Avatar billede foxmulder Nybegynder
28. januar 2003 - 11:52 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

mpeg export i max

Jeg vil gerne lave 3d-effekter ovenpå en DV-video. Resultatet skal exporteres i DVD kvalitet, mpeg2.

Hvilket format skal jeg gemme min renderinger i? Findes der et export-plugin til mpeg2?
Avatar billede sako Nybegynder
28. januar 2003 - 12:30 #1
lytter lige med :-)
Avatar billede rune_lundsted Nybegynder
28. januar 2003 - 15:09 #2
Du kan installere en plugin, der eksportere divx formater, så hvorfor ikke mpg2. I din situation, ville jeg rendere din maxfilm som enkeltframes i enten jpg- eller tiff format. (fordelen ved tiff er at den kan gemme alphakanaler, hvis du husker at slå den til, jpg gemmer komprimere billedet mere, så det fylder mindre på din harddisk.)

Når så jeg har samtlige enkeltframes, ukomprimerede, i en bestemt mappe, vil jeg importer denne mappe ind i Adobe Premiere, hvor du nu har mulighed for at gemme i hvilket som helst format, og du kan forsøge utalige gange med komprimerings muligheder, da du ikke skal til at rendere hvereneste frame igen.

Der er sikkert andre programmer ala premiere, der kan gøre det samme, men premiere er det program jeg bedst og mest erfaring med.

Håber det kan hjælpe dig eller sætte gang i debatten.

Rune ;-)
Avatar billede foxmulder Nybegynder
29. januar 2003 - 14:36 #3
rune> det lyder bestemt som et fornuftigt forslag (havde det lidt på fornemmelsen, så det er rart at blive bekræftet :-)

Jeg lader spg stå åbent lidt endnu, for at høre om der er andre snedige ideer.
Avatar billede mismis Nybegynder
29. januar 2003 - 19:01 #4
først skal du finde udaf den nøjagtige opløsning på din dv optagelse.
om det er 720x576 eller hvad nu, der er nemlig flere størrelse,

grunden til det er at det du skal rendere skal have samme oplæsning for at give det bedste resultat, da det er en ret skidt ide at scalere det ene eller den anden data til det endelige resultat.

derefter skal du jo så rendere dit 3d ud som du har lavet der skal lægges oven på
RUne siger så at du kan rendere ud som TIF32bit sequence for at få en alpha du kan clippe med,  det er også rigtig, HVIS MAN HUSKER AT SLÅ DET TIL som han siger :)

så vil den lave en clip maske til compositing der hvor objecterne er , og der hvor der ikke er noget vil du så ku se igennem.

men du kan også vælge at rendere ud til AVI Uncompressed istedet for.
så er alle billederne samlet i en fil, og noget nemmere at arbejde med, plus du behøver ikke at generere en fil ud fra billederne bare for at se om selve dit 3d ser korekt ud.

derefter starter du premiere,
importere dit DV materiale og dit nye rendere 3D i Uncompressed avi eller den tif seq med alpha.

hvis du importere tif seq skal du vælge import og vælge billede 1 og markere knappen, Numberet Stills.

hvis det er avi importere du den bare,

så er det sådan i premeiere at du kan se VIdeo 2, Video 1A og Video 1B
VIdeo 2 er dit OVERLAY lag som er det dine 3D effekter skal ligge i
for det er det eneste lag der kan lave alpha til de andre.

der trækker du så din renderde avi ned i video 2 sporet

derfter din DV video ned i Video1A sporet

du kan så rive frem og tilbage i time slideren og se din 3d anim og intet andet

du højre klikker så din 3d video , trykker Video / Transparency og i den menu der kommer der vælger du ALpha CHannel.
og trykker ok.

nu kolder du så venstre ALT tast nede for REALTIME PREVIEW EFFECTS.
og rykker frem og tilbage i time slideren igen og du vil nu se din 3d pænt hen over din DV video.

så nu hvor timelinen er valgt trykker du CTRL+M for Export Movie

og så vælger du så der den samme oplæsnning som er den dit video og det er .
og stiller uncompressed AVI video igen. som output.

derefter loader du et program som foreksempel Panasonic Mpeg encoder 2.5, eller LSX Mpeg Encoder. og bruger den til at comprimere din Færdige video om til MPG 1 eller MPG2 alt efter hvad du skal bruge.

det skal siges at MPG2 køre dvd opløsning og mpg1 køre VCD opløsning. (max ca  352x288)

ellers er der alternativer som kan komprimere til DIVX eller WVM
men det er lidt mere kompliseret end mpeg.

Held og lykke

MIS