniormester
28. april 2003 - 14:33 #3
Et layer ligger netop altid på samme position uanset opløsning!

<div id="Layer1" style="position:absolute; width:200px; height:115px; z-index:1; left: 30px; top: 43px;"></div>

I dette eksempel ligger laget 30 pixel ind fra venstre, og 43 pixel ned fra toppen. Og det vil det blive ved med når skærmopløsningen justeres, så hvis du placere et lag i midten på 800 x 600 vil det højst sansynligt være mere til venstre i 1024 x 768 opløsning.

Det er kun tabeller som kan justere sig efter opløsningen, så det er næsten enten eller - og alt efter designet *S*
Avatar billede hoejrup Nybegynder
28. april 2003 - 15:17 #4
miss-g>Det ved brugeren godt! Men han vil have en dynamisk løsning, hvor kasserne tilpasses størrelsen af brugerens skærm. Og det er en rigtig dårlig løsning.

De fleste brugere vender aldrig tilbage til et website, hvor udvikleren af websitet ændre størrelsen af browser vinduet.

/per
Avatar billede morgel Nybegynder
05. december 2003 - 00:49 #5
Om brugeren kommer tilbage eller ej, vil da komme helt an på hvilken bruger der er tale om. Hvis her tales om endnu en hjemmeside a'la "jokes/ringetoner/sms/mobillos/logo-halløjsovs-kogen suppe på gamle forsuttede ben", så er det sikkert mere end sandsynligt at den slags kan afholde brugeren fra et gensyn. Men nu findes der altså andre former for hjemmesider, hvor det for brugeren er underordnet hvilke "rammer" indholdet af hjemmesiden hentes fra.

Svært at forestille sig at et medlem af Snepperød Skak klub, aldrig mere vendte tilbage til klubbens hjemmeside, - efter at webmasteren havde ændret browser størrelsen...

Mikkel