Avatar billede madzzz2 Nybegynder
05. november 2000 - 16:55 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Strata film

Hej
Jeg har et problem, hvis jeg \"render\" en film så at det bliver en windows spillefilm (jeg kan ikke helt huske hvad det hedder)og så spiller den, så hakker den helt vildt og jeg kan ikke se hvad den forestiller. Jeg har prøvet alt muligt, men jeg har ikke fundet ud af hvad problemet er.
Avatar billede rrs Nybegynder
08. november 2000 - 18:40 #1
\"windows spillefilm\" Jeg går ud fra du mener *.avi med ovenstående. Hvis ikke, må du lige sige til. En avi kan laves på masser af forskellige måder, og du har tilsyneladende lavet den på en måde, som kræver så meget computerkraft, at din computer ikke kan håndtere at afspille den.

Video består af en række enkeltbilleder - typisk 25 eller 30 pr. sec. Hvis vi forestiller os at du render din animation i 640x480 med 24bit farver vil din film fylde 640*480*3 = 921.600 bytes pr. frame og 921.600 * 30 = 27.648.000 byte pr. sec. Altså næsten 30 megabyte pr. sec!

Det er alt for meget til at en computer kan afspille, og derfor bruger man såkaldte codecs når man laver en avi. Et codec laver komprimering og optimering af animationen, så den kommer til at fylde mindre, hvilket medfører at computeren ikke skal arbejde så hårdt når filen afspilles.

Der er dog stor forskel på disse codecs og codecs kan sættes op på forskellig måde. Derfor skal du bruge et codec, som har godt forhold mellem filstørrelse og kvalitet. Et sådant codec kunne f.eks. være divX, som du finder på http://divx.ctw.cc Prøv at installere det og rend dine animationer til en avi-fil komprimeret med divX. Kører det stadig dårligt kan du sætte opløsningen ned til f.eks. 384*288*16bit.

Hvis dette ikke løser dit problem bliver du nødt til at skrive igen, men husk flere informationer som f.eks. hvilken computer bruger du, hvilket codec bruger du, hvilken opløsning og farvedybde bruger du, hvilken afspiller bruger du osv.
Avatar billede madzzz2 Nybegynder
09. november 2000 - 16:08 #2
Nåhh ok så dvs. at det bare har noget at gøre med at jeg sætter opløsningen for høj og at min computer derfor ikke kan \"følge med\". Ok så tak for hjælpen!
Avatar billede rrs Nybegynder
10. november 2000 - 00:23 #3
Ja, det er vist den korte udgave af det jeg skrev :)