Avatar billede xiii Nybegynder
03. marts 2003 - 01:02 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Asus A7N8X glemmer bios indstillinger......

Jeg har lige samlet en ny PC, med følgende specs:

Asus A7N8X Deluxe
XP 2000+
2x256 DDR PC2700 Kingston
GF3 ti200
winnows XP Pro
bios version 1001G

Den har kørt perfekt indtil i dag, hvor jeg kom til at pille lidt ved fsb'en, jeg satte den op fra 133 til 140, og så ville den ikke boote, hvorefter jeg clearede CMOS'en, og loadede default bios. Nu vil den så ikke køre 12,5 x 133 men siger CPU overspeed, den vil ikke starte OS. Det har jeg løst midlertidigt ved at slå Halt On All Errors fra. Når den så booter skriver den i de fleste tilfælde at den kører 1250MHz og ikke 1667MHz selvom den i bios'en står til at køre 12,5 x 133. Hvis jeg går ind i bios og ud igen vil den godt kører 1667MHz, det er jo ret generende at jeg først skal ind i bios for at få den til at køre normal hastighed. Er der nogen der har en forklaring på det, og om det vil hjælpe at update bios'en !??

mvh
Xiii
Avatar billede kvols Nybegynder
03. marts 2003 - 01:48 #1
Udfra det du har beskrevet vil jeg sige at du nok bør opdatere din bio's. Hvis det er en brugt cpu du har købt kan det godt tænkes den har været tweaket. Hvis det er tilfældet vil jeg se om handlen kan gå tilbage. Det er utroligt usundt at tweake, det forkorter levetiden, og på et tidspunkt går den ned i mhz.
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
03. marts 2003 - 01:52 #2
Vil nu også holde på, at der er gået et eller andet galt for BIOS - prøv at opdatere!
Avatar billede xiii Nybegynder
03. marts 2003 - 13:52 #3
kvols>> Cpu'en er brugt i den forstand at jeg har haft den siddende i en anden pc, men jeg har købt den som ny, og den har aldrig været tweaket før i går hvor jeg som sagt hævede fsb'en med 7 MHz, og fik ovenstående problem ud af det...

xiii
Avatar billede xiii Nybegynder
03. marts 2003 - 18:39 #4
Fandt et løsningsforslag på nettet, der går ud på at man skifter batteriet ud med et nyere, og det virker, underligt nok.
Det oprindelige har spændingen 3,04 V, det nye har 3,16 V !

xiii
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
03. marts 2003 - 22:41 #5
pæææææææænt mærkeligt! Men hvis det virker, er det da lækkert :o) Smid et svar og acceptér det - så kan du få dine points tilbage...
Avatar billede xiii Nybegynder
04. marts 2003 - 00:11 #6
Ja det er meget underligt, men det virkede.......