Avatar billede lae Nybegynder
03. november 2000 - 09:57 Der er 18 kommentarer

Novell Netware/IP

Jeg har installeret Win2000, og skal logge på et Novell netværk. Jeg har novell client 4.8.
Da min router ikke kan route ipx har jeg brug for netware/IP protokollen, men jeg kan ikke finde den.
Måske hedder den noget andet ?

Avatar billede svein Nybegynder
03. november 2000 - 10:31 #1
Du går i :
Start - Control Panel -Network and DialUp connections.
Højreklik så den forbindelse du vil tilføje IPX protolollen til.
Vælg så Properties/egenskaber og Install.
Her vælger du så :
NWLink/IPX/SPX protokollen som er Microsoft\'s svar på Netwares IPX/SPX protokol.
Avatar billede lae Nybegynder
03. november 2000 - 10:39 #2
Jeg er ikke sikker på at det er den rigtige.
Der er ingen muligheder for at netware/IP serverens Ip-nummer eller navn ??
Avatar billede svein Nybegynder
03. november 2000 - 10:49 #3
Du skiver ikke noget om det, men du har måske en Win2000 pro som du vil logge på en NetWare server??
Så skal du også installere CSNW - Client Service for Netware og NWLink/IPX/SPX protokollen.

Findes samme sted som tidligere viset, men så vælge du Services istedetfor Protokoller.
Avatar billede lae Nybegynder
03. november 2000 - 11:28 #4
Måske forstår vi ikke hinanden rigtigt.
ja, det er win2000 pro.
Jeg installerede den mens jeg var på netværket på min arbejdsplads - og her var ingen problemer. Jeg installerede novell clienten og loggede på netware serveren.
Når jeg tager pc\'en med hjem og sætter den bag routeren (der ikke router ipx)har jeg et problem.

Tidligere kørte jeg Win98/novell client 3.10 - og her kunne jeg tilføje novell netware/IP protokollen, som løste problemet.
Avatar billede svein Nybegynder
03. november 2000 - 11:42 #5
Nåh, ,du skriver ikke at problemet kun er der hjemme!!
Hvad med at installere TCP/IP protokollen og ændre bindingerne når du kommer hjem!?
Avatar billede lae Nybegynder
03. november 2000 - 13:04 #6
Jeg har jo kun brug for netware/IP protokollen hvis jeg sidder bag en router der ikke router ipx - det var det mit spørgsmål gik på - derfor fandt jeg det ikke nødvendigt at beskrive andre situationer!!

jeg har naturligvis prøvet at fjerne hele netværksopsætningen og installere alt igen.
Det jeg mangler er en protokol der pakker IPX ind i IP (som Netware/IP protokollen gør)
Avatar billede svein Nybegynder
03. november 2000 - 13:39 #7
For at kunne snakke med en NetWare server så har Microsoft fra klienterne en mulighed:
Client service for NW og NwLink protokollen
For at en WinNT/2000 server skal kunne snakke med en NetWare server, så skal der installeres en Gateway service for NetWare.
Andre mulgheder er der mig bekendt ikke!

Til mit forige spørgmål:
Hvad med at tilføje TCP/IP protokollen og ha både den IPX protokol som du bruger på arbejde og TCP/IP protokollen installeret?
Når du er på arbejde så skal dit netværk være bundet til IPX og der hjemme til TCP/IP!?
Avatar billede lae Nybegynder
03. november 2000 - 13:46 #8
jeg skal køre både tcp/ip og ipx begge steder
Avatar billede svein Nybegynder
03. november 2000 - 13:58 #9
Som sagt, der findes ingen anden IPX/SPX understøttelse i Windows en NWLink/IPX/SPX, så hvad fu har brugt i Win98 kan ikke ha været andet end NwLink!
Avatar billede lae Nybegynder
03. november 2000 - 14:09 #10
Følgende fra novell.com:

Novell Client for Windows NT/2000 includes a choice of networking protocols, enabling network supervisors to easily integrate Windows 2000 and NT workstations into their existing NetWare environment. Windows 2000 and NT workstations receive full access to all NetWare services over TCP/IP, IPX/SPX, and NetWare/IP™. IP services are offered through NetWare/IP over the native Windows 2000 or Windows NT TCP/IP stack.

Det ser ud til at netware/ip er en mulighed...jeg ved bare ikke hvordan.

Avatar billede svein Nybegynder
03. november 2000 - 14:12 #11
Har du forsøgt at installere NWLink?
Avatar billede lae Nybegynder
03. november 2000 - 14:15 #12
den blev automatisk installeret da jeg installerede novell clienten.
Avatar billede karstens Nybegynder
15. november 2000 - 00:46 #13
Du er ikke så heldig at det er et netware 5 netværk du logger ind til, da det understøtter ren IP
Avatar billede lae Nybegynder
20. november 2000 - 14:04 #14
nej, så heldig er jeg ikke..det er 4.11 :)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
12. februar 2001 - 22:34 #15
Jeg er ked af at sige det. Men det du ønsker er ikke umiddelbart muligt :-)

NanOQ
Avatar billede NanoQ Nybegynder
04. marts 2001 - 21:50 #16
(det er først fra 5\'eren og opefter det fungerer med ren IP)
Avatar billede lae Nybegynder
15. juni 2001 - 14:16 #17
jeg har fundet en løsning. Tak for interessen.
Avatar billede svein Nybegynder
15. juni 2001 - 14:25 #18
Hvad var så løsningen?