Avatar billede lademan Novice
10. februar 2003 - 09:09 Der er 30 kommentarer og
5 løsninger

Installation af ADSL?

Er det muligt for en almindelig fingersnild person at installere bredbånd selv, således man sparer 500 bobs?

I givet fald, er der nogle, som sidder inde med fifs og gode råd i den henseende?
Avatar billede lademan Novice
10. februar 2003 - 09:09 #1
.
Avatar billede mc_goblen Praktikant
10. februar 2003 - 09:11 #2
Ja du kan NEMT selv installerer det... Du får en danske manual med til opsætningen af det hele...

super duper nemt ;)
Avatar billede lademan Novice
10. februar 2003 - 09:14 #3
Okay?!!! Skal man købe stik, kabler etc ved siden af?? Eller følger det med?
Avatar billede lademan Novice
10. februar 2003 - 09:15 #4
Et tillægsspørgsmål: Hvad skal jeg gøre, hvis jeg vil have 2 computere tilsluttet internettet?
Avatar billede maniacdog Nybegynder
10. februar 2003 - 09:15 #5
Hvis du mener det gebyr på 500,- som TDC tager for at installere stikket mm.
så nej.

Det kan kun TDC gøre (i hvert fald pt.) da de skal måle diverse ting fra hjemmet og ud til centralen.

Men mener du udstyret fra stikket af og hen til din computer så kan du nemt gøre det. Det kræver ikke særlig megen viden.
Avatar billede tkmbh Nybegynder
10. februar 2003 - 09:16 #6
Det hele følger med, og det er som sagt skidenemt. Jeg går ud fra det er hos TDC?
Avatar billede andersmortensen Nybegynder
10. februar 2003 - 09:17 #7
Det hele følger med.  Du skal blot være opmærksom på at efter din installation kan du kun tilslutte din telefon ét sted i din bolig, og det er hvor din ADSL er sat op.  Hvis du vil sikre at du kan benytte alle dine gamle stik, skal du arbejde lidt mere for det.
Avatar billede radion Nybegynder
10. februar 2003 - 09:18 #8
Kommer an på hvor du har ADSL Fra. CyberCity og Tiscali leverer selv en router med ( som du skal bruge )TDC gør ikke(sidst jeg checkede). der skal du ud og investere selv.

Men, når du har en router skal den forbindes til en Switch/hub og du kan derfra dele internet ud til alle de PC'ere du vil ( eller som der er porte til på din Switch/hub)
Avatar billede lademan Novice
10. februar 2003 - 09:18 #9
Hmm - jeg synes i afviger lidt fra hinanden. Er det nemt eller ikke så nemt.
Jeg tænker på det besøb som TDC kalder for "Godt I Gang" på denne side:
http://tdcinternet.dk/artikel.php?id=41772
Avatar billede mc_goblen Praktikant
10. februar 2003 - 09:18 #10
Tror også at det er det han mener...

Hvis du skal dele din internet forbindelse mellem 2 computere kan du gøre følgende:

Køb en router med indbygget switch i.

eller

Køb en router og en switch eller hub og lav uplink

eller

Køb 3 Netkort. 2 i den ene pc og 1 i den anden... også kan du lave deling af internetforbindelse den vej igennem... Men altså... Løsningen med en router med indbygget scwitch er klart at fortrække...
Avatar billede lademan Novice
10. februar 2003 - 09:19 #11
Hvordan gør man, er det noget med tlf-stikket eller?
Avatar billede mc_goblen Praktikant
10. februar 2003 - 09:20 #12
Hvis du får lavet en "god i gang" installation kan du selv nemt klare resten...

TCD leverer en Router med, men den koster vist 1700,- også er der ikke indbygget switch i...

Køb hellere en Switch selv for ca. 550 kroner...
Avatar billede lademan Novice
10. februar 2003 - 09:23 #13
Ok, dvs "Godt I Gang" er påkrævet ...
Avatar billede mc_goblen Praktikant
10. februar 2003 - 09:26 #14
Altså du kan også sætte det hele op selv:
http://www.teledanmark.dk/menu/sm3178.htm

Det har jeg selv gjort... Jeg ved ikke om jeg vil sige det var svært... Men det kommer også an på hvor meget tjek du har på computer.

Jeg er selv datafagteknikker og synes ikke det er svært, men jeg tror ikke at min mor eller søster vil kunne sætte det op...

Hvilket niveau ligger du på?
Avatar billede lademan Novice
10. februar 2003 - 09:30 #15
Hvis jeg nu napper 384/128 Kbit/s her:
http://www.cybercity.dk/privat/produkter/adsl/priser_og_produkter/

Kan jeg så nøjes med at købe en switch, hvorefter jeg nemt kan koble 2 computere på nettet?

Hvor meget koster slig switch? Nogen, der kan anbefales?
Avatar billede lademan Novice
10. februar 2003 - 09:33 #16
Jeg har da okay forstand på computere. Jeg er ikke superbruger i teknisk forstand, men har da leget med skidtet i nogle år.
Avatar billede mc_goblen Praktikant
10. februar 2003 - 09:34 #17
Bum bum bum... Du skal købe dig en:
http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1674597895

Jeg kender denne router og den virker perfekt...
Avatar billede mc_goblen Praktikant
10. februar 2003 - 09:36 #18
Okay nu var jeg ikke lige klar over at det var hos CyberCity du skulle have din forbindelse... - for der følger vist nok en router med når du bestille (til låns). Men altså... En 8 ports switch eller en router med 4 ports switch koster ca. det samme så jeg ville købe mig en route?!? Men det er jo op til dig...
Avatar billede lademan Novice
10. februar 2003 - 09:39 #19
Okay okay, jeg roder rundt i det. I er åbnebart lidt klogere til det her end mig, heldigvis.

Jeg skal bare have noget bredbånd internet, hvor jeg kan koble 2 computere til.
Det skal være så billigt som muligt - og stadig fin hastighed.

Hvilket selskab skal jeg vælge og hvilken switch skal jeg købe for at minimere omkostningerne, synes I?

Jeg skal gerne forhøje til 60 P, hvis det kan hjælpe lidt.
Avatar billede lademan Novice
10. februar 2003 - 09:40 #20
Gerne nogle links og konkrete forslag.
Takker for alle svar!
Avatar billede mc_goblen Praktikant
10. februar 2003 - 09:45 #21
Okay sådan her ser det ud:

Vælger du TeleDanmark kan du få 256/128 til 481 kroner. Her skal du så være opmærksom på at det er incl. aml. telefon.abb.

Så skal du have en "Godt i gang" installation til 495,-

Der ud over skal du købe en router til 470 kroner og et netkort til 150 kroner.
Så kommer der evt. ekstra netkabel til 100 krone.

Det vil sige for installation og opsætning med de ting du skal bruge:

Godt i gang installation 495,-
Router 470,-
Netkort 150,-
Netkabel 100,-

Pris pr. måned 481,-
Avatar billede mc_goblen Praktikant
10. februar 2003 - 09:47 #22
Router, Netkort og kabel køber du ikke gennem TeleDanmark da det så vil koste 700 for router og 200 for netkort.
Avatar billede lademan Novice
10. februar 2003 - 09:49 #23
Jeg har 2 netkort og et netværkskabel.
Hvilken router refererer du til? (EDBpriser.dk?)
Avatar billede mc_goblen Praktikant
10. februar 2003 - 09:52 #24
Ja, den jeg har lagt linket til på edbpriser.dk

http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1674597895

Det er en D-link. Jeg har selv købt og installeret 3 for mine venner som jeg også har opsat ADSL for, den virker perfekt og er nem at have med at gøre...
Avatar billede lademan Novice
10. februar 2003 - 10:45 #25
Avatar billede mr.t.man Nybegynder
10. februar 2003 - 23:47 #26
NEJ, køb hellere Cybercity 384/128 - har selv lige købt den =)
Her koster det 395 ,- pr. måned og det er incl. en router. Hos TDC tager de ekstra for tilslutning af en router. Og så for du også en hurtigere forbindelse. Jeg går udfra at du downloader mere end du uploader? De 350,- ved TDC er excl. router...
Avatar billede tumben Novice
11. februar 2003 - 01:30 #27
rolig...vælg TDC bredbånd...køb en switch f.eks en Unex gennem teledanmark...vælg 2 dynamiske IPadresser...køb 2 netkort...og SKOD alt hvad der hedder godt igang osv...det er så nemt at det er til at græde over.
(du behøver INGEN router)..
Avatar billede tumben Novice
11. februar 2003 - 01:34 #28
men OK..du KAN bruge en router med indbygget switch...en NAT router giver dig bedre sikkerhed...men flere problemer med at få forskellige tjenester til at virke... f.eks video og tale og filoverførsel.
Avatar billede klemme_nielsen Nybegynder
23. marts 2003 - 19:49 #29
Hvordan skal jeg koble to pc´er sammen hvis jeg ikke har en router men bare en switch og har ADSL...
Avatar billede tumben Novice
23. marts 2003 - 19:53 #30
pcérne skal jo bare tilsluttes hver sin port på switchen.....og uplink-på switchen skal så tilsluttes til modemet..
Avatar billede klemme_nielsen Nybegynder
23. marts 2003 - 20:53 #31
skal det være med kryds kabel eller bare straight kabel
Avatar billede tumben Novice
23. marts 2003 - 21:03 #32
straight
Avatar billede grandahl Nybegynder
20. oktober 2003 - 15:50 #33
det er da rigligt med at bare koble de to computer til en switch ikke noget med dyr router eller noget! latterligt at bruge penge på en router! har selv en 5 ports svitch til 198 man behøves ikke andet.......
Avatar billede tumben Novice
20. oktober 2003 - 15:56 #34
jo..det er jo det jeg siger...men "folk" kan have ret i at sikkerheden ER bedre hvis man har en NATrouter....
Avatar billede mr.t.man Nybegynder
31. oktober 2003 - 17:45 #35
Det er vist tid til at lukke dette spørgsmål...