Avatar billede nulle-inc Nybegynder
26. februar 2003 - 06:43 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

har brug for at ændre en mappe til et drev nr. (b:)

Er det muligt at lave en mappe fra sit c drev om til b:
Jeg har nemlig nogle gamle dos filer, som jeg gerne vil smide ind på min computer med win XP.
Nu tror jeg nok at XP ikke rigtig bryder sig om dos, men jeg mener der var en gammel dos kommando som kunne lave et DIR om til et drev navn?

Det er fordi jeg ikke lige har 20 tomme disketter liggende, og derfor vil det jo være nemt at installere fra harddisken.

mvh
Kim
Avatar billede articfruit Nybegynder
26. februar 2003 - 07:29 #1
Hvilker filsystem bruger du, fat32 eller NTFS ?
Avatar billede geforce3 Praktikant
26. februar 2003 - 07:32 #2
Nej, det tror jeg ikke du kan. Men du kan højre klikke på denne computer og vælge adminstrer -> lager -> Diskhåndtering. og se om du skulle have noget ledig plads
Avatar billede riversen Nybegynder
26. februar 2003 - 07:39 #3
du skal bruge kommandoen "subst"

C:\Documents and Settings\riversen>subst /?
Tilknytter et drevbogstav med en sti.

SUBST [drev1: [drev2:]sti]
SUBST drev1: /D

  drev1:      Angiver et virtuelt drev, der skal tilknyttes en sti
  [drev2:]sti: Angiver en fysisk sti og drev, der skal tildeles
              til et virtuelt drev.
/D            Sletter et virtuelt drev (oprettet med SUBST).

SUBST uden parametre giver en liste over nuværende virtuelle drev.
Avatar billede riversen Nybegynder
26. februar 2003 - 07:39 #4
dvs subst k: c:\windows

så bliver c:\windows til et k-drev også
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2003 - 07:40 #5
Windows 2000 har den så mon ikke også XP

C:\>md test

C:\>subst b: c:/test

C:\>b:

B:\>
Avatar billede riversen Nybegynder
26. februar 2003 - 07:42 #6
jeg kører med w2k så den er der :-)
Avatar billede riversen Nybegynder
26. februar 2003 - 07:42 #7
øh...xp selvfølgelig
Avatar billede riversen Nybegynder
26. februar 2003 - 07:55 #8
men det skulle da ikke være nødvendigt at "mappe" en mappe som et drev bare for at installere noget? Kan du ikke køre installation direkte fra mappen.
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. februar 2003 - 10:21 #9
du kan bruge alle dos-kommandoer i Win2k & WinXP.
Avatar billede nulle-inc Nybegynder
26. februar 2003 - 13:33 #10
jeg kører ntfs.

Til Riversen, der er en setup fil som starter når jeg åbner filen, og den skriver om jeg vil installere fra a: eller b:
Ingen muligheder for at åbne fra harddisken.

Jeg kan evt. bruge en anden computer med fat 32 hvis det kun kan lade sig gøre på FAT.
Avatar billede riversen Nybegynder
26. februar 2003 - 13:35 #11
det kan godt gøres med ntfs også...
Avatar billede nulle-inc Nybegynder
26. februar 2003 - 13:38 #12
jep, virker fint med subst.
Mente nok at kommandoen hed det, men var ikke helt sikker.

takker for hjælpen - også til tpo, men riversen var hurtigst. ;)
Avatar billede riversen Nybegynder
26. februar 2003 - 13:42 #13
godt det ku' snydes