Avatar billede larslind Nybegynder
14. januar 2003 - 21:00 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

amøber

når jeg laver amøbiske former ( forskellige runde former) i 3d max bruger jeg bla. meshsmooth og editable mesh, er der nogle der kender andre måder, gerne tutorials, eller "bogen" til denne lille beskæftigelse.

mvh.
Avatar billede rune_lundsted Nybegynder
14. januar 2003 - 21:45 #1
Prøv med modifieren der hedder FFD (free form deformation). Med den kan du nemt og hurtigt deformere dine objekter.

;-) Rune
Avatar billede larslind Nybegynder
15. januar 2003 - 09:16 #2
hvordan virker, eller bruger man FFD, der er flere forskellige.

-,lars
Avatar billede rune_lundsted Nybegynder
15. januar 2003 - 16:54 #3
du kan bruge ffd på stort set alle objekter, du kan også bruge det på flere sammensatte objekter