Avatar billede unholy_style Nybegynder
02. november 2000 - 00:22 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Vandkøling???

Jeg mangler vandkøling til athlon processer !!!!!!! Hvor kan man skaffe sig det (billigt)
???????????????????????????????????????????

Regner med selv at bygge det, skal bare finde/købe delene til det!
Avatar billede fido82 Nybegynder
02. november 2000 - 00:25 #1
www.acdc.dk
www.studiedata.dk

for mere info om emnet, kig da på www.overclocking.dk
Avatar billede teknik Juniormester
02. november 2000 - 00:48 #2
Du kan som Fido82 siger finde delene hos ACDC. Det er Kvalivare, men koster også en Del.
...Har selv et af deres sæt....Hvis ikke du vil købe, så er billederne ret informative.
Den billige måde er selv at (hånd)lave delene, men det kræver en del mekanisk snilde, og helst adgang til et rimeligt prof. maskinværksted, med mulighed for fx. fræsning & lodning.

..de er mig bekendt den eneste \"professionelle\" leverandør af vandkøleanlæg i DK.

Et Vandkølesæt består af fire hoveddele
1. -Kølehoved...som fjerner varmen fra processoren...det er håndarbejde.
2. -Vandpumpen..En med ret lille flow, fx. en akvariepumpe....
3. -\"Radiator\"...hvor varmen afgives til luften...fx. varmefladen fra varmeapparatet i en bil.
4. -Blæser..noget større end den i strømforsyningen, fx. en som i et svejseapparat...(støjer noget)
...derudover slanger, spændebånd, evt, strømforsyning til pumpe & blæser..+ masser af håndarbejde!!

Kølehovedet er efter mit skøn det sværeste
- en fornuftig placering i et kabinet det næstsværeste.

---------------------------------------
Vandkøling når det er lidt mere vildt - Så skal der lægges \"peltier-elementer\" ind...kræver normalt en ekstra psu.
Det er små plader, som man sætter strøm til, hvorefter de så fjerner varme fra den ene side, på bekostning af, at der på den anden side afgives en hel del ekstra varme...
...Er med i mit sæt....Ubelastet bliver de let langt under frysepunktet - massiv isdannelse..!
...Samtidig er det nødvendigt med en 100% Damptæt indkapsling af processoren, da der ellers vil kunne dannes kondens....Også noget ACDC er gode til...

....Vandkøling er velegnet til denne løsning, da Peltier giver en masse \"ekstra\" varme, som bedre kan føres bort med varme... med luftkøling bliver det ret \"hot\", men det findes...

mvh :-)
teknik
Avatar billede unholy_style Nybegynder
02. november 2000 - 00:54 #3
Hej

Jeg har også fundet siden coolerkid.dk indtil vidre meget positiv... :-) Nogen erfaringer??

Jeg har også været en del på ACDC men ikke rigtig fundet noget til athlon eller er det bare mig der iklke kan finde det. Synes deres hp virker lidt uoverskuelig... :-(
Avatar billede fido82 Nybegynder
02. november 2000 - 00:55 #4
vi har selv med lufkøling ud på mit arbi, oxo med peltier, de fryser 40 grader, og bruger 240 watt....
Avatar billede unholy_style Nybegynder
02. november 2000 - 00:58 #5
Hvad vil I råde mig til at købe?? Noget som køler godt og er god kvalitet, men ikke koster \"en halv bondegård\" En mellem ting!!!
Avatar billede xtom2 Nybegynder
02. november 2000 - 01:02 #6
En Alpha
Avatar billede xtom2 Nybegynder
02. november 2000 - 01:02 #7
..med peltier

=)
Avatar billede unholy_style Nybegynder
02. november 2000 - 01:08 #8
Hej

Nu vil jeg gerne spørge \"dumt\" hvad er peltier og hvordan fungere det?
Avatar billede kurtj Nybegynder
02. november 2000 - 01:30 #9
Det har teknik beskrevet længere oppe. ;)
Avatar billede unholy_style Nybegynder
02. november 2000 - 11:29 #10
Hej jeg vil bare lige rette linket for www.coolerkit.dk =) Ellers tak for hjælpen alle....! Altid velkomne til at tilføje noget!