Avatar billede lystrup Nybegynder
22. marts 2003 - 10:19 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Zywall1 og websites på NAT

Hej.

Jeg har en Cybercity ADSL med global IP hvilket kører fint.
Jeg har portforward på port 80 (bl.a.) til et server på indersiden (192.168.1.240)

Det virker også fint - ude fra den store verden....

Mit problem er, at jeg ikke kan få adgang til mine websites fra en pc på samme netværk (192.168.1.33) via internettet (hverken via IP eller DNS-navn)

Hvordan sætter man en Zyxel ZyWall 1 op til at tillade trafik fra det lokale net til at ramme NAT-portforward fra det offentlige IP og ind på mit lokalnet??????
Avatar billede langbein Nybegynder
22. marts 2003 - 12:23 #1
Har ikke satt opp disse tingene på ZyWall men der i mot på Linux firewall/router og prinsippene bør vel bli de samme.
1. Sett opp dns resolving direkte adresse til den eksterne dns server.
2. Lag en tilordning i serverens hosts fil der du setter
"<hostnavn> <internip>"
Tror det skal kjøre. Det står ikke hva slags operativsystem det er som kjører på serveren, men både Windows og Linux har jo en hosts fil selv om Windows sin kanskje ikke er så kjent.
Avatar billede langbein Nybegynder
22. marts 2003 - 12:26 #2
En ting jeg glemte å ta høyde for: Du kjører server inne på LAN, ikke sant. (Ikke på egen dmz for det har vel ikke denne Zyval 1 ?)
Avatar billede langbein Nybegynder
22. marts 2003 - 12:29 #3
"hverken via IP eller DNS-navn" Heller ikke via ip ... Du kommer ikke inn via ekstern ip men du kommer inn via lokal server ip ??
Avatar billede langbein Nybegynder
22. marts 2003 - 12:32 #4
Hvilket operativsystem system er det som kjører på serveren ? Hvilken web server ? Er det satt opp viruelle domener på serveren ?
Avatar billede lystrup Nybegynder
23. marts 2003 - 17:23 #5
Hej.

En zywall1 har ikke DMZ, så min webserver bor på samme netværk som mine arbejdsstationer.
Jeg kan sagtens få fat i min server på det interne ip, men ikke på det offentlige ip - uanset om jeg prøver på IP, eller på DNS navn.
Problemet opstår med stor sansynlighed i Zywall'en, men for helhedens skyld, så kører jeg W2000 og IIS5.