Avatar billede sexlir Nybegynder
22. april 2003 - 05:09 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Genindlæse fra database i excel til regneark i excel

Hej eksperter!
Jeg fik en glimrende hjælp sidst og forsøger igen.
Jeg har en journal i excel der kun indeholder tekst. Arket består af flettede celler.
Svarere fra arket gemmes i en database (excel). Mit spørgsmål er om det er muligt at indlæse oplysningerne fra databasen ind i excel arket igen?
Nogen gange skal jeg nemlig opdate oplysningerne i databasen. Det har jeg gjort manuelt, men hvorfor ikke være "grådig"!
Et tillægsspørgsmål. Som sagt er mine celler flettet og det er muligt at taste mere tekst ind i cellerne end størrelsen på cellerne, så teksten kommer ud over "ramme" størrelsen. Er det muligt at låse cellerne, så teksten ikke kan være større en cellerne er brede og høje?
MVH
Erik
Avatar billede janvogt Praktikant
22. april 2003 - 08:20 #1
Det skulle nok være muligt via nogle opslag.
Hvis der ikke må stå formler i journalen, kan du bruge VBA-kode til at lægge værdierne ind.

Vedr. dit andet spørgsmål, så tror jeg ikke det er muligt at gøre, som du beskriver. Til gengæld kan du lave datavalidering (under data i menuen), hvor du kan begrænse indtastningen til n antal karakterer.
Avatar billede sexlir Nybegynder
22. april 2003 - 16:34 #2
Tak for svaret janvogt. Jeg havde søgt her og i excel hjælpen under tekst længde og ikke fundet nogen svar for det skulle være tekstlængde. Nu ved jeg hvordan jeg gør.
Det er værre med den vba kode.Det er jeg ingen ørn til. Kan du hjælpe mig lidt på vej med et eksempel?
Hvos point er for lidt forhøjer jeg point.
Avatar billede sexlir Nybegynder
22. april 2003 - 19:15 #3
>janvogt Du svarede faktisk på det jeg spurgte om og skal selvfølgelig have de 60 point.
Da jeg nu har givet de point væk skal jeg så gentage mit spørgsmål at give den der svarer på mit spørgsmål de næste point?
Avatar billede janvogt Praktikant
23. april 2003 - 10:37 #4
Jeg mangler nogle oplysninger for at hjælpe dig videre.
Hvad er det, som bestemmer hvilke data fra databasen, som skal overføres til journalen?

Hvis det bare er en værdi, som skal flyttes fra én celle på et ark til en celle på et andet ark kunne koden se sådan ud:

Sub FraDatabase()
    Sheets("database").Select
    Range("A4").Select
    Selection.Copy
    Sheets("journal").Select
    Range("B3").Select
    Selection.PasteSpecial Paste:=xlValues
    Application.CutCopyMode = False
End Sub
Avatar billede sexlir Nybegynder
23. april 2003 - 17:03 #5
Det jeg ledte efter var at hvis jeg skrev fornavn, efternavn og fødselsdato og denne person var i databasen ville alle oplysningerne om personen automatisk blive overført til de rette celler i arket.
Jeg håber det er godt nok forklaret