Avatar billede avj Nybegynder
14. januar 2003 - 23:55 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

åbne for port i firewall

hejsa
hvordan åbner man for en port i norton firewall??
jeg ved ikke en brik om firewalls så svar gerne meget langsomt ;).
/avj
Avatar billede zeus19 Nybegynder
15. januar 2003 - 00:01 #2
hvilken version er det til ?
Avatar billede zeus19 Nybegynder
15. januar 2003 - 00:02 #3
her er manual til alle Norton firewalls

http://www.symantec.com/techsupp/npf/files_npf.html
Avatar billede avj Nybegynder
15. januar 2003 - 00:08 #4
version 4.0
tak for tippet med manualen, abonnerer via symantec. det er simpelt hen bare for dumt at jeg ikke har den. kikker lige på den.

/avj
Avatar billede langbein Nybegynder
15. januar 2003 - 01:22 #5
Det ser ut til å være vanlig for denne typen firewalls (likt zonealarm 2.6) at det ikke finnes noen egentlig mulighet til å lukke opp for noen enkelt port. Man kan der i mot lukke opp for en applikasjon. Dette gir automatisk åpning for riktig(e) port(er) utenfra. Hva anngår trafikk innenfra og ut så ser prinsippet ut til å være at det faktisk er applikasjonens navn eller identitet som bestemmer om trafikken slipper ut eller ikke. Tror man kaller dette "prosessorientert firewalling, dvs ut pra navn etter identitet for prosessen når det gjelder utgående trafikk. Ingen packet fitering ut. Ordinær packet filtering inn.
For ordens skyld: Har aldri prøvd Norton firewall. Bygger konklusjonen først og fremst på detaljstudier av Linux firewall, et par hardware firewalls og Zone Alarm 2.6 Ut fra det som framgår av dokumentasjonen så synes jeg det ser ut som om norton Firewall likner på Zone Alarm i grunnprinsipper.
Det behøver slettes ikke å være rett det jeg skriver, men jeg tror det er rett.
Avatar billede langbein Nybegynder
15. januar 2003 - 01:26 #6
Dette er vel ellers mest for de halvskrullete eller spesielt interesserte:
http://www.eksperten.dk/spm/299092
Avatar billede langbein Nybegynder
15. januar 2003 - 01:29 #7
Jo jeg tror nok at prinsippet er rett, man kan ikke åpne for porter, bare applikasjoner, dvs programmer, så jeg legger det faktisk som svar.
Avatar billede ebe Praktikant
15. januar 2003 - 12:00 #8
jeg mener du kan tilføje porte til overvågning, det kan jeg i hvertfald med min norton. du går ind i optioner, internet security, udvidede optioner, andre.
der kan du tilføje og slette porte.
Avatar billede avj Nybegynder
15. januar 2003 - 12:13 #9
becko>> læg et svar da det var dit link der hjalp med at få løst problemet og samtidig gav et indblik i hvad en firewall er.
til jer andre>> jeg har fået åbnet den port, som jeg skulle bruge og det blev gjort uden at skulle åbne for programmer, men man skal godt nok dybt ind i norton.
hvis og når becko har lagt et svar fordeler jeg point.
//avj
Avatar billede langbein Nybegynder
15. januar 2003 - 14:42 #10
Har null erfaring med Norton personal firewall men skulle likt å prøve den. Finnes den som demo dowload eller må man betale også for å test den ?? Noen som vet ??
Avatar billede ebe Praktikant
15. januar 2003 - 14:52 #11
Avatar billede ebe Praktikant
15. januar 2003 - 14:52 #12
langbein>>det er den som hedder internet security
Avatar billede langbein Nybegynder
15. januar 2003 - 15:22 #13
Ahh .. takker ! Her må det mere testing til ! :-)
Avatar billede zeus19 Nybegynder
17. januar 2003 - 14:01 #14
takker for point :o)
Avatar billede ebe Praktikant
17. januar 2003 - 14:16 #15
tak også :)