Avatar billede steelman Novice
25. april 2003 - 10:08 Der er 14 kommentarer og
4 løsninger

Lydkort fra Terratec?!?

Hej,

Er der nogen der har erfaringer med lydkort fra Terratec? Jeg kender overhoved ikke mærket, så jeg tænkte jeg lige vil forhøre mig her inden et evt. køb....
Hvor gode er deres convertere, og hvordan er deres latency(høj/lav)??

Jeg har kigget lidt på dette kort: http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1414597904

Håber der er nogen der kan hjælpe mig.

mvh Steelman
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2003 - 10:13 #1
Jeg ved ikke så meget (teknisk) om lydkort, men efter min mening, så laver Terratec nogle kanon lydkort.
Lige det du ref. til kender jeg ikke, men prisen taler vel for sig selv. Det er kræs.....
Avatar billede tazly Nybegynder
25. april 2003 - 10:15 #2
Jeg har haft dårlige oplevelser med deres drivere, men det var til et tidligere produkt. Forhåbentligt er problemerne løst nu.
Avatar billede webdesigner Praktikant
25. april 2003 - 12:11 #3
hvad med et audigy 2?? far creative det er billiger og kan noget mere
Avatar billede morten_hjort Nybegynder
25. april 2003 - 18:35 #4
Audigy har nogle dårlige konvertere så glem den. Men Terratec har jeg hørt en del godt om, blandt andet pga deres driver support. Men hvad skal du bruge det til? Så kan det være jeg kan hjælpe dig noget mere...

Morten Hjort
::. JunoLab .::
Avatar billede Beach Mester
26. april 2003 - 06:21 #5
Så tror jeg sgu også jeg vil komme med et lille hint.
Prøv at læse lidt med her:
http://www.xs-sound.dk/data/products/index_hoontechsta.html
Hoontech laver "også" nogle kort der langt overstiger hvad SoundBlaster bla. kan lev.
Spec. DSP24 MEDIA 7.1 er et heftigt kort, som tåler sammenligning med langt dyrere kort.
http://www.xs-sound.dk/data/products/media7.1/index.html

Jeg ser desvære ikke så tit tests af deres prod. men kan da linke dig til lidt her:
http://www.digit-life.com/articles/hoontechdsp24mk2/index.html

//Beach
Avatar billede jkragh Nybegynder
26. april 2003 - 09:34 #6
Terratech er et etableret firma/navn i forbindelse med levering af kvalitetslydkort til daw's (digital audio workstations). - Altså pci kort til pc/mac, som benyttes som prof/semiprof harddisk recording/digitalstudio. Derfor er der selvfølgelig lav latency på deres produkter, så man i realtime kan benytte f.eks. virt. instr. osv., der benytter ASIO2 - som i f.eks. Cubase.

Deres converters er glimrende, og lyden er lækker og luftig. Terratech laver forskellige kort, der opfylder forskellige behov (ind/udgang config m.m.)

Men der er jo andre alternativer........

Tjek iøvrigt produkterne fra; Echo, Midiman, MAudio, Lexicon, Digidesign, osv., osv. - Her bør være noget der opfylder ethvert behov.

Hvad skal du bruge kortet til?
Avatar billede wtd_nielsen Nybegynder
27. april 2003 - 02:01 #7
jeg har et terratec DMX 6fire 24/96 og er meget tilfreds med det. Jeg har optaget musik med det hvor jeg kører fra line out fra min guitar og bas forstærkere op til lydkortet og resultatet er rigtig godt efter min mening, temlig professionelt :P . Hvis det er til at indspille musik så er det rigtig godt. Jeg har ikke på noget tidspunkt fortrydt mit køb.
Hvis du "bare" skal game(så køb et billigere kort :x), så kan det godt være at audigy2 er bedre, men hvis du vil noget mere end det så kan jeg godt anbefale TerraTec.
Avatar billede steelman Novice
27. april 2003 - 13:26 #8
Tak for alle jeres svar!
Min plan er at jeg vil til at lave et lille hjemmestudie (eller "stue-studie" om man vil...) :-) Det skal ikke være noget stort, dyrt og volsomt og jeg er godt klar over at man ikke kan forvente at få professionel kvalitetsvarer når alt udstyret skal købes inden for et budget der hedder max 10.000 kr.

