Avatar billede jakoba Nybegynder
12. november 2000 - 14:17 Der er 10 kommentarer og
8 løsninger

Hvad er et \"godt\" spørgsmål?

En lille uofficiel meningsmåling:

Hvert spørgsmål besvares ved at fordele 10 point på valgmulighederne. Jo vigtiger en valgmulighed er, jo flere point skal den have.

eg:      Hvad får dig til at kikke på et stillet spørgsmål?
            A> 4    B> 2  C> 2    D> 2 noget jeg selv har problemer med

Hvad får dig til at kikke på et stillet spørgsmål?
A>  mange point
B>  god overskrift
C>  en spørger jeg kender/kan-lide
D>  andet (skriv selv)

Hvad giver dig lyst til at svare på et spørgsmål her?
A>  mange points
B>  Klart formuleret spørgsmål
C>  Enkelt og konkret spørgsmål
D>  andet (skriv selv)

Hvad giver dig ulyst til at besvare et spørgsmål?
A>  få points
B>  sjusket skrevet / med mange stavefejl
C>  Diffust spørgsmål der berører mange emner
D>  andet (skriv selv)

mvh JakobA

PS  point fordeles ligeligt til alle svar (forhåbentlig 0,001) point til hver ;-))

PSS: til Cut&Paste:

Hvad får dig til at kikke på et stillet spørgsmål?
A>  B>  C>  D>
Hvad giver dig lyst til at svare på et spørgsmål her?
A>  B>  C>  D>
Hvad giver dig ulyst til at besvare et spørgsmål?
A>  B>  C>  D>
Avatar billede denboj Nybegynder
12. november 2000 - 14:19 #1
overskriften er ret vigtig for at jeg kigger på spm. poimtene er ret vigtige for hvor meget jeg gør ud af at svare
Avatar billede hope Nybegynder
12. november 2000 - 14:20 #2
1. D De ligger i Nyeste-baren til venstre med en overkuelig overskrift.
2. A, B og C
3. A, B og C
Avatar billede denboj Nybegynder
12. november 2000 - 14:21 #3
sommetider går man også koldt på spm. der er umuligt formuleret
Avatar billede hope Nybegynder
12. november 2000 - 14:21 #4
Ups misforstod opgaven
10 p til D i opgave 1
2. 3 til a 3 til b 4 til c
3. 3 til a 3 til b 4 til c

Hope...
Avatar billede tommyf Nybegynder
12. november 2000 - 14:24 #5
Hvad får dig til at kikke på et stillet spørgsmål? = Klart formuleret spørgsmål

Hvad giver dig lyst til at svare på et spørgsmål her?  = Enkelt og konkret spørgsmål

Hvad giver dig ulyst til at besvare et spørgsmål? = Diffust spørgsmål der berører mange emner
Avatar billede mkelle1 Nybegynder
12. november 2000 - 14:32 #6
Hvad får dig til at kikke på et stillet spørgsmål?
A>1  B>7  C>1  D>1 (hvormeget tid jeg har i forhold til hvor mange mails der ligger i min eksperten-indbakke)

Hvad giver dig lyst til at svare på et spørgsmål her?
A>  B>3  C>3  D>4 (at emnet er spændende/udfordrende)

Hvad giver dig ulyst til at besvare et spørgsmål?
A>  B>5  C>5  D>
Avatar billede driis Nybegynder
12. november 2000 - 15:13 #7
Hvad får dig til at kikke på et stillet spørgsmål?
A>3  B>3  C>1  D>3
til D: Hvis spørgsmålet ligner noget jeg umiddelbart kan svare på; eller omhandler et emne jeg gerne vil lære mere om, kigger jeg altid på det.

Hvad giver dig lyst til at svare på et spørgsmål her?
A>3  B>3  C>3  D>1
til D: Muligheden for at hjælpe andre.

Hvad giver dig ulyst til at besvare et spørgsmål?
A>3  B>2  C>2  D>3
til D: Spørgsmål, som der er stillet hundredevis af gange før her på Eksperten svarer jeg sjældent på; jeg gider ikke sidde og forklare det samme gang efter gang.
Avatar billede krusell Nybegynder
12. november 2000 - 15:36 #8
Hvad får dig til at kikke på et stillet spørgsmål?
A>2  B>2  C>2  D>4, hvis det er noget jeg ved jeg kan svare på (og om jeg har tid)

Hvad giver dig lyst til at svare på et spørgsmål her?
A>3  B>3  C>1  D>3 Det at man kan hjælpe andre og teste sig selv lidt om man nu kan finde ud af det selv. Og evt. opdatere sin egen viden for at kunne svare.

Hvad giver dig ulyst til at besvare et spørgsmål?
A>1  B>2  C>5 (og også hvis det er upræcist spørgsmål, uden nok informationer)  D>2 Ikke ordenlig feedback, eller uretmæssig surhed fordi spørgeren ikke har forstået, at det man skriver er et forsøg på at hjælpe og ikke skal forståes som at man tror spørgeren er dum.
Avatar billede hobbez Nybegynder
12. november 2000 - 16:07 #9
Hvad får dig til at kikke på et stillet spørgsmål?
A>3 B>4  C>1  D>2

Hvad giver dig lyst til at svare på et spørgsmål her?
A>3 B>3  C>3  D>1 Jeg kan bidrage med noget der ikke allerede er skrevet.

Hvad giver dig ulyst til at besvare et spørgsmål?
A>1 B>2  C>6  D>1 Spørgsmål i forkert kategori, spørgsmål der allerede er stillet og besvaret.
Avatar billede hobbez Nybegynder
12. november 2000 - 16:10 #10
Ups, glemte lige ...

