Avatar billede hadro Novice
24. april 2003 - 10:51 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Tysk ADSL

I Tyskland er der åbenbart intet der hedder ADSL .. der hedder det T-DSL.
Er der nogen der kender noget til dette produkt?.
Kan man få samme løsning som i DK, med Router osv.
Avatar billede 1nsane Nybegynder
24. april 2003 - 11:00 #1
ved jeg ikke men mener bare ADSL svarer til T1 forbindelse i andre lande
Avatar billede flemming_s_b Nybegynder
24. april 2003 - 11:01 #2
Det produkt du hentyder til er Deutche Telekom produkt. Der er andre udbydere på markedet bla. www.broadnet-mediascape.de
Du kan få de samme ydelser som i DK og endda højere ydelse på DSL'erne, men det er også dyrere end i DK.
Avatar billede 1nsane Nybegynder
24. april 2003 - 11:02 #3
http://www.telekom.de/shop

tror du kan finde information om det her
Avatar billede flemming_s_b Nybegynder
24. april 2003 - 11:02 #4
1nsane - det er noget vrøvl du skriver
T1 er en telecom standard som svarer til en dansk E1 (fast 2 mbit/s).
Avatar billede 1nsane Nybegynder
24. april 2003 - 11:03 #5
ja og kunne ikke lige huske det, har haft om det hele på skole
Avatar billede andersmortensen Nybegynder
24. april 2003 - 11:18 #6
T-DSL er det tyske ADSL tilbud.

I Tyskland er ADSL (T-DSL) forbindelsen delt fra ISP'en.

T-DSL forbindelsen fås kun hos Deutsche Telekom. Men man kan så selv vælge hvilken udbyder man vil have (men de benytter samme ledning). Gebyret for at benytte forbindelsen er selvsagt to-delt. En del for linjen og en del til udbyderen.

Udbyderne spænder vidt  www.t-online.de,  www.aol,de, www.tiscali.de for blot at nævne nogen få.

Dermed har Tyskerne undgået de problemer der er i DK, hvor TeleDanmark reelt kan blokere for at andre udbydere kan sælge deres ISP ydelser. I Tyskland ligger Ledningsnet delen af telefonien/internet, i et seperat selskab. Alle afregniner foregår dog via en samlet regning fra Deutsche Telekom, ligegyldigt hvilken udbyder man benytter.

Ganske smart !  Jeg er bosiddde i Tyskland og benytter selv en T-DSL derhjemme. 258/768    kig under http://service.t-online.de/t-on/inte/tdsl/star/CP/cc-tdsl.html der står alt meget grundigt beskrevet (på tysk).
Avatar billede andersmortensen Nybegynder
24. april 2003 - 11:20 #7
Ups glemte anden del af dit spørgsmål.

Ja de har også Router/fast IP/flere IP osv.  og Flat Rate (de er dog holdt op med aktivt at udbyde flat rate - uden begrænsning - men eksisterende kunder bliver ikke omlagt)
Avatar billede hadro Novice
24. april 2003 - 11:24 #8
OK Anders ... kan sagtens forstå Tysk, men synes det er meget forvirrende i forhold til DK. Så vidt jeg kan se betales der så ikke også pr. minut ..og at det heller ik er lige meget hvornår man er koblet op ? ..
Din T-DSL ... er der inkl. Router osv. som I Danmark .... hva ligger prisen på f.eks. på en sådan forbindelse som du ..
Vi har en ansat som er bosiddende lige på den anden side af grænsen .. vi kører en VPN løsning ... men det skulle en T-DSL vel ik stå i vejen for ... ved ik om du selv kender en sådan løsning
Avatar billede andersmortensen Nybegynder
24. april 2003 - 11:46 #9
jeg bruger også VPN derhjemme og der er ingen problemer.

Jeg har ikke prisen her, men jeg betaler ca. € 30 pr måned. Det er for en standard ISDN forbindelse og T-DSL.  De har ændret det nu så man kan også få T-DSL uden at have en telefonforbindelse (stikket skal dog være det). og T-Online gebyre for at køre med Flat rate.  De har forsat flat rate men de har indført en grænse for max forbrug. (kig på linket der står sikker hvor meget max er og hvad prisen er for forbrug over det).  Routeren er ikke inkluderet mere (var i starten, men nu er der konkurrence på modeller, også beskrevet på linket).

Vi benyttter også en t-dsl forbindelse til at køble et par salgskontorer til vores globale VPN, og det fungere uden problemer.

Det er dog en ting man skal være opmærksom på - for denne "billige" t-dsl kan man max være på i 24 timer, så droppes linjen automatisk. man kan dog oprette den igen 1 sec. efter og så køre endnu 24 timer.  for privaten har det ingen problemer, men for salgs kontorene kan det give problemer hvis vil laver opdateringer. Men hvis bare man er opmærksom på det er det ikke et problem.

Med en router (købte alt mit via www.1und1.de) opretter den dog selv fobindelsen igen når det er behov for det.
Avatar billede andersmortensen Nybegynder
24. april 2003 - 11:53 #10
har lige checket priserne

Router http://adsl.einsundeins.com/index.php?&page=mehrplatz&srcArea=rp  €99,00

Det ser ud som om de igen udbyder flat rate for ca. €40,00 pr måned (dertil €12,99 pr måned for T-Dsl linjen, og €99.95 i oprettelse) læn det med meget småt nederst på http://adsl.einsundeins.com/index.php?&page=flat&srcArea=mp#features )
Avatar billede hadro Novice
24. april 2003 - 13:17 #11
OK ... umiddelbar ville jeg jo nok helst handle ved telecom .. ja .. da jeg jo nok har hørt mest til dem. men 1und1.de er jo da også en mulighed.
Brugeren har dog intet fast net telefon nummer .. men dog seføli telefon stik
Syns stadig det tyske marked er enorm svært at finde ud af ...for at få Flat rate skal man have T-DSL så vidt jeg kan se ..ihvertfald hos telecom
Avatar billede andersmortensen Nybegynder
24. april 2003 - 13:34 #12
Nej jeg syntes faktisk det er meget lettere end det danske system - specielt fordi det ikke koster noget at skifte mellem ADSL udbyderne.