Jeg vil sansynligvis koble alle ind og ud gangene fra lydkortet til en mixer for at have bedere styr på sagerne. I første omgang vil det nok kun blive indspilning af lidt guitar, vokal, piano osv. indtil nummeret er bygget helt op. Altså vil jeg jo i realiteten kunne nøjes med et lydkort med 2ind og fx. 8 ud, men jeg kunne forestille mig at man hurtigt vil løbe panden mod en mur med kun 2 indgange(?)

Grunden til at jeg har øje på Terratec's EWS 88MT er at der er 8ind/8ud og at prisen er rimelig. Men jeg kender somsagt ikke mærket og ville derfor høre om folks erfaringer med dette kort.
Avatar billede steelman Novice
28. april 2003 - 22:37 #9
Hej igen,

Er der umiddelbart nogen forskel på Terratec vs. M-audio's lydkort?
Jeg har kigget på Terratec EWS 88MT og M-audio Delta 1010LT. Der er ikke meget forskel på specifikationerne og priserne på de to produkter, men jeg tænkte om der er en forskel på kvaliteten af de to kort...(?)
Avatar billede jkragh Nybegynder
29. april 2003 - 14:46 #10
Delta 1010LT får rigtig gode anmeldelser af bl.a. "recording magasine". Om der er forskel på kvaliteten..... tja, det kommer an på om du mener lydkvalitet eller specs?

Umiddelbart ville jeg, hvis jeg selv skulle købe et af de to kort, gå efter MAudio Delta1010LT! Jeg mener det har de bedste convertere. Delta'en er et "rent" lydkort, uden ekstra "fancy stuff", som eks. intern synth osv. Alle pengene til fremstillingen er brugt på at opnå bedst mulig lyd- & I/O-kvalitet for pengene - altså et kort til seriøse HDrec folk! Dermed ikke sagt at EWS'en er dårlig eller useriøs - dette er også et rigtig godt kort, men efter min vurdering, ville jeg ta' Delta'en.
Avatar billede delphinarious Nybegynder
30. april 2003 - 11:23 #11
Jeg har netop sat et Terratec i512 i min PC. Det er godt nok et lidt billigere et end det du har kig på, men jeg ville absolut ikke investere i det mærke igen. Jeg har haft enorme problemer med at få det til at køre i Windows XP, og de problemer der har været, har kvaliteten af lydkortet absolut ikke kompenseret for. Desuden fandt jeg ud af at det skulle sidde så langt fra grafikkortet som overhovedet muligt, for at minimere støjen mest.

Så mit råd: Find et andet lydkort.
Avatar billede jkragh Nybegynder
30. april 2003 - 17:44 #12
Hvilke problemer har du haft, darkey?
Avatar billede delphinarious Nybegynder
30. april 2003 - 18:08 #13
Jamen altså - Til at starte med kom der kun lyd ud af det cirka hver anden gang jeg tændte computeren - Jeg forsøgte selvfølgeligt at finde nyere og bedre drivere, men problemet var det samme - Efter ca. 1 måned holdt det op, og lydkortet begyndte at virke. Jeg ved godt hvad I tænker, men jeg havde selvfølgeligt som noget af det første sikret mig at det sad ordenligt og sågar haft en prof til at kigge på det.
Dernæst har jeg oplevet en masse underlig støj undervejs i mine optagelser. Hvis jeg fx optager en vokal og lader "båndet" køre i cirka 1 minut, kan der risikere at være 10 sekunder af det der er ubrugeligt, fordi der er kommet en eller anden pink-noise ind på det, som langt overstiger det digitale nul.
Jeg har forsøgt at kontakte Terratec (i troen om at kortet havde en defekt) men det afviser de blankt, og fortæller gang på gang, at jeg må have installeret det forkert, og skal sætte en prof til at kigge på det, hvilket jeg så har gjort op til flere gange. Nu har jeg affundet mig med at have spildt penge på det, men jeg vil absolut ikke råde andre til at gøre det. :-)
Avatar billede morten_hjort Nybegynder
30. april 2003 - 21:38 #14
Men hvad skal du optage? Det kan jo være at det er spild af penge hvis du køber et kort med 8 ind/udgange. Så er der jo flere penge til programmer og effekter.
Umiddelbart tror jeg du får mere for pengene ved at købe M-Audio's Delta 44/66 kort som begge har 4 ind/udgange. Delta 66 har så nogle få andre egenskaber oveni. Ellers er der deres Audiophile kort som har fået ekstrem mange roser. Jeg har aldrig hørt noget dårligt om dem og der er så vist nok 2 ind/udgange. Den koster ca 1600,- BEST BUY

