Avatar billede Brian Moos Lindberg Praktikant
26. marts 2003 - 12:40 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

Trådløs - rækkevidde ?

Jeg tænker lidt på at investere i noget trådløst netværk - faktisk kun et netkort og en "base" - switch/hub?
Hvor langt skal jeg regne med at det rækker indenfor tæt bymæssig bebyggelse ? - og er hastigheden til at leve med ?
Kort sagt, hvad skal jeg vælge - og hvad skal jeg betale for det ?

/Brian.
Avatar billede the_legend Nybegynder
26. marts 2003 - 12:45 #1
har ladet mig fortælle det er omkring 20 m den kan række.. men er ikke sikker.. Det er alt jeg ved...
Avatar billede ellebaek Nybegynder
26. marts 2003 - 12:48 #2
Mine erfaringer siger 30-50 meter inde i samme bygning, altså også selv om det ikke er i samme rum som accesspointet er placeret...

Og der er hastigheden god...
Avatar billede Brian Moos Lindberg Praktikant
26. marts 2003 - 12:50 #3
- så over en gade, gennem to-tre bygninger og cirka 100 meter i alt... det kan jeg godt glemme ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. marts 2003 - 12:51 #4
Det afhænger jo helt af, hvilken form for bygninger (materiale), og hvad du skal bruge det til.

Men jeg kan da fortælle at jeg har lavet et lille trådløst netværk af komponenter fra NetGear. Det rækker fint fra min stue, tværs over gaden, gennem en stue, og så ind i et soveværelse, hvor jeg har en kammerat der har en PC.
Altså ca. 50 meter gennem 3 vægge. Han har signalstyrke svingende fra 30-60%, nok til at køre rimeligt. Og det er oven i købet lige under en mobilmast, der jammer signalet en anelse.

Ydermere kunne man jo sætte en større antenne på en af enhederne (ikke alle AccesPoints kan tilkobles ekstern antenne - så hvis det er et issue, skal du undersøge det).

Men en 6-800,- for netkort, og ca. 1000,- for AccesPoint der så skal sluttes en switch - det var hvad jeg gav her lige før jul.

Hvad mærker angår, er det nok bedst at holde sig til de store mærker (ikke nødvendigvis "mærkevare") - som NetGear, D-Link o.lign.

Du får næsten det bedste overblik på edbpriser.dk.

Og så er der selvfølgelig alt det her omkring sikkerheden. Det er altså et stort emne, men jeg kører med relativ lidt sikkerhed, og jeg har ikke haft "intruders" endnu. Som minimum må man dog forlange 128bit kryptering og genkendelse på MAC adresse.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. marts 2003 - 12:53 #5
Altså 100 meter er ikke umuligt. Men du kan måske blive nødt til at investere i noget lidt dyrere udstyr med retningsbestemte antenner. Her har jeg dog ingen erfaringer.
Avatar billede Brian Moos Lindberg Praktikant
26. marts 2003 - 12:57 #6
- det er fordi jeg gerne vil have del i en adsl forbindelse... - kan det overhovedet betale sig...?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. marts 2003 - 13:05 #7
Hmtjo - det er faktisk det jeg bruger mit trådløse til.

Men man kan jo sige, at løsningen skal køre noget tid, før den er "tjent" hjem.

Hvilken slags bygninger, og hvor mange vægge gætter du på der er? Er det beton - så glem det. Er det gammeldags mursten og forskallingsvægge og vinduer, så er der væsentlig bedre muligheder.

Men jeg ville nok tænke mig om, og så prøve at låne mig frem til en løsning, før jeg købte udstyret.
Avatar billede Brian Moos Lindberg Praktikant
26. marts 2003 - 13:06 #8
det var også min plan... men trådløst netværk... det er ikke alle computerforretninger der lige ligger inde med det... er det ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. marts 2003 - 13:09 #9
Det er da ved at vinde så meget frem, at det er til salg i alle butikker. Men om de vil låne det ud, er jo en helt anden sag....
Avatar billede Brian Moos Lindberg Praktikant
26. marts 2003 - 13:24 #10
okay... jeg lader lige spørgsmålet stå åbent lidt endnu...
Avatar billede Brian Moos Lindberg Praktikant
26. marts 2003 - 15:17 #11
ole_madsen... vil du ikke lige lægge et svar...?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. marts 2003 - 15:27 #12
Joda - svar
Avatar billede splash Nybegynder
26. marts 2003 - 15:32 #13
Hvis jeg var dig ville jeg købe et AP hvor man kan sætte en ekstern antenne på, dette kan man fek.s. ved trendnet dette AP koster ca 1100kr og har en standard rækkevidde på 300m i fri luft, men det skal så siges at jeg lige har købt ovenstående og kan igennem 3 vægge få det til at række ca 60m altså over til min nabo.

hvis dette ikke er nok kan man investere i en ekstern antenne til ca 600kr og så montere denne på AP dette skulle ca fordoble rækkevidden, efter hvad jeg kan forstå.

Jeg kan som sagt køre trådløs over til min nabo og det er med 22mBit og ca 40-50% sendestyrke så det er da ok

desuden var dette projekt også for at dele en ADSL
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. marts 2003 - 15:43 #14
Jeg har fundet lidt interessant læsning her:

http://www.it-svar.dk/news/news.aspx?id=27595