T-DSL skal man altid have (og altid fra Deutsche Telekom) ellers kan du ikke køre med ADSL i tyskland.  Så oprettelsen på €99,95 og den månedelige afgift på €12.99  er fast - uanset hvilken udbyder du vælger.

Derudover skal du så vælge udbyder (jeg vil foreslå www.t-online.de  det er Deutsche Telekoms internetudbyder - og de har en enorm backbone forbindelse).

(p.s. 1und1 levere t-online produkter - så det er reelt et Deutsche telekom produkt du får, du betaler bare en agent.)

For de €40,00 jeg beskrev får du så en Flat Rate forbindelse, som ud kan benytte/udnytte som du vil.  (med en ren t-dsl kan du intet lave - det er blot et rør til gruppen af udbydere, men uden en udbyder kan du ikke surfe/overføre eller noget andet).

Udbyderene kan så kæmpe om prisen, og afregnings typer, der er både udbydere der køre på antal minutter, og andre der kør på antal af overført data, og så Flat rate (evt med et max). Forskellen er selvfølgelig hvor stort en backbone forbindelse de råder over, kundeservice, og yderliger services.  Det sidste nye hos T-Online er at man for en begrænset merbetaling kan se alle Bundes liga kampe direkte over nettet - det er der kun adgang til for T-Online kunder.

Håber det har gjort sagen lidt mere gennemskuelig.

Hvis du vil have ADSL hos personen, vil jeg forslå at denne går ned i den lokale (evt at du går derned) T-Punkt forretning, så kan man også købe "alle delene" direkte, og straks bliver oprettet.  Givet at det er i tyskland, skal du selvfølgelig huste tonsvis af papire(Tysk identifikation kort med adresse angivelse, eller for udlændinge, kopi af din tilmelding formular for den givne adresse. Hvis man ikke er kunde hos Telekom i forvejen, og har udenlandsks papire, kan det være de vil se ansættelses kontrakt. Hvis det er et firma der opretter forbindelsen, en kopi fra handelskammeret der viser hvem der er underskriftsberettiget.... ja det er meget papir, men sådan er det altid i tyskland).
Avatar billede hadro Novice
24. april 2003 - 13:49 #13
OK .. så er det altså rigtig nok man ik uden videre kan tilmelde sig over internet. For når man vil bestille T-DSL forlanger de telefon nummer eller kundenummer fra telecom... tror de bare alle har telefon!? :o(
Avatar billede andersmortensen Nybegynder
24. april 2003 - 13:59 #14
Hehe,

Ja ligesom i DK, har de fleste jo en telefon forbindelse, og da den i Tyskland er lejet af "Telekom Festnetz" bør man også have et kundenummer derfra. (at man så benytter Deutsche Telekom til sine telefon opringninger det er en anden ting - der er 1.000 forskellige udbydere i Tyskland, alle med mere eller mindre forståelige betingelser....)

Hvis man bare kommer om morgenen, og så ikke lader sig irretere at lang vente tid så plejer det at forløbe rimelig smertefrit - Telekom Festnetz er et momopol, så ......  men i det mindste er det samme besvær ligegyldigt hvilken udbyder man vælger.
Avatar billede hadro Novice
24. april 2003 - 14:07 #15
OK lige for at op-summerer.
Brugeren skal først registrerer sig og få T-DSL...som jo bare var det her slags rør hen til brugeren.
Derefter kan jeg så via brugerens kundenummer oprette ADSL .... Eller ka seføli også gøre det i samme omgang under oprettelse af T-DSL
Avatar billede andersmortensen Nybegynder
24. april 2003 - 14:27 #16
Korrekt.

Dette gøres som du siger dog altid i "et træk".  men senere veksel mellem udbydere er ikke noget problem - vær opmærksom på bindings tider. specielt hvis du får ADSL "modem" billigt, er ikke som i DK et max for 6 mdr. oftest er det 24 måneder.

Held og lykke med dit eventyr !
Avatar billede hadro Novice
25. april 2003 - 10:00 #17
T-Online`s DSL flatrate ... ka det virkelig passe at man ikke må tilslutte routere. I det der er skrevet med "småt" ..står der "Eine gleichzeitige mehrfachnutzung der  zugansdaten an einer oder mehreren anschlussen ist nicht zulassig (Z.b. einsats von routern)
Dvs. med flatrate må du kun have en PC koblet til ?! ... det gir da ingen mening
Avatar billede andersmortensen Nybegynder
25. april 2003 - 11:25 #18
officielt står det der ja.  men Routeren bliver solgt af T-Onlines butikker selv.  Du "bør" kun tilslutte en enkelt maskine, og ikke et helt netværk over en sådan forbindelse - ellers vil de have flere penge.

Det kontor jeg sidder på var tilsluttet i 2 år med hele netværket, og mail server, uden der blev sagt noget  (og de kan jo ikke rigtigt gøre andet end at lukke forbindelsen).
Så længe du ikke ligger og Max'er linjen i døgndrift, eller står som server og køre IRC eller Edonkey el.  "gør du jo heller ikke ligefrem opmærksom på dig selv".

Men hvis du går ned i butikken og fortælle hvad du vil bruge det får du at vide at det kan du sagtens - selv om det officielt ikke er tilladt - lidt komisk men jeg tror de er ligeglade, sålænge man ikke overbelaster sin forbindelse.