Avatar billede christian-s Nybegynder
01. februar 2003 - 11:27 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Større synlighed før det blev interaktivt

Jeg har udviklet en webside for www.planteimporten.dk.
De har en masse produkter osv., der før lå i HTML-filer, men nu ligger i en MySQL database.

De påstår nu, at deres konkurrenter har fordel hos søgemaskinerne, da deres produktlister stadig ligger i HTML-filer.
Kan det være rigtigt, at søgemaskinerne har nemmere ved at finde søgeord i HTML-filer?
Avatar billede tommyf Nybegynder
01. februar 2003 - 11:34 #1
Ligegyldig hvad, så må du fortælle dem om alle de andre fordele de får:
- Det er billigere at opdatere da medarbejderne ikke skal bruge så meget tid på det
- Hvis der er et admin-interface kan enhver medarbejder nu opdatere, i forhold til før
- Man kan let ændre hele sit varesortiment, så virksomheden er nu mere fleksibel end sine konkurrenter
- Etc., lad dem ikke fokusere på det negative.

Der var førhen nogle problemer med at søgemaskiner ikke kunne finde rundt på dynamiske hjemmesider, nogen ignorerede dem ligefrem da de risikerede at deres søgemaskine kom til at gå i ring. Men det burde ikke være et problem længere, dog har jeg bemærket at det ikke er alle mine sider som søgemaskinerne optager.

Angående selve problemstillingen med søgemaskinerne, den er der nok nogen der ved mere om end mig. Men husk i hvert fald at gøre dem opmærksom på fordelene :)

En ide kunne være at fjerne url'en fra titlen, og sø tilføje nogle af de ord du tror folk søger på, da de bliver vægtet højere.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. februar 2003 - 11:35 #2
Der er 2 ting galt:

  Links åbner med JavaScript, der ikke fortolkes af søgemaskiner
  Links har ?-parametre på, som nogle søgemaskiner ignorerer

Det første er alvorligt, men nemt at løse: anbring på forsiden
fx nederst en række helt almindelige links.
Avatar billede christian-s Nybegynder
01. februar 2003 - 11:40 #3
tommyf: Det er nu også mere af princip og interesse, det burde jo ikke gøre forskel...

Nu har jeg godt nok ikke fået tilføjet metatags, men eks. Google burde jo kunne finde et bestemt artsnavn nede i en fil alligevel!?
Avatar billede christian-s Nybegynder
01. februar 2003 - 11:43 #4
erikjacobsen: Du bliver nødt til at uddybe, jeg snakker om et helt almindeligt udtræk fra database. Hvad mener du med JavaScript-links?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. februar 2003 - 11:46 #5
det er alle de links med java script:multiload
Avatar billede christian-s Nybegynder
01. februar 2003 - 11:50 #6
Ja, men har det indflydelse på sider der ligger under?
Efter multiload kommer der jo helt almindelig henvisninger og derefter udtræk til prisoversigter..
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. februar 2003 - 11:52 #7
Søgemaskinenen ser ikke de links der står i din multiload.

Det er så ok, hvis den kan se dem andetsteds. Det har jeg ikke checket
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. februar 2003 - 11:59 #8
En anden ting forøvrigt omkring ?-parametre. En søgning på "fisk"
giver bedre resultat med

www.xxx.xxx/fisk.html

end

www.xxx.xxx/visside.php?id=223

Men man kan jo med apache og URL-rewriting lade webserveren
oversætte

www.xxx.xxx/fisk

til

www.xxx.xxx/visside.php?id=223

så alle bliver glade.
Avatar billede msnilsson Nybegynder
05. februar 2003 - 09:59 #9
Det er et problem at bruge "javascript-links", fordi søgemaskinerne ikke kan følge dem og dermed ikke ser hovedparten af sider på dit site. Det er rigtigt at du kan lave et webkort (eller links i noframes på index-siden i stedet for "Din browser understøtter ikke frames") - men det løser ikke det næste store problem:

Sitet bruger frames. Det vil sige, at når søgemaskinen indekserer en side og den findes af brugerne, vil de komme ind på undersiden uden rammerne omkring - klik på dette link for at se et eksempel: http://www.planteimporten.dk/oversigt.php?type=produkt&underkategori_id=104
Man kan løse problemet på forskellige måder, men frames er altid uhensigtsmæssigt.

Mht spørgsmålstegn i URL'en, så kan Google godt indeksere sider med spørgsmålstegn, men det trækker vist ned i relevans-vurderingen. Se f.eks.:
http://www.google.com/search?hl=da&ie=ISO-8859-1&q=r%F8dh%E6tte&lr= (søgeresultat nr 5)

Du kan læse mere om dynamiske sites og frames på: http://webconsult.forbrugerportalen.dk/problemer.asp#dynamiske

Mvh.
Morten Schriver
Forbrugerportalen Web Marketing Consult
Avatar billede christian-s Nybegynder
05. februar 2003 - 13:09 #10
Tak allesammen for jeres svar, det var godt med lidt fakta!

Særlig godt med linket, msnilsson!

Tak!
Avatar billede msnilsson Nybegynder
05. februar 2003 - 13:15 #11
Selv tak :-)
Avatar billede demib Nybegynder
06. februar 2003 - 22:05 #12
Jeg synes det er værd at bemærke et par småting ...

1) At dynamiske websites og e-handels løsninger som regel giver alvorlige problemer i søgemaskinerne. Det er ikke søgemaskinernes der ikke VIL indeksere disse sider, men der er en hel række tekniske problemer forbundet med det. Det er desværre umuligt for søgemaskinerne fuldt ud at løse disse komplekse strukturelle forståelselsesproblemer alene - det er derfor du må hjælpe dem lidt på vej. Dynamiske websites er i øvrigt ikke den eneste tekniske forhinding man kan lægge imellem sit website og søgemaskinerne. JavaScript og frames (som det rigtig nok er bemærket her), men også rene grafiske websites, websites der kun bruger Flash eller andre multimedieformater "lider" under problemet.

2) At, hvis det gribes rigtig an kan dynamiske websites og e-handels løsninger udformes så de bliver MERE veloptimeret i søgemaskinerne end noget som helst statisk website nogensinde kan blive! Det kræver en indsats, ja. Men hvis din kunde er villig til at ofre dette arbejde, vil han med sit dynamiske website kunne blive langt mere synlig i søgemaskinerne og få langt flere fordele end hans konkurrenter med de statiske HTML-sider.

Som et godt eksempel (et af dem jeg kan tillade mig at vise frem) kan nævnes mit eget website (om søgemaskiner) på www.joyzone.dk Jeg skiftede i efteråret 2002 fra en statisk platform til et dynamisk content management system, og gæt hvad der skete? (efter en ihærdig indsats, naturligvis) ... Sitet får i dag ca dobbelt så mange besøgende fra søgemaskinerne i forhold til da det var statisk!

Hilsen,
Mikkel deMib Svendsen
www.joyzone.dk - www.seo-debat.dk