Avatar billede blaatand Nybegynder
11. marts 2003 - 14:49 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Maxtor harddisk problem!

Har købt en 80GB harddisk fra maxtor. Har sendt den ind til der hvor jeg har købt den 2 gange nu, og har fået den retur igen mærket som testet ok!

Nu har jeg så selv prøvet og sætte den i en anden pc, og der virker den også fint !?!

Anyways, begge pcere er sådan set ens, samme motherboard & lydkort, men forskellig grafikkort (geforce 4 og 2), ellers er resten ret ens (kabinet osv).

Problemet er at på min "gode" pc, ikke kan køre med denne disk ordenligt. 700mb overførsel tager godt 5 minuter, eller mere. På overførslen står der f.eks 2 min til at starte med, derefter rykker den op på 3 min, 4 min, 5 min, og så ned på 3 min igen, og sådan fortsætter den til den er overført.

På den "dårlige" pc, der virker den fint, overførslen tager 60 sekunder, og den tæller ned fint.

Hvorfor skyldes dette? Hvordan kan jeg fixe det?

Det er en IDE harddisk, ikke SCSI.

HELP, virkelig brug for at vide hvad helvede der er galt.

Disken lagger forresten som en i helvede på den "gode" pc, og kan kun køre 1 program ad gangen, hvor det som regel lagger samtidig.
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2003 - 14:51 #1
er DMA slået til på den "dårlige PC" ???
Avatar billede kenp Novice
11. marts 2003 - 14:51 #2
Er du sikker på at det er det rigtige kabel du bruger på den Gode PC? har du prøvet at tage harddisk kablet fra den ene maskine til den anden?
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2003 - 14:53 #3
øøhhh - jeg mener selvfølgelig. Har du slået DMA til på den gode ?
Avatar billede blaatand Nybegynder
11. marts 2003 - 14:53 #4
Harddisken HAR fungeret fint på min pc, men er gået kold senere hen. Derfor jeg troede disken var defekt, men er den åbenbart ikke!
Avatar billede blaatand Nybegynder
11. marts 2003 - 14:55 #5
Kan prøve, det med DMA lyder som en sandsynlig ting, for jeg har opdateret bios på den "gode" pc kan jeg huske. Det er muligt at DMA er disabled senere hen, skal lige se det ad!
Avatar billede frewald Nybegynder
11. marts 2003 - 14:55 #6
Brug ikke cable select, men sørg for at de sidder korrekt master/slave - og bedst er det hvis 2 harddiske sidder på hver sin kanal (primary/secondary) Og huck at checke HDD kablet som kenp skriver
Avatar billede woolbox Nybegynder
11. marts 2003 - 15:01 #7
En af mine kollegaer har netop købt en Maxtor disk som arbejder mucho langsomt, dette er beskrevet i dokumentationen - vidst nok som "combatibility mode". Efter 10. reboot går disken op på fuld styrke igen, men tælleren resettes når kabel eller jumper rykkes.

Det er bare et skud i tågen, da ovenstående ikke passer 100% med din beskrivelse af problemet - fx. er det underligt at det kun er et problem i den ene!? Det kan være at den "dårlige" er for gammel til at fatte Maxtorens signaler om at skrue ned for hastigheden...

Anyway, prøv og set om det hjælper :)
Avatar billede blaatand Nybegynder
11. marts 2003 - 15:05 #8
Woolbox: Dette lyder sandsynligt også, skal pcen rebootes 10 gange siger du?

og derudover, har taget harddisken fra den "dårlige" pc og sat den herover i den "gode", sammen med den nye disk, og her virker disken heller ikke.

Hælder selv til at det er et motherboard config problem...

Kan ikke finde det DMA config forresten, sådan noget pis :(
Avatar billede woolbox Nybegynder
11. marts 2003 - 15:11 #9
Prøv at kigge på Maxtors HW diagnostic tool, Powermax:

"The Powermax utility is designed to perform diagnostic read/write verifications on Maxtor/Quantum hard drives. These tests will determine hard drive integrity. The Powermax utility is effective on all ATA (IDE) hard drives with a capacity greater than or equal to 500 MB. Maxtor recommends the use of this utility for troubleshooting potential hard drive problems."

(Fra: The PowerMax diagnostic will generate a 6-digit error code if the drive is defective.)

"The PowerMax diagnostic will generate a 6-digit error code if the drive is defective."

