Avatar billede tien Nybegynder
31. marts 2003 - 11:23 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Shooting speed

Har de forskellige kort typer indvirkning på et digitalkameras "shooting" hastighed?

- Hvis det har, hvilken type er hurtigst?
(xD, CF, ultra CF, SD...???)
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. marts 2003 - 11:25 #1
Er det ikke det man kalder lukkehastighed?
Avatar billede tien Nybegynder
31. marts 2003 - 11:26 #2
ingen anelse
Avatar billede tien Nybegynder
31. marts 2003 - 11:27 #3
det er det nok...
Avatar billede tien Nybegynder
31. marts 2003 - 11:27 #4
har kort typerne nogen indvirkning på lukkehastigheden?
Avatar billede lumse Nybegynder
31. marts 2003 - 11:31 #5
lukkehastigheden er kun et fototekninsk spørgsmål (Hvor lang tid blænden står åben). Det tager længere tid efter at blænden er lukket inden billedet er gemt på kortet. Om der er forskel på hastigheden er kortene ved jeg ikke.
Så fik vi skudt den kanin ;o)
Avatar billede tien Nybegynder
31. marts 2003 - 11:44 #6
Vi prøver igen...

Jeg har lige købt et kamera der understøtter xD kortet.
Min tvivl beror på hvorvidt det kan betale sig at investere i et xD kort,
som er væsentligt dyrere fremfor et CF kort.

Hvis det bevirker at det går væsentlig langsommere med et CF kort fremfor et xD
når jeg tager billeder, så vil jeg overveje kraftigt om jeg alligevel skulle
gå efter xD kortet!?
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
31. marts 2003 - 12:55 #7
Det har ingen indflydelse på selve fotograferingen, men derimod på lagringen af billederne, og dermed hvor hurtig du kan tage billeder efter hinanden.

Det kræver, som du selv er inde på, at kameraet understøtter kortene. Selvom de ikke gør, så lad det komme an på en prøve.

Forvent ikke mirakler !
Avatar billede tien Nybegynder
31. marts 2003 - 13:42 #8
>>fotograf: Er lagering hastigheden noget der kan føles på, hvis det står mellem et xD og CF kort?
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
31. marts 2003 - 14:02 #9
Jeg bruger ikke selv de hurtige kort ...men nogle kollegaer siger de godt kan mærke det ...men vi lagrer også i RAW (14MB pakket fil) ... så her tager det jo lidt tid at lagre.

Hvis du gemmer i JPG er det vist begrænset gevinst, men det må forhandleren kunne oplyse nogle data om, passende til dit kamera.
Avatar billede tien Nybegynder
31. marts 2003 - 14:16 #10
Tak for indslagene, det har gjort mig meget klogere!
- pointene går til fotograf!