Avatar billede celian Nybegynder
03. april 2003 - 11:10 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

HP Procurve 2524 Port Monitoring via SNMP (MRTG)

Jeg sidder i en bygning med 39 brugere der er forbundet via 2 stk. HP Procurve 2524 Switches.

Jeg er interesseret i at bruge mrtg til at lave en statistik over de enkelte brugeres forbrug.

Jeg har tidligere sat mrtg op på en cisco 677 uden de store problemer, men har nu forgæves forsøgt at få det til at virke med 2524'erne.

Jeg har sat min IP op som trap reciever:

HP ProCurve Switch 2524(config)# show snmp-server

SNMP Communities

Community Name  MIB View Write Access
---------------- -------- ------------
public          Manager  Unrestricted

Trap Receivers

Send Authentication Traps [No] : No

Address              Community        Events Sent in Trap
192.168.x.x          public          All

---------------------------------------------------------

Jeg har hentet "SNMPTrafficGraphic" http://leonidvm.chat.ru
og har prøvet at se om jeg kunne få svar fra switchene med dette, men får kun en blank linie. Samme med mrtg.

Ved ikke om der skal et Object ID til for at specificere hvilken port jeg er interesseret i at lave statistik på.

Har søgt en del efter sider og guider, men uden held. Har dog fundet et par sider der med held benytter mrtg til monitoring af enkelte porte på deres 2524 switches:

http://www.wh-netz.de/hilfe/statistiken/mrtg/trans/port?myport=10

http://www.fh-eberswalde.de/mrtg/192.168.100.15_25.html

---

Hvis der er nogen der kan give mig et prej i den rigtige retning, så ville jeg være meget taknemmelig.

Gerne exempler på mrtg conf fil.

- Magnus Bjarnason
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
03. april 2003 - 12:17 #1
jeg har selv sat mrtg op med monitorering på en hp 2524 og der er ikke noget særligt i det, det er ligesom med en cisco router. (som jeg også har sat mrtg op til.
jeg bruger configmaker og nedenunder er et eksempel på generering af en config fil:
perl cfgmaker --global "RunAsDaemon: yes" --global "Workdir: c:\mrtg\html" --global "Options[_]: growright" --ifref=descr --ifdesc=alias --subdirs=HOSTNAME public@10.34.64.78 --output mrtg.cfg
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
03. april 2003 - 12:19 #2
mrtg benytter dog ikke snmp traps, så det behøver du ikke sætte op i 2524'eren. (med mindre du har noget andet overvågning på den)
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
03. april 2003 - 12:22 #3
min konfig på switchen ser således ud:
Routerskab# sho snmp-ser

SNMP Communities

  Community Name  MIB View Write Access
  ---------------- -------- ------------
  public          Manager  Restricted

Trap Receivers

  Send Authentication Traps [No] : No

  Address                Community        Events Sent in Trap
  ---------------------- ---------------- -------------------

Routerskab#
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
03. april 2003 - 12:24 #4
her er starten på mrtg config filen man får fra førnævnte configmaker kommando (jeg har kun taget for port 1 på switchen for ellers ville den fylde en temmelig meget):
# Created by
# cfgmaker --global 'RunAsDaemon: yes' --global 'Workdir: c:\mrtg\html' --global 'Options[_]: growright' --ifref=descr --ifdesc=alias --subdirs=HOSTNAME public@10.34.64.78 --output mrtg.cfg

### Global Config Options

#  for UNIX
# WorkDir: /home/http/mrtg

#  or for NT
# WorkDir: c:\mrtgdata

### Global Defaults

#  to get bits instead of bytes and graphs growing to the right
# Options[_]: growright, bits

RunAsDaemon: yes
Workdir: c:\mrtg\html
Options[_]: growright

######################################################################
# System: Routerskab
# Description: HP J4813A ProCurve Switch 2524, revision F.04.08, ROM F.02.01  (/sw/code/build/info(f01))
# Contact: IT Afd.
# Location: Serverrum - routerskab
######################################################################

### Interface 1 >> Descr: '1' | Name: '1' | Ip: '' | Eth: '00-04-ea-b8-46-a1' ###

Target[10.34.64.78_1]: \1:public@10.34.64.78:
SetEnv[10.34.64.78_1]: MRTG_INT_IP="" MRTG_INT_DESCR="1"
Directory[10.34.64.78_1]: 10.34.64.78
MaxBytes[10.34.64.78_1]: 12500000
Title[10.34.64.78_1]: 1  -- Routerskab
PageTop[10.34.64.78_1]: <H1>1  -- Routerskab</H1>
<TABLE>
  <TR><TD>System:</TD>    <TD>Routerskab in Serverrum - routerskab</TD></TR>
  <TR><TD>Maintainer:</TD> <TD>IT Afd.</TD></TR>
  <TR><TD>Description:</TD><TD>1  </TD></TR>
  <TR><TD>ifType:</TD>    <TD>ethernetCsmacd (6)</TD></TR>
  <TR><TD>ifName:</TD>    <TD>1</TD></TR>
  <TR><TD>Max Speed:</TD>  <TD>12.5 MBytes/s</TD></TR>
</TABLE>
Avatar billede celian Nybegynder
03. april 2003 - 15:27 #5
Tak Rune, det virkede fint!

Da jeg tidligere havde skrevet min mrtg.cfg i hånden, så vidste jeg slet ikke at man kunne bruge "cfgmaker"..

Mvh. Magnus
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
03. april 2003 - 15:31 #6
ja, det bliver lidt enklere på den måde.
bagefter kan man så ændre hvor man har lyst. :-)
Avatar billede celian Nybegynder
03. april 2003 - 16:58 #7
Er allerede fuldt igang med at modificere :)
Avatar billede celian Nybegynder
03. april 2003 - 16:59 #8
Ps: Har oprettet et relateret spørgsmål under Netværk-Generelt hvis du havde lyst..
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
04. april 2003 - 08:14 #9
tja, der nåede du selv at finde svaret :-)