Download PowerMax: http://www.maxtor.com/en/support/downloads/powermax.htm
Avatar billede woolbox Nybegynder
11. marts 2003 - 15:12 #10
Hvilken Maxtor model har du?
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2003 - 15:15 #11
For at ændre DMA skal du ind i enhedshåndtering, og enten gå ind i egenskaber for din disk eller din harddisk controller alt efter hvilket OS du har.
Avatar billede blaatand Nybegynder
11. marts 2003 - 15:17 #12
Avatar billede blaatand Nybegynder
11. marts 2003 - 15:22 #13
Kan ikke se DMA på disken når jeg prøver og gå i enhedshåndtering
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2003 - 15:32 #14
hvad med på controlleren ???
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2003 - 15:33 #15
primary IDE controller eller secondary IDE controller.
Avatar billede blaatand Nybegynder
11. marts 2003 - 15:33 #16
Fixed, den skulle stå på auto!
Avatar billede thebigzzz Nybegynder
11. marts 2003 - 15:33 #17
Du slå det over til auto i biosen!!!
Avatar billede blaatand Nybegynder
11. marts 2003 - 15:34 #18
Godt brormand, du troede lige du kunne liste dig til lidt points her hva!
Avatar billede blaatand Nybegynder
11. marts 2003 - 15:37 #19
Hehe, hvem var tættest på at den skulle stå på auto detection i bios?

På nær fra min bror der lige ville spille sjov :)
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2003 - 15:38 #20
Løser det dit problem ????
Avatar billede blaatand Nybegynder
11. marts 2003 - 15:50 #21
Ja det gør det, det lyder som en dum løsning, og som noget der ikke burde være muligt, men ja, det løser det!
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2003 - 15:53 #22
Ja, sådan er det desværre. :o)
Fra nu af vil du altid checke det, når du installere hardware. Forskellen i ydelse er så stor, at den bare SKAL være slået til.
Gør det evt. også på dit DVD drev hvis du har sådan et.
Avatar billede blaatand Nybegynder
11. marts 2003 - 15:58 #23
Har jeg ikke ;)
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2003 - 10:50 #24
oO(gad vide hvornår han lukker spørgsmålet, hvis hans problem er blevet løst)
Avatar billede blaatand Nybegynder
12. marts 2003 - 19:04 #25
Hovsa :)
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2003 - 19:28 #26
Det var da pænt af dig, sådan at give dig selv point
Avatar billede blaatand Nybegynder
12. marts 2003 - 19:56 #27
Hvem skulle jeg ellers give dem til?

Det var jo rent tilfældigt at jeg roddede rundt med det.
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2003 - 21:16 #28
Så vidt jeg kan forstå, så rettede du selv problemet ved at slå DMA til, efter at jeg selv og thebigzzz nævnte det.
Så jeg vil da mene at eftersom de forslag der er givet i indlægget, har løst dit problem, må da der tilfalde de involverede nogle point.
Ret mig endelig hvis jeg tar' fejl.

Jeg er ikke ude efter at suge dine point, jeg mener bare at det er måden at Eksperten forgår på.
Avatar billede blaatand Nybegynder
12. marts 2003 - 23:39 #29
thebigzzz er min lillebror, han prøvede og være sjov.

det var ikke eksperten der ledte mig på sporet, det var faktisk et rent tilfælde jeg prøvede og så det til, fordi jeg prøvede og synkronisere BIOS med min lillebrors opsætninger.

jeg kunne slet ikke finde DMA optionen i min pc, og kom tilbage hertil.

ved ikke om det er min fejlevaluering, men intet af det jeg fik herfra kunne bruges... det nærmeste jeg fik var fra en på ICQ som sagde jeg burde fjerne min bios opdatering. Det ville jeg gerne undgå, og gik derfor ud i bios og satte det op som på min brors pc.

DMA kunne jeg slet ikke se på min pc.

Ret mig hvis jeg tager fejl, men efter min evaluering var det ikke herfra jeg fik svaret på mit problem.
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2003 - 23:46 #30
Det er så OK. Sådan opfatter jeg bare ikke indlægene. Men OK, det er jo din PC, så du ved jo hvordan den er sat op.

Jeg forstår bare ikke, du siger at du ikke kan finde opsætingen i din enhedshåndtering, hvor man ændrer DMA settings.
De er der helt sikkert, og for din egen skyld ville jeg checke en ekstra gang, bare for at være sikker på at din disk er sat til at kører UDMA.

....up to you