Hvad får dig til at kikke på et stillet spørgsmål?
A>3 B>4  C>1  D>2 Interessant spørgsmål, eller noget jeg gerne vil vide mere om selv.

/Rob
Avatar billede jakoba Nybegynder
12. november 2000 - 17:28 #11
Hvad får dig til at kikke på et stillet spørgsmål?
  A> 4    B> 2  C> 2    D> 2 noget jeg selv har problemer med
Hvad giver dig lyst til at svare på et spørgsmål her?
  A>2  B>3  C> 4  D> 1 sjovt
Hvad giver dig ulyst til at besvare et spørgsmål?
  A>1  B>4  C>5  D>
Avatar billede krusell Nybegynder
12. november 2000 - 18:15 #12
http://www.eksperten.dk/spm/33052

Se her. Dette er et godt stillet spørgsmål, efter min mening.
Avatar billede powell Nybegynder
13. november 2000 - 09:02 #13
Hvad får dig til at kikke på et stillet spørgsmål?
B>
Hvad giver dig lyst til at svare på et spørgsmål her?
D> Et spinkelt håb om at hjælpe, eller blot for at lære noget mere/nyt.
Hvad giver dig ulyst til at besvare et spørgsmål?
C> & D>Hvis vedkomne starter med at svine en til.

Dårligt formulerede spørgsmål og stavefejl, kan betyde at vedkomne kan være ordblind, og er derfor ikke nogen gyldig grund til ikke at hjælpe vedkomne.
Avatar billede jakoba Nybegynder
13. november 2000 - 23:09 #14
Opsummering indtil videre.  Jeg lader spørgsmålet stå lidt endnu i håb om flere svar.

9 besvarelser giver:
Hvad får dig til at kikke på et stillet spørgsmål?
A> 13  B> 48  C> 7  D> 22
Hvad giver dig lyst til at svare på et spørgsmål her?
A> 20  B> 20 C> 30 D> 20
Hvad giver dig ulyst til at besvare et spørgsmål?
A> 15 B> 20 C> 44 D> 11

D\'erne fortjener udspecificering. det kommer sidenhen.
Avatar billede yonzie Nybegynder
14. november 2000 - 19:50 #15
på en skala fra 1 til 5:
Hvad får dig til at kikke på et stillet spørgsmål?
A> 2 B> 5 C> 0 D>
Hvad giver dig lyst til at svare på et spørgsmål her?
A> 2 B> 4 C> 5 D> 5 noget jeg har oplevet/kan svare på
Hvad giver dig ulyst til at besvare et spørgsmål?
A> 1 B> 3 C> 5 D>
Avatar billede jakoba Nybegynder
18. november 2000 - 18:37 #16
Jeg lukker nu men flere svar er altid velkonme.
Avatar billede klas Juniormester
18. november 2000 - 18:40 #17
Hvorfor ikke lave et rigtigt spørgeskema folk kan udfylde . .dette er jo uoverskueligt
Avatar billede jakoba Nybegynder
22. november 2000 - 21:14 #18
klas > fordi jeg ville have noget der kunne køre i experten-regi. Du har ret i det kunne gøres bedre med formfelter og validerings script, men det ville kræve serveradgang og det har jeg ikke.

Allenfals synes jeg svarene har været ret informative. Så Tak til alle.

10 besvarelser giver:
Hvad får dig til at kikke på et stillet spørgsmål?
A> 16    mange point
B> 55    god overskrift
C> 7      en spørger jeg kender/kan-lide
D> 22    andet. se nedenfor:
    10  De ligger i Nyeste-baren til venstre med en overkuelig overskrift.
      1  hvormeget tid jeg har.
      3  noget jeg kan svare på; eller et emne jeg vil lære mere om.
      4  hvis det er noget jeg ved jeg kan svare på (og om jeg har tid)
      2  Interessant spørgsmål, eller noget jeg gerne vil vide mere om selv.
      2  noget jeg selv har problemer med

Hvad giver dig lyst til at svare på et spørgsmål her?
A> 21    mange points
B> 23    Klart formuleret spørgsmål
C> 33    Enkelt og konkret spørgsmål
D> 23    andet. se nedenfor:
      4  (at emnet er spændende/udfordrende)
      1  Muligheden for at hjælpe andre.
      3  at hjælpe andre og teste sig selv. Og evt. opdatere sin egen viden.
      1  Jeg kan bidrage med noget der ikke allerede er skrevet
      1  sjovt
    10  Et spinkelt håb om at hjælpe, eller blot for at lære noget mere/nyt.
      3  noget jeg har oplevet/kan svare på.

Hvad giver dig ulyst til at besvare et spørgsmål?
A> 16      få points
B> 23      sjusket skrevet / med mange stavefejl
        bemærk powells kommentar:  Dårligt formulerede spørgsmål og stavefejl,
          kan betyde at vedkomne kan være ordblind, og er derfor ikke nogen gyldig
          grund til ikke at hjælpe vedkomne.
C> 49      Diffust spørgsmål der berører mange emner
D> 11      andet. se nedenfor:
      3  Spørgsmål, som der er stillet hundredevis af gange før her på Eksperten
      2  Ikke ordenlig feedback, eller uretmæssig surhed.
      1  Spørgsmål i forkert kategori, spørgsmål der allerede er stillet og besvaret.
      5  Hvis vedkomne starter med at svine en til.

Svarene i D kategorierne fortjener nok at få doblet eller måske endda tredoblet deres vægt. For det er jo der svarerne har en så klar mening at de \"bryder ud\" af de tankebaner mine formulerede alternativer prøver at lede dem in i.

slutter.  mvh JakobA