Avatar billede Pansen Praktikant
16. april 2003 - 01:33 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Scartstik

Jeg har en video, dvd maskine, selector, tv, og så har jeg et konfi anlæg.

Hvordan sætter jeg det op, så jeg kan høre lyd ud af anlægget hvad enten jeg bruger min selector, video eller dvd maskine?  Lige nu kommer der kun lyd ud af anlægget når jeg bruger dvd'en! Det kunne være fedt hvis alt det andet kunne det samme, eller er mand nødt til at købe en tuner/forstærker?
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
16. april 2003 - 08:23 #1
det kommer an på hvor mange indgange der er på dit anlæg.
men jeg kan forestille mig du spørger fordi der kun er 1 indgang.
i så fald skal du have en form for switchboks, som man kobler det hele til og så vha. en knap kan man vælge hvilken enhed der er kommer gennem til anlægget.
Avatar billede jkragh Nybegynder
16. april 2003 - 09:20 #2
Undersøg om du kan tilslutte det hele til din selector (den skal ha' 2 scart indgange og mulighed for "audio out", sandsynligvis med phono stik).

Så kan du "switche" enhed gennem selectoren.

Ellers kan du; fra dvdout (scart) til video in (scart/svhs). Video out til selector in (scart). Selector til tv (scart). Nu kan du enten; Audio out fra selector til forstærker eller audio out fra tv til forstærker. Eller "splitte" dit scart fra selector til tv, så du får audio og billede for sig. Nu kan lyden tilsluttes.
Avatar billede Pansen Praktikant
16. april 2003 - 14:19 #3
Ok jeg har kun en indgang på mit anlæg. Jeg har to scartstik porte på min selector,vil gene have så man kan høre det hele på anlægget. Havde også tænkt lidt på det med en switch, men ved ikke helt! :(
Avatar billede jkragh Nybegynder
16. april 2003 - 15:33 #4
så brug det du allerede har. Der er ikke nødvendigvis grund til at købe nyt.

Se foregående svar fra mig.
Avatar billede Pansen Praktikant
18. april 2003 - 14:09 #5
Men jeg har også kun et stik i min video den er lidt gammel
Avatar billede jkragh Nybegynder
18. april 2003 - 14:45 #6
OK, så må du alligevel ha' pende op af lomen. Se hvad der er billigst; En switchbox, som rune.rasmussen foreslår - eller en "scartbox". Jeg gætter på scartboxen. Det er en lille box med eks. 3 scartindgange der munder ud i 1 scartstik. - Lige til at sætte i din selector!!! ;-) God fornøjelse, nu burde dine kvaler være ovre!

jkragh
Avatar billede Pansen Praktikant
22. april 2003 - 03:04 #7
Tak for svar, men lige et sidste kan det gøre lyden/billedet dårligere at bruge en switchbox?
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
22. april 2003 - 08:40 #8
den samlede længde af kabler og antallet af stiksamlinger et signal skal igennem, jo større sandsynlighed er der for at signalet bliver dårligere.

så i teorien ja, men det er ikke sikkert at det er synligt.
Avatar billede jkragh Nybegynder
22. april 2003 - 15:25 #9
I teorien, går dit signal alligevel igennem x antal stik, kabler, m.v., så en væsentlig forskel bør der ikke være, når du kører med scart. Bruger du derimod alm. antennekabel gennem flere led med flere samlinger, kan en signalforstærker være aktuel, for at billed/lydkvalitet stadig er acceptabel.

Bruger du en switchbox, hvor alle dine enheder tilsluttes med hver sin "kontakt", er dine enheder parallelkoblet, og er derfor i "bedre signal kvalitet", end hvis du sætter dem i serie som sker hvis du anvender en "scartbox". Men om det er synligt/hørbart, når du bruger scart og samtidig ved så korte afstande, er nok tvivlsomt.

God fornøjelse med dit setup:)

jkragh