Avatar billede kiwi Nybegynder
24. januar 2003 - 20:48 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Sletning af bruger i win98?

Hej eksperter,

På en af mine gode venners Win98-maskine er der oprettet to brugere, men når man vil slette disse brugere, så bliver man advaret om, at ALT i documents and settings bliver slettet. Er der nogen der kan svare på, hvad det er der bliver slettet og om hvorvidt det er sikkert at slette disse to brugere?
Avatar billede halifax Nybegynder
24. januar 2003 - 21:05 #1
Det der slettes er de to brugeres peersonlige indstillinger, f. eks. opsætning af skrivebord.Preferencer med mere. Således har hver bruger sin udgave af filerne system.dat og user.dat (registreringsdatabasen).
Du kan se disse filer under c:\windows\profiles\brugernavn

På en Win98 maskine med to brugere er der således 3 udgaver af registreringsdatabasen. En for standard (All users, tror jeg) plus to for de to brugere.

Det er disse ting der forsvinder under de to brugere, når de slettes. Det skulle der ikke ske noget ved.
Avatar billede halifax Nybegynder
24. januar 2003 - 21:11 #2
Hat lige set efter på min 98 maskine med to brugere. Der er kun filen user.dat for hver under c:\..\profiles. Klart nok - det er her indstillinger m.m. ligger for hver bruger. Mens system.dat er "global" for alle brugere.
Avatar billede kiwi Nybegynder
24. januar 2003 - 21:11 #3
Tak for det hurtige svar. Måske kan du uddybe en smule. Når jeg er i tvivl om hvorvidt det er sikkert at slette de to brugere, så er det fordi de to brugere er de ENESTE brugere på PC'en (når man går ind i "brugere og adgangskoder" i kontrolpanelet). Hvis man sletter de to brugere, hvad er der så tilbage? Og hvad sker der med de dokumenter, som brugerne har rettet/slettet/oprettet mens de var logget på som de to brugere?
Avatar billede halifax Nybegynder
24. januar 2003 - 21:53 #4
Hvis de to brugere slettes og man dernæst booter Win98 vil dialogboksen med Brugernavn og Adgangskode fremkomme. Hvis man nu skriver et brugernavn men INGEN adgangskode, vil denne dialogboks ikke oftere fremkomme.
Det er en ide først at slette .pwl-filer i c:\Windows. Filerne hedder brugernavn.pwl.

Dokumenter, regneark osv som brugerne har oprettet og gemt vil ikke blive slettet. De ligger fortsat i c:\Dokumenter og/eller andre steder, hvor brugerne har gemt deres arbejder.
Avatar billede kiwi Nybegynder
25. januar 2003 - 14:34 #5
Fint! Tak for hjælpen!