Avatar billede victor-1 Nybegynder
23. april 2003 - 17:48 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Er WinXP indbyggede firewall ok ?

Titlen på mit spørgsmål dækker faktisk rigtig godt :o)
Men jeg vil da gerne vide om der er bedre "gratis" alternativer.
Jeg bruger i øjeblikket kun XP's indbyggede, men da man jo aldrig bemærker den, synes jeg ikke jeg er helt tryg.
Skulle det forresten ikke være muligt, at yde support via Windows Messenger med den aktiveret ?

På forhånd tak - victor-1
Avatar billede fromsej Praktikant
23. april 2003 - 17:58 #1
Avatar billede victor-1 Nybegynder
23. april 2003 - 18:21 #2
Det er da fint "fromsej" - men du har jo ikke svaret på
spørgsmålet / spørgsmålene.
Det er der måske andre der kan ?

victor-1
Avatar billede popsy Novice
23. april 2003 - 18:27 #3
Hmm, jeg har altid min slået fra, så vidt jeg kan se kan man vel ikke kontrollere den, som man kan m. f. eks. Nortons. Da jeg prøvede xp's blokerede den for en masse ting, f. eks. ting jeg ville downloade, eller som folk ville sende over irc, og det tror jeg bare er forudindstillet i den.
Avatar billede chalde Seniormester
23. april 2003 - 18:54 #4
winxp har det med, som popsy siger, at blokke for diverse ind/udgange på netværk/internet... kig her:
http://www.wown.com/j_helmig/wxpmdfrw.htm
tag sygate hvis du ikke vil købe norton personal firewall....
Avatar billede lrd Nybegynder
23. april 2003 - 20:01 #5
har Zonealarm freeversion og den virket okay
Avatar billede langbein Nybegynder
24. april 2003 - 00:37 #6
XP sin innebygde firewall er sannsynligvis mere pålitelig enn de software firewalls man kan få gratis og dem man kan få kjøpt for penger.

Med pålitelig så menes i denne sammenheng "forutsigbar" dvs at man kan stole på at XP firewall gjør det som den skal gjøre. Det er ikke videre enkelt for en som ønsker å trenge inn å slå den av eller få den til å slutte å fungere. Den er heller ikke spesielt utsatt for "fingertrouble" fra brukerens side.

Samtidig så må firewall på XP beskrives som meget enkel og den inneholder sånn sett færre funksjoner enn for eksempel "riktige firewalls".

XP firewall har filtering av trafikken inn, men den har ingen filtering av trafikken ut fra maskinen. Dette vil blandt annet si at trojanere og annet har fritt spillerom når de først har kommet inn på maskinen.

Det finnes heller ikke noen firewall log eller varslingssystem, så hviss man blir angrepet av en hacker så vet man i prinsipp ikke dette før hackeren har kommet seg inn i maskinen.

Firewall til XP er meget enkel og med få funksjoner, men man kan stort sett stole på at den utfører den oppgave den er satt til å utføre. (Som for eksempel ikke er å skrive logg, å varsle eller å filtrere utgående trafikk.)

Zonealarm freeversion er for så vidt ok den og, men den har da noen svakheter.

Den filterer utgående trafikk, men på en måte som er forholdsvis enkel å bypasse.

Ofte så setter man den jo opp slik at den rutinemessig varsler forsøk på å sette opp inngående trafikk. Det vil da meget hurtig kunne skje at man kanskje ved en anledning kommeer til å trykke på ok der man skulle ha trykket på avvis. Zonealarm vil vel nå og da kunne bli utsatt for brukerfeil slik at man får inn trafikk som man ikke skulle ha hatt inn. Hurtige og effektive brukermenyer gjør vel at det også lett kan skje en feilkonfigurering fra brukeren sin side.

Firewall til XP er vel noa av det enkleste som finnes av firewaller, men denne enkelhet medfører etter mitt syn en viss form for sikkerhet. Man får for eksempel ikke inn uøsket trafikk på grunn av et lite "feilklikk" eller et øyeblikks endring av firewallkonfigurasjonen.

En kombinasjon av Zonealarm og en hardware firewall er etter mitt syn et godt alternativ. Normalt så skal man jo ikke få noen uønsket trafikk inn gjennom hardwarefirewall. Man kan jo stille inn Zonealarm slik at man umiddelbart får et varsel når eller dersom dette skjer. En kombinasjon av XP firewall og hardware firewall er også ok.
Avatar billede langbein Nybegynder
24. april 2003 - 00:39 #7
MS Messenger ... Det kommer jo helt ann på hvordan denne support skal skje. Det pleier ikke å være noe som helst problem med vanlig chatting via MS Messenger. Hvis det er snakk om lyd eller bilde/video, da kan en firewall (eller forbindelse via nat) hurtig gi problemer.)
Avatar billede victor-1 Nybegynder
24. april 2003 - 01:34 #8
Tak til "langbein" for et godt og fyldestgørende svar.
Ang. din efterfølgende kommentar :
Med support via Windows Messenger, mente jeg "hjælpe en anden" hvis vedkommende be'r om support. Måske ved du det ikke, men det er en mulighed som findes i denne version af Messenger.
Jeg har prøvet det. Man kan "fjern-betjene" en anden brugers pc, hvis denne be'r om det. Men af en eller anden grund kan det pt. ikke længere la' sig gøre.

Endnu engang - flot og tilsyneladende seriøst svar :o)
Avatar billede langbein Nybegynder
24. april 2003 - 01:50 #9
Takker for points ! Visste faktisk ikke at MS Messenger har fått funksjon for fjernbetjening. Vil forsøke å teste den. Hvis man ønsker å se hvilke porter eller slikt som er i bruk så kan man bruke ethereal packet sniffer. For så vidt enkel å installere og sette i gang men den produserer ganske mye data, så det kan til tider være vanskelig å lese output:
http://www.ethereal.com/