Morten Hjort
::. JunoLab .::
Avatar billede steelman Novice
01. maj 2003 - 08:18 #15
Morten_hjort--> Jeg regner med i første omgang bare at skulle optage mig selv og min egen musik. Altså indspille lidt guitar, lidt piano, lidt vokal og sandsynligvis også bruge noget midi og vst-instrumenter...
Egentlig er købet af udstyret til mig "stue-studie" beregnet til at skulle prøve lidt af, om indspilning osv. er noget for mig. Jeg har tidligere været med til at lave noget live-lyd, men har aldrig selv pillet ved studie-optagelse før. Så derfor vil jeg indkøbe noget udstyr og sætte op - prøve det af, og forhåbentlig lære en masse ved det og blive bedere... Derefter kan man jo altid udvide "stue-studiet" hvis man har lyst... :-)

Så egentlig gik min tanke på at købe lydkortet Delta-410 fra M-Audio, da jeg tænkte "skidt være med alle de indgange, når jeg alligevel kun skal optage et enkelt indstrument af gangen. Og så hellere kunne dele sporene ud på nogle forskellige udgange som så smides i en mixer". Forstår du hvad jeg mener?

Men jeg tænker bare, om man ikke hurtigt går træt i, kun at have 2 indgange, så derfor tænkte jeg på Terratec's eller M-audios lydkort...
Avatar billede jkragh Nybegynder
01. maj 2003 - 14:07 #16
Hvis dit behov pt, "kun" er et stue set-up på prøve basis, jamen så behøver du da ikke mere end 2 indgange og 2 ud! Efter noget tid, når du har fundet ud af om du vokser ud af dit stue set-up, kan du til den tid investere i nyt grej efter de behov som er opstået! Pci kortene som kun har 2 I/O, er billigere, men der er stadig kvalitets convertere osv. på - f.eks. ECHO MIA, AUDIOPHILE.
Avatar billede morten_hjort Nybegynder
02. maj 2003 - 14:27 #17
Ja, det vil være dumt at købe et kort med flere end 2 ind/udgange. Audiophile kortet vil være godt til dig. Ellers kan du evt købe en brugt Echo Mia eller Echo Gina kort. De lyder helt fantastisk (har selv et Echo Gina20 bit kort), men er selvfølgelig også lige en tand dyrere. Men check dba.dk og så bare skriv her hvis du har fundet et kort som ser godt ud. Eller prøv at se på www.aage.dk. Men lad være med at købe et med for mange indgange, det vil bare være spild af penge når du ikke skal bruge dem.

Morten Hjort
::. JunoLab .::
Avatar billede steelman Novice
03. maj 2003 - 21:34 #18
I skal alle have tak for jeres svar og hjælp!
Jeg tror jeg har besluttet mig for at købe Delta-410'eren fra M-Audio med 2ind/8ud og så køre det hele igennem en mixer... Jeg syntes det lydkort bedst opfylder mine betingelser...
Jeg håber I er tilfredse med pointfordelingen...