Avatar billede general_custer Nybegynder
26. januar 2003 - 14:50 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

Guide mig igennem opsætningen af en linux router

Jeg har lige lavet en fresh install af redhat 8.0 og vil meget gerne bruge den som router mellem mit windows netværk og min Teledanmark netexpress adsl.....men hvordan skal jeg sætte den op? er der ikke en der vil guide mig igennem......den skulle gerne køre noget dhcp men det er ikke livsnødvendigt........

Jeg har læst nogen af de andre spørgsmål omkring samme emne men næsten hver gang bliver løsningen at man skifter til e-smith eller smoothwall...men nu vil jeg altså gerne køre redhat så jeg håber der er en der vil guide mig igennem
Avatar billede saj Nybegynder
26. januar 2003 - 14:52 #1
står over for at få samme problem med suSE 8.1, så er med på en lytter...
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. januar 2003 - 15:22 #2
se her http://www.sslug.dk/linuxbog du vil kunne finde en beskrivelse i en af bøgerne, start e.v.t. med en site søgning på sslug.dk for at finde ud af hvilken bog det er
Avatar billede dank Nybegynder
26. januar 2003 - 16:00 #3
jeg har lavet et lille script der generer en enkel iptables kode til dig

http://iptables.linux.dk

Generer det script du har behov for
læg det i f.eks. /etc/iptables.sh
kald det f.eks. via rc.local

under 5 minutter så har du en router :=)
Avatar billede general_custer Nybegynder
26. januar 2003 - 16:15 #4
jeg har kigget på det der iptables men hvordan logger jeg på mit adsl modem?
Avatar billede dank Nybegynder
26. januar 2003 - 16:18 #5
hmmm... Det er jeg ikke sikker på.. det er jo noget pppoe så vidt jeg husker med TDC Express..

Ingen anelse.. Det har jo ikke meget med router opsætning a gøre.. det har noget med pppoe (point-to-point over ethernet) at gøre :o)
Avatar billede general_custer Nybegynder
26. januar 2003 - 16:26 #6
okay jeg kigger lige lidt på det selv......(ja det er pppoe)....og vender snart tilbage
Avatar billede general_custer Nybegynder
27. januar 2003 - 18:03 #7
nå ja det der iptables virkede tildels...eller rettere sagt det virkede fint men det fik mig jo ikke på dsl'en, dette fandt jeg dog hurtigt selv ud af så nu virker det hele......trækker lige nogen af pointene tilbage da jeg synes det er lidt rigeligt til et svar der ikke fylder mere end 6 linjer (det disse linjer indeholdt var dog godt nok).....
Avatar billede dank Nybegynder
27. januar 2003 - 19:04 #8
Det er ok med point. Mht til at svaret fylder 6 linier, så skal du huske på, at jeg måske har brugt 200 timer på iptables.linux.dk generatoren.

Jeg stod i en situation hvor jeg gang på gang lavede sådan nogle scripts til folk på eksperten.. synes så det var smartere at de kunne generere det selv :o)

Sååååe.. Det er ikke bare 6 linier, og hvorvidt 200 cyberpoint er lidt eller meget, kan jeg fortælle dig at mine erhvervskunder giver flere tusinde rigtige penge for at jeg laver sådanne scripts :o)

Jeg kunne sagtens have kompliceret svaret for dig, eller ladet som om jeg ikke ikke havde brugt min egen generator til dette.. så ville svaret have været 50-60 linier.

Så det er ikke et spørgsmål om linierne herinde, men om det man får. :o)
Avatar billede dank Nybegynder
27. januar 2003 - 19:07 #9
ps. Der er iøvrigt nok en lille detalje, som du bør være opmærksom på.. Jeg ville sætte scriptet til at acceptere lo connections, dette er normalt, og er ikke med i den nuværende version af iptables generatoren
Avatar billede general_custer Nybegynder
29. januar 2003 - 14:53 #10
lo connections? hva er det?...

Jeg ved godt du har brugt lang tid på sådan et script....og jeg er da også meget taknemmelig for det.....synes bare 200 point var lidt i overkanten for et link....men du skal have mange tak for hjælpen
Avatar billede dank Nybegynder
29. januar 2003 - 17:42 #11
200 point for et link? Du misser jo pointen her... Du udlovede selv 200 point - og bag linket ligger der jo meget tid lagt i det.. Men som jeg skrev, det var ok med de 60 point, men jeg synes ikke grundlaget (bare et link) var ok, efter som der ligger et par hundrede timer i det (bare et link)

lo connections er ret simple: Læs om iptables her: http://www.netfilter.org <--- De sider som mit ("bare et link" er bygget over)