Avatar billede freelife Nybegynder
09. februar 2003 - 17:56 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

newbee!! tabel/relation hjælp!!

Hej eksperter!

problemet er..
jeg har nogle produkter i en tabel hvortil der høre en eller flere modeller ..og til modellerne høre der en eller flere produkter. Jeg vil udtrække de produkter der høre til en model??

eks1.
model = "n-200" tilhørende produkter = "ffp-201","ffp-202","ffp-203".

eks2.
produkt = "ffp-203" tilhørende modeller = "n-200", "n-210","n-220".
hvordan griber jeg det an med hensyn til tabeller og relationer??
håber det er til at forstå!!
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
09. februar 2003 - 18:26 #1
Hvordan er dit tabellayout?
Avatar billede freelife Nybegynder
09. februar 2003 - 20:33 #2
tabellayoutet er jo problemet..man kan vel ikke have produkt og model i samme tabel. I tabellen som produkt tilhøre findes andre kolonner som farve og specifikationer..
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
09. februar 2003 - 20:38 #3
Jamen så skal du oprette to tabeller. En til modeller og en til produkter.

Forslag:

produkter
- id (primær nøgle)
- navn
- model (fremmednøgle til modeller(id) nedenfor)

modeller
- id (primær nøgle)
- navn
Avatar billede freelife Nybegynder
09. februar 2003 - 21:52 #4
jeg skal lige høre dig om følgende:

produkter
- id (primær nøgle) (er det et autonummereret tal?)
- navn (er det produktets navn?)
- model (fremmednøgle til modeller(id) nedenfor)(er det modellens navn?)

modeller
- id (primær nøgle)(er det et autonummereret tal?)
- navn (er det modellens navn??)
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
09. februar 2003 - 23:03 #5
Her er mine svar:
1) Ja.
2) Ja.
3) Nej. Det er id-nummeret på modellen.
4) Ja.
5) Ja.

Tilføj selv flere felter efter behov.