Avatar billede jeanne Nybegynder
16. januar 2003 - 09:46 Der er 13 kommentarer og
3 løsninger

Multiændring af billedestørrelse

Hej!

Jeg har 40 billeder der alle skal gemmes som gif. og i den samme bredde.

Findes der en funktion der kan gøre det på en gang? Hvis svaret er ja, så vil jeg selvfølgelig gerne vide hvordan man gør :o)

På forhånd tak.
Avatar billede ladyhawke Novice
16. januar 2003 - 09:50 #1
Dette program kan (under advanced options/resize i File->Batch Conversion)
http://www.irfanview.com/
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
16. januar 2003 - 09:50 #2
Istedet for Photoshop, vil jeg anbefale dig at bruge programmet Irfan View, som er freeware og meget let at bruge:
http://download.com.com/3120-20-0.html?qt=Irfan+view&tg=dl-2001&search=+Go%21+

Jeg har prøvet at lave det samme i ps, og synes at Irfan View er noget lettere
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
16. januar 2003 - 09:50 #3
5 sekunder :))
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
16. januar 2003 - 09:51 #4
ladyhawke >> Det var vi vidste enige om
Avatar billede ladyhawke Novice
16. januar 2003 - 09:55 #5
Jeps, det er nemlig et genialt "lille" værktøj, som imponerende nok er gratis! :o)

Jeg brugte det på universitetet til at konvertere lange billedsekvenser (200 billeder+) til et projekt i bevægelsesdetektering...
Avatar billede cmk30 Nybegynder
16. januar 2003 - 09:56 #6
Hejsa!

Der findes i fanebladene til højre en funktion der hedder "Actions"
Der opretter du simpelt bare en "Creat new action" og gør det der skal gøres, str. på billederne og gemmes til web...

Derefter er der en der hedder File > Automate > Batch. Der vælger du din action og mappen hvor billederne er i og mappen hvor de skal gemme i! og tryk ok... vupti! Nemmere kan det da ikke være!... :) Kort fortalt!
Avatar billede ladyhawke Novice
16. januar 2003 - 09:56 #7
jeanne>> hvis du har brug for instruktion i hvordan, så bare sig til, det er ikke så svært...
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
16. januar 2003 - 09:58 #8
ladyhawke >> Ja det er lidt nemmere end at skulle sidde og "image size" i Photoshop. Ja det er ikke altid at man får det bedste ved at betale.
Avatar billede jeanne Nybegynder
16. januar 2003 - 10:56 #9
Hej alle mine små hjælpere :o)

Har fået hentet programmet, derefter tilføjet alle billederne til Batch Conversion. Men hvad så derefter? Når jeg siger start køres alle billederne ind i selve programmet. Hvis jeg så vælger resize, ser det ud som om den kun tager et billede af gangen.
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
16. januar 2003 - 10:59 #10
Jeg har ikke lige programmet liggende på denne computer, så det bliver lige efter hukommelsen:

Over i højreside, forneden, kan du vælge rename eller conversion, vil du ændre størrelsen af billedet skal du vælge conversion, og derefter vælger du options, og vælger størrelsen af billedet.
Avatar billede jeanne Nybegynder
16. januar 2003 - 11:08 #11
cmk30 - Prøvede lige i Photoshop også. Jeg kører med dansk ver. Regner med det er handlinger jeg skal gå over i. Jeg kan også vælge Ny handling, men det ser ikke ud som om der er nogle valgmuligheder andet end at sige OK????
Avatar billede cmk30 Nybegynder
16. januar 2003 - 11:19 #12
Ja, når du har sagt ok, så begynder den at "optage"! Så gør du bare det der skal gøres! Laver din str. på dit billede og gemmer den til web. Derefter trykker du "stop" i handlinger og den stopper så med at "optage"... Du har nu lavet en action... Og den kan du så bruge inde i File > Automate > Batch...
Avatar billede ladyhawke Novice
16. januar 2003 - 11:24 #13
I IrfanView:

Husk at tilføje (vælg fil(er) og tryk add, eller add all hvis det er hele biblioteket du vil konvertere) alle de billeder du vil ændre, så de fremgår af listen "Input files) (den hvide firkant i Batch conversion)
Avatar billede jeanne Nybegynder
16. januar 2003 - 11:44 #14
Kanon, sådan. Fik det til at virke i Photoshop :o) Skal nok lige tjekke op på det andet program også.

Tak til jer alle - Vil gerne dele mine få point mellem jakobclausen, ladyhawke og cmk30, men cmk30, du bliver nødt til at lave et indlæg som "svar" før jeg kan tildele dig point også.
Avatar billede cmk30 Nybegynder
16. januar 2003 - 11:48 #15
Hehe, takker!

Glæder mig du forstod det! :)
Avatar billede ladyhawke Novice
16. januar 2003 - 12:39 #16
Tak for point, håber du får styr på Irfan View også, det er rigtig godt til den slags opgaver :o)