Avatar billede mikkeltr Nybegynder
02. februar 2003 - 17:16 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

XP fryser i krævende spil...

Hjælp.... Jeg kan ikke spille Warcraft III eller andre mere krævende spil... Jeg kan godt starte dem og de lagger heller ikke. Men efter 5-10 minutter inde i selve spillet (ikke i menuen), fryser det. Jegt læste noget i Warcraft´s troubleshooting guide omkring mangel af RAM. Men der står også at hvis man kører det på et system med 128MB ram, vil XP bruge 64MB af dem, men det skulle kun få spillet til at lagge. Jeg har omtrent samme problem i Max Payne.

Mit system:

Windows XP Proffesionel
Athlon 1400Mzh : 128MB SD-RAM: Nvidia Geforce 64MB DDR-RAM. 20GB, 2,0GB og 30GB Harddisk.
Avatar billede izemate Nybegynder
02. februar 2003 - 17:21 #1
Hmm alså winxp kræver minimum 256mb ram ! så det kunne godt vare du skulle anskaffe dig lidt flere... Fryser kernen eller er det kun spiller?? tjek evt ved at trykke på numlock og se om lamperne reagere !! for så er det jo selve windows der laver møg idet! har du prøvet at installere de nyeste drivere til dit grafikkort?

<\\izemate
Avatar billede mikkeltr Nybegynder
02. februar 2003 - 17:26 #2
Det er kernen der fryser... Hmm... siger du 256mb, se det vidste jeg ikke, kan det være årsagen?. Det er ikke mit graffikkort, driverne er helt nye.
Avatar billede totaliorden Nybegynder
02. februar 2003 - 17:27 #3
Jeg har kørt xp uden at den frøs eller noget...
Hvad er dit grafikkort for et? 3 / 4 eller hvad
Avatar billede mikkeltr Nybegynder
02. februar 2003 - 17:29 #4
Det er et Geforce 4 MX/Ti
Avatar billede izemate Nybegynder
02. februar 2003 - 17:29 #5
har du prøvet at teste dine ram om de evt er defekte? mener der er et program der kan sådan noget ved bare ikke hvad det hedder!

<\\izemate
Avatar billede totaliorden Nybegynder
02. februar 2003 - 17:29 #6
Jeg har kørt xp uden at den frøs eller noget... - Med 128 ram. Sådan var det vist
Avatar billede timealert Nybegynder
02. februar 2003 - 17:29 #7
Jeg tror også du skulle få fat i flere ram. Jeg har selv XP (prof) og har aldirg oplevet noget ligende.

Jeg kan både køre Max Payne, Warcraft III (har begge) og alle de nyeste spil med den højste opløsning og bedste grafik uden problemer.

/timealert
Avatar billede izemate Nybegynder
02. februar 2003 - 17:31 #8
ja alså der anbefales 256mb ram med mindre du vil have din Harddisk fylt med swap :)
så det kan jo godt lade sig gøre med 128mb !

<\\izemate
Avatar billede izemate Nybegynder
02. februar 2003 - 17:32 #9
ellers kan du jo altid prøve at formatere computren og se om det hjælper!

<\\izemate
Avatar billede mikkeltr Nybegynder
02. februar 2003 - 17:32 #10
Jeg finder mig bare noget mere RAM... Det kan aldrig skade...
Avatar billede izemate Nybegynder
02. februar 2003 - 17:35 #11
ok
<\\izemate
Avatar billede jpvj Nybegynder
02. februar 2003 - 17:53 #12
Rolig nu. Systemkravene for Windows XP Home kan ses her: http://www.microsoft.com/windowsxp/home/evaluation/sysreqs.asp (64MB kræves der, og 128MB er anbefalet). Jeg vil dog også anbefale 256MB eller mere, men det er kun fordi maskinen kører mere flydende.

Mangel på ram, må ikke kunne få et OS til at fryse - det gør Windows XP heller ikke. Hastigheden kan dog gå drastisk ned, når maskinen skal swappe memory ned på harddisken. Dette skyldes naturligvis forskellen på båndbredde til hhv. RAM og HDD. Ex. PC2100 og en HDD med en transfer rate på ca. 30mb/sec giver en forskel på 70x.

Din maskine fryser under hård belastning (dvs. når maskinen bliver stresset).
Hvilket graffikkort har du? Enten har du GF4MX eller også har du et GF4TI.
Særligt TI serien er kendt for at trække en stor strøm, så din PSU kan evt. være for lille eller for dårlig kvalitet.

Prøv lige, at liste præcis hvad du har i maskinen.

Bare for god ordens skyld, kan du også opgradere din BIOS til nyeste version - Det er hurtigt gjort og der kan være fejlrettelser, der løser dit problem. En anden mulighed er for dårlig køling, dvs. din CPU bliver overophedet. Alt afhængig af CPU (Intel P3/p4 /AMD) kan dette resultere i at maskinen fryser. Rens CPU og køler for gammel kølepasta, og brug en god kvalitet, ex. Artic Silver III.

Hvis ikke ovennævnte afhjælper problemet, ville jeg nok prøve at fejlsøge på selve maskinen. Start med en ren installation af XP, så er du sikker på at kunne udelukke en beskadiget Windows installation. Så tester du spillet, og ser om det kører.

Hvis det fortsat fryser, tager du alt unødvendig ud af maskinen (ex. netkort, lydkort osv.) og prøver tester igen.

Hvis den fortsat fejler, prøver du at udskrifte en komponent ad gangen indtil du har lokaliseret fejlen. Dette tager tid, men der er ingen anden vej frem. Du kan jo starte med de lette komponenter, såsom RAM, CPU og PSU og slut af med MB.

Hvis den ikke fejler med en minimum installation, sætter du en komponent i ad gangen og tester igen.

JP
Avatar billede mikkeltr Nybegynder
02. februar 2003 - 20:22 #13
Okay efter nærmere eftersyn:

K7S5A med onboard lyd og Lan
AMD Athlon XP 1600+ (1400Mhz)
128MB SD-RAM
Nvidia Geforce MX 440 64MB.
Maxtor 20GB, 2,0GB Quantum Fireball og Samsung 30GB Harddisk

Mit system er kun 2 måneder gammelt og Windows XP instalationen kun en uge.
Omkring overophedning, så er jeg er ikke sikker på at der er kølepasta mellem min cpu og køler.
Avatar billede jpvj Nybegynder
05. februar 2003 - 10:31 #14
ECS MB ... øv! Har smidt dem ud for længst.. stabiliteten var dog ikke lige mit problem, så ..

Hvis der ikke sidder andet i din maskine, så kan du jo kun pille harddiske ud... hvad laver en 2GB forresten i dit system? :-)
Hvor kraftig er din PSU?

Hvis det er en maskine, der er købt samlet, så ville jeg hoppe ned i butikken og demonstrere problemet for dem og bede dem om at lave det for dig. Det bruger du mindst arbejdstid på.

Hvis du selv har lyst til at rode med det, ville jeg nok starte med at resette BIOS til standard indstillinger. Evt. foretage en BIOS opgrade/downgrade(!). (I august skulle skulle jeg nedgradere til april 2002 versionen, dvs. 2 bios releases, for at maskinerne ville starte igen umiddelbart efter de var lukket ned... imponerende ECS).

Er der ordentlig kontakt mellem CPU cooler og CPU? Tag evt. cooleren af, rens CPU og cooler for gammelt kølepasta (brug evt. en vatpind med lidt isopropanol til CPU'en) og monter den igen med en god kvalitets kølepasta (ex. Artic Silver III).

JP
Avatar billede mikkeltr Nybegynder
05. februar 2003 - 15:14 #15
Jeg søgte lidt rundt her på Eksperten.dk og faldt over et lignene problem. Hvor at jeg så fandt denne løsning:
http://pub65.ezboard.com/fk7s5amotherboardforumfrm5.showMessage?topicID=261.topic

Det har jeg så prøvet nu og jeg monterede også en gammel 486´er køler på chipsættet... Så sætter jeg mig ned og prøver at køre Warcraft III. Det går da også meget godt, i hvertfald i ca. 1/2 time, så fryser systemet igen... Og nu er jeg helt rundt på gulvet. Men jeg tror da at jeg har lokaliseret problemet omkring overophedning af chipsættet på mit K7S5A bundkort. Hvad tror du?
Avatar billede uffe123 Nybegynder
09. februar 2003 - 00:17 #16
hejsa jeg har også købt et sådant bundkort. Det fryser også hele tiden. Jeg kører med 2 stænger sdram pc-100. Jeg havde sat et pci 512 lydkort i for at få lyden i 4 højtalere. Så hang den hele tiden med den mærkelige lyd. Det var både når computeren var kold og når den var varm. Efter jeg pillede lydkortet ud hang den ikke mere. Jeg havde ellers slået lydkortet der er onboard fra i bios. Har du eventuelt også et alm lydkort i ?
Avatar billede mikkeltr Nybegynder
09. februar 2003 - 11:35 #17
Ja jeg har et lidt ældre lydkort, men kan du køre med Pc-100 ram... Skal det ikke helst være Pc-133?
Avatar billede mikkeltr Nybegynder
09. februar 2003 - 20:40 #18
Hov.. Forstod det ikke helt med det samme... Jeg har ikke noget ældre lydkort i maskinen...
Avatar billede jpvj Nybegynder
10. februar 2003 - 23:02 #19
ou... kom lige i tanke om noget: Da jeg "sloges" med ECS K75SA, læste jeg 1.000.000 artikler +/-5, og kan huske en del klager over monteringen af køleprofilet på bundkortet: Det var monteret med en dobbeltklæbende "skumpude". (Gæt sælv hvor godt den leder varmen). Nogen havde løst problemet med at vride/skære skumpuden over, rense det hele af, og montere den igen med 10sek lim eller lign.

Jeg vil dog stadig sige: Hold en stor fest hvor i drikker en masse. Brugs ECS bordet til en konkurrence om, hvem der kan få det til at flyve længst :-)

JP

- der gennem mange års erfaring ikke gider bruge tid på dårlig hardware for at spare et par hundrede kroner...
Avatar billede jpvj Nybegynder
10. februar 2003 - 23:17 #20
mikkeltr> Fulgte og læste lige dit link, så glem mit forrige indlæg, det drejer sig om det samme problem :-(
Avatar billede themanronnie Nybegynder
28. december 2003 - 19:50 #21
har selv et k7s5a kort... jeg ville ønske jeg havde 1k til et ny board, for det her er nok det værste lort jeg i mine 18 år har stiftet bekendtskab med.
fryser i spil. Og glæd dig det bliver værre med tiden. har det stadigt... tror jeg gør det der med festen :(
Avatar billede mikkeltr Nybegynder
30. december 2003 - 23:55 #22
Det tror jeg også er det bedste! :-P