Avatar billede magger Novice
12. marts 2003 - 15:55 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Masser af cmd-vinduer

'Ello.
Er løbet ind i et prolem efter at have installeret Zonealarm på min computer - eller rettere, måske er jeg bare først nu blevet opmærksom på problemet...

Jeg åbnede Bearshare efter at have installeret ZA og fik en masse (ca. 1600 intrusions) i løbet af meget kort tid 4-5 minutter. Jeg lukkede hurtigt bearshare ned, men kunne for det første godt tænke mig at vide, hvad der skete? En portscanning eller? Og er det "farligt"?

Desuden er der nu her efter et par timer pludselig dukket 10-15 cmd-vinduer frem, hvor der står en masse fejlmeddelelser - noget med "username and password not correct". Jeg skyndte mig at lukke for al adgang til computeren og da jeg efter ca. 5 minutter "åbnede" igen, var der ingen problemer. Hvad er det, og er det noget jeg skal gøre noget ved? Og hvordan?

Jeg er meget (!) nybegynder på det her områder, så det skal nok ind med skeer :-)

/magger
Avatar billede perhaps Nybegynder
12. marts 2003 - 17:01 #1
Gå ind på http://www.spywarefri.dk og sæt Bearshare op i søgemaskinen på forsiden nederst. Så viser den indhold af spyware. Du kan downloade Ad-aware fra Lavasoft og prøve at fjerne spyware med det værktøj. Findes også på ovennævnte URL.
Avatar billede magger Novice
12. marts 2003 - 17:06 #2
Hey, tak for svar. Jeg har allerede Ad-Aware installeret og den finder ingenting, når jeg scanner.
Er altså stadig nysgerrig efter at vide, hvad der skete, og hvor alvorligt det var.
/magger
Avatar billede perhaps Nybegynder
12. marts 2003 - 17:07 #3
Læs lige her. Jeg vender tilbage.
BearShare is one of the most popular file sharing applications that install spyware. One of its programs, SaveNow, is installed outright without consent. BearShare is different than most file sharing applications in that it gives you the option to install most of its spyware.
Avatar billede perhaps Nybegynder
12. marts 2003 - 17:12 #4
Og læs det hele her:
http://www.oit.duke.edu/ats/support/spyware/bearshare.html
Har du nyeste Ad-Aware 6.0? Du skal lige tænke på at du selv har sagt ja til at spywaren skal installeres idet BearShare er så flink at liste det hele op i licensbetingelserne (som man jo ikke læser). Der flg. også andet spyware med Bearshare som er blevet downloadet til din puter uden at du kunne vide det.
Avatar billede perhaps Nybegynder
12. marts 2003 - 17:17 #5
Det der sker er at dine tracking-cookies som Bearshare har lagt på din puter skal have kontakt udadtil og det kunne pludselig ikke længere ske da du installerede firewallen. Det er i hvert fald mit bud. Farligt? Det er som man tager det. Jeg hader spyware, så for mig er det farligt, men du har jo haft det fungerende indtil nu. Jeg installerer blot aldrig programmer med spyware.
Avatar billede perhaps Nybegynder
12. marts 2003 - 17:27 #6
SaveNow som omtales er ikke særlig slem. Kender den godt. Den undersøger blot hvad du går efter på nettet for så ved passende lejlighed at levere lidt målrettet reklame til dig. SaveNow downloades med Bearshare uden din viden.
Avatar billede perhaps Nybegynder
12. marts 2003 - 17:30 #7
Ad-aware 6.0 burde egentlig finde sagerne. Spybot gør og Pestpatrol også. Du må gøre op med dig selv om du vil leve med bearshare fildelingsprogrammet og det medleverede spyware eller du vil fjerne spywaren, for så har jeg en formodning om at Bearshare ikke virker længere.
Avatar billede perhaps Nybegynder
13. marts 2003 - 16:04 #8
Er du der magger?
Avatar billede magger Novice
14. marts 2003 - 08:25 #9
Jep, jeg er her... sorry!

Jeg er helt klar over, at der følger spyware med Bearshare, netop derfor har jeg installeret ad-aware. Det jeg mente, da jeg skrev, at ad-aware ikke fandt noget, var at jeg havde scannet med ad-aware og fjernet det, der var og at den så derefter ikke fandt noget.

Det jeg undrede mig over, var at det med cmd-vindierne skete efter jeg havde installeret min firewall og var derfor nysgerrig efter at vide, om det skyldtes firewall'en og hvad der egentlig fregik. Og det har jeg jo sådan set fået svar på - er dog stadig i tvivl om, om du, perhaps, har svaret på første eller andet spørgsmål? Jeg er nysgerrig efter at vide lidt mere om "det der sikkerhed", så jeg må jo spørge :-)
/magger
Avatar billede perhaps Nybegynder
14. marts 2003 - 09:21 #10
Ad-aware har fjernet noget af Bearshare, men ikke det hele, kun spywaren. Enten kan du så ikke køre Bearshare nu, eller også kan du, men så laver programmet de hundekunstner, da den mangler noget. Hvis det kører nu er der ingen grund til at frygte noget. Hvis Bearshare ikke kører godt så ville jeg afinstallere det og finde en andet fildelingsprogram. Der findes nogen uden spyware, som kører godt. Du skal nok ikke bruge KaZaa Lite, da den er mistænkt, og da slet ikke Kazaa, og så husk lige reglerne for hvad man må downloade.

Jeg synes aldrig der er grund til at installere noget med spyware, da der altid findes alternativer. Det kan så være lidt svært at finde disse alternativer. Jørgen Petersen, som er medredaktør af Spywarefri, udtrykte netop for nylig at det måske var en god ide at starte en liste op på siden. Noget med en liste inden for forskellige grupper som ikke indeholder spyware. Eks. indeholder CuteFTP lidt spyware, men hvorfor ikke bruge SmartFTP som er lige så nem og garanteret spywarefri og oven i købet gratis og velfungerende. Nå det var et lille sidespring.

Tilbage til dit spørgsmål. Brug Bearshare hvis det virker og du kan leve med lidt mærkværdigheder nu og da. Ingen fare mere. Afinstaller og find nye fildelingstjennester, hvis det ikke fungerer eller du ikke vil leve med disse besynderlige ting. Ønsker du at vide hvilke alternativer der er uden spyware?
Avatar billede perhaps Nybegynder
14. marts 2003 - 09:26 #11
Det med cmd-vinduerne kan både skyldes din firewall og dit Bearshare-program. Hvis du på det tidspunkt ikke havde fjernet spywaren, så skyldes det at din firewall nægtede at give kontakt til serveren som Bearshare havde placeret på din puter.
Avatar billede magger Novice
14. marts 2003 - 09:36 #12
OK, tak for afklaringen! Du får de 75 point for nogle gode svar - og jeg lærte noget (findes der ikke et IDG-hæfte om sikkerhed for dummies?) :-)
/magger
Avatar billede perhaps Nybegynder
14. marts 2003 - 10:45 #13
Jo, det gør der rent faktisk. Der er et hæfte som koster 59,- kr og som hedder "Sikkerhed på PC og Internet" Jeg vil jo ikke gerne reklamere for et projekt jeg selv er involveret i, men spywarefri.dk vil hele tiden blive udbygget. Jørgen og Ellen som er medredaktører har en meget stor viden om IT-sikkerhed. Tak for points.
Avatar billede magger Novice
14. marts 2003 - 10:51 #14
Ah, lækkert! Tak for tippene - jeg vil tjekke siden ud og finde IDG-hæftet og få min nygerrighed stillet :-)
/magger