Avatar billede felix- Nybegynder
13. april 2003 - 00:10 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Trafik overvågning

Hejsa.

Nogen der kender noget software jeg kan overvåge trafikken på en linux server med ?
Det jeg skal bruge er muligheden for at overvåge hvor meget trafik forskellige ting tager på serveren og om det er ind- eller udlandstrafik.
Man kunne også sætte det op således:
Man har en server med 10 forskellige webhotel kunder, 4 mailhotel kunder og 5 Xting kunder osv.... Man skal så overvåge hvor meget national og international trafik hver enkelt kunde bruger, så man kan afregne med kunder.

Desuden, er der nogen der ved om jeg kan overvåge trafikken der kommer ind igennem mit switch fra en bestemt server ? Uden at have noget software på den pågældende server (aka at have en server co-hosted, og skulle afregne ejeren for national og international trafik).

Hvis nogen har nogle forslag ville det være super :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
13. april 2003 - 00:43 #1
Hvis vi taler om trafik til en webserver så kik på denne side
http://www.linux.org/apps/all/Administration/Log_Analyzers.html

Hvis det er generel netværkstrafik så kik på f.eks.

sniffit: http://reptile.rug.ac.be/~coder/sniffit/sniffit.html
kismet: http://www.wlan-forum.com/article.php?sid=103

Der findes mange
Avatar billede dank Nybegynder
13. april 2003 - 01:12 #2
der findes ingen univeral løsning.

Apache (mod_watch) kan konfigureres til at overvåge hver enkelt virtual host
FTP: Pureftpd (der kan du benytte uploadscript (det medfølger) til at lave en eller anden dims der tæller sammen)
Mail: Qmail.. Der findes en loganalyser der lægger tingene sammen.

Alt i alt, så kan du godt se frem til at bruge de næste par måneder på at konfigurere servere. Og så får du ingengang en løsning der skilner mellem dk/udenlandstrafik.

alt i alt så sæt du hellere dine priser så du ikke skal bekymre dig om dette!
Avatar billede felix- Nybegynder
13. april 2003 - 20:49 #3
Tusind tak, ikke en let ting nej :).

Vi har fundet noget apache mod så man kan måle trafikken, og så må vi bare finde en neutral pris så der ikke er den store forskel om det er nationalt eller internationalt.

Og mhs. til serverne har jeg fundet ud af vi får ip statistik af udbyderen, om hvor meget hver ip har brugt af hvad.

Men tusind tak for jeres hjælp :)
Avatar billede dank Nybegynder
13. april 2003 - 23:22 #4
lyder som jay.net :o) Ellers kontakt mig, hvis du ønsker en bedre deal :o)

Tak for point i alle tilfælde-.
Avatar billede felix- Nybegynder
13. april 2003 - 23:28 #5
Jay.net - Nej det er det så ikke :)

Men du skal da være velkommen til at kontakte mig:
MSN# FeliX@CSweb.dk
ICQ# 69176356