Avatar billede fonsi42 Nybegynder
02. april 2003 - 19:56 Der er 8 kommentarer

Kommunikation over internet

Hvordan (igrove træk) kommunikerer men nemmest med 2 maskiner over Internettet.

Problem:
2 pc maskiner skal kommikerer sammen, over internettet med hver deres program. Program X på maskine 1 skal sende et Array af data, de data skal behandles af maskine 2 program 2 som så skal sende nogle data til bage til Maskine 1.
program X på maskine 1 er kan konfigureres som jeg ønsker
Program Y på makine 2 er et program som jeg ikke skal/kan kode. Jeg aflevere en pakke/fil som Program Y læser.

Spørgsmål:
1. Hvordan styre jeg det sikkerhedsmæssigt. Firewall, porte, logon????

2. Ang. Aflevering af data til maskine 2. Kan det laves på følgende måde. jeg koder et lille program på Maskine 2, der modtager og behandler mine data fra Maskine 1 Program X. Dette lille program skiver så de modtagne data til en Inifil, .CSV fil eller lign. som så program Y læser. og ligeledes den anden vej. Eller hvordan gør man det i praksis.
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. april 2003 - 20:05 #1
Gennem vpn
Avatar billede fonsi42 Nybegynder
02. april 2003 - 20:07 #2
Vil VPN give den optimale løsning? er det nødvendig, for sikker kommunikation?
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. april 2003 - 20:07 #3
Med vpn kan du faktisk opnå en situation hvor de to maskiner operere som om de er på samme netværk, med alle de muligheder det giver. VPN er en krypteret kanal over det åbne internet, hvorigennem data kan køre beskyttet.

Dette kræver at du har en firewall/switzh/router der kan VPN

Kik f.eks. på www.zywall.com
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. april 2003 - 20:09 #4
Det kommer an på hvad du mener med optimal,

Du kan få kraftigere krypteringsløsninger, men VPN er den standard der bruges i industrien til at beskytte kommunikation over internettet, og de fleste bruger åbne vedtagne standarder. Det er sikkert, hvis du i øvrigt sætter dine maskiner og net på efter de foreskrifter
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. april 2003 - 20:10 #5
Du har selvfølgelig også mulighed for at lave en krypteret kanal med vpn og så kryptere den faktiske datastrøm med er andet krypteringsprogram, men så begynder det at blive lidt tungt og stille krav til udstyret
Avatar billede fonsi42 Nybegynder
02. april 2003 - 20:23 #6
Er der mulighed for andre løsninger, jeg tænker på at dedikerer en port adresse i firewall'en som programmerne kommunikere igennem.
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. april 2003 - 20:24 #7
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. april 2003 - 20:26 #8
Det kan du sagtens, men den kan let findes med en portscann. Hvis det skal være sikkert er kryptering den eneste vej, og vpn udgør en meget praktisk løsning, med alle det lokale netværks muligheder, på en rimelig sikker måde.

En Zywall 1 firewall/switch der kan håndtere en VPN kanal koster under 2000,- kr.