Avatar billede c_lind Nybegynder
06. marts 2003 - 22:28 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Backup af database

Jeg har en 817 database kørende ( med 2 sid's)..Er der en der kan give en korekt procedure for at få en komplet backup af data. evt. ved en dump ( skal database lukkes ned for at tage den "bedste backup ?" ) eller via Backup Exec..

Claus
Avatar billede lap Nybegynder
06. marts 2003 - 22:33 #1
Det kommer lidt an på formålet med backup.

En eksport (også kaldet et dump) giver dig mulighed for at flytte din database til en nyere version under import - og restore enkelte objekter.

Denne kan laves med en kørende database:
exp system/manager file=/tmp/exportfil log=/tmp/exportlog full=Y buffer=10000000 consistent=y

Via backup exec skal du bruge en oracle agent, således at databasen sættes ibackup mode og de enkelte datafiler bliver kopieret.

Dette er en videnskab og religion - jeg bruger i 99% af alle tilfælde en eksport, men andre sværger til rman.

Der er også faktorer såsom databasens størrelse i forhold til indhold, hvor tiden kan have betydning.
Avatar billede lap Nybegynder
06. marts 2003 - 22:35 #2
Hvis du bruger backup exec eller andre agenter skal du også være opmærksom på, at databaserne bør være i archive log mode.
Avatar billede lap Nybegynder
06. marts 2003 - 22:37 #3
Det er også muligt at foretage en operativsystem backup (hvad er operativsystemet?): luk databasen og listener - og kopier databasefiler, redologs, control-filer og archive filer - og start det hele igen.
Avatar billede c_lind Nybegynder
07. marts 2003 - 19:10 #4
Det er en oracle 8.1.7.0.0 på NT 4 SP6a
Jeg ønsker noget i retning af at database lukkes ned , der tages backup, database startes opigen ( databse er den enkelte SID )..

Claus
Avatar billede larildsen Nybegynder
10. marts 2003 - 16:42 #5
Der pragmatiske (og ikke helt korrekte) løsning er.
Luk din database (Net stop oracleservice<SID>).
Kopier ALLE kataloger der indeholder oracle filer.
Avatar billede c_lind Nybegynder
10. marts 2003 - 21:14 #6
Vil dette ikke efterlade databasen i en tilstand hvor diverse logs ikke er indlagt i databasen
Avatar billede lap Nybegynder
10. marts 2003 - 22:23 #7
Hvilke logs? - det er en opskrift som rent faktisk vil virke - kræver dog nedetid på databasen.
Avatar billede larildsen Nybegynder
10. marts 2003 - 22:32 #8
lap --- Du skriver du sværger til exports. Dette er også en måde at gøre det på, men næppe en backup.
c_lind --- Hvis du lukker databasen og kopierer alle oracle filer, vil du hvis du restorer alt have en komplet database.

Den korrekte måde at tage backup på, hvad enten man anvender RMAN (som jeg og visse andre mener er svaret på mange ting), altid at have sin database i archive mode, og enten anvende RMAN til online backup, eller manuelt sætte hvert enkelt tablespace i backup mode, og tage backup vha. ocopy kommando'en og derefter tage tablespaces ud af backup mode - Alternativt anvende BENT's Oracle agent eller lignende.
Hvis dette ikke er en option, så er kold backup svaret, men husk at den korrekte metode ALTID er at spørge databasen, hvilke filer der er en ejet af den, og tage backup af disse.
Dette forum er ikke det korrekte sted at offentliggøre diverse backup scripts, idet de fleste kræver en dybere forståelse af båre det pågældende OS og Oracle, og hvis man ikke har det, så er man bedre stillet med Veritas BENT eller lignende
Avatar billede lap Nybegynder
10. marts 2003 - 23:41 #9
Jeg har endnu ikke haft en situation, hvor export ikke var godt nok, men der er mange andre ting at tage højde for.

Og enig: dette er næppe et rette forum til store oracle backup scripts - og der findes også masser afeksempler rndt om på nettet.
Avatar billede c_lind Nybegynder
16. marts 2003 - 16:53 #10
Lukker her