Avatar billede wtd_nielsen Nybegynder
13. april 2003 - 12:28 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

forklaring på fremmednøgle

Hvordan kan jeg forklarer det her på en mere "dansk" måde:

En fremmednøgle i en identitet er et felt, hvor man kan lagre identifikationen på en record fra et andet register, og på den måde beskrive, at to records er relaterede.

det er mest "record" jeg tænker på, kan man kalde det for en fortegnelse, eller bare information?
Avatar billede sblar Nybegynder
13. april 2003 - 12:36 #1
En record i databasesammenhæng kaldes på dansk for en post. Sammenlign det med et personkartotek - hvert kartotekskort indeholder præcis de samme typer oplysninger: Navn, adr, postnr. by, tlf., CPR, arbejdsgiver o.s.v. Det samme gør poster i en database.
Hvis vi så forestiller os at vi også har et kartotek over arbejdsgivere med oplysninger relateret til firmaet, så kunne arbejdgiverfeltet i personkartoteket være fremmednøgle til arbejdsgiverkartoteket - d.v.s. det nøglefelt som binder en eller flere personer til en bestemt arbejdsgiver.
Avatar billede keysersoze Guru
13. april 2003 - 12:38 #2
hvis du har en tabel (1) har hver række (forhåbentlig) en nøgle som er unik så man til enhver en tid kan kende forskel på de forskellige poster

I en anden tabel (2) kan du have en eller flere poster som skal hænge sammen med en post fra den første tabel. Disse poster (i 2) skal også (helst) have en unik nøgle - men for i det hele taget at kunne forbinde dem med poster i den første tabel skal de have et felt hvor nøglen fra 1 står i - og det en en fremmednøgle

er du med?
Avatar billede wtd_nielsen Nybegynder
13. april 2003 - 14:27 #3
yeps, tak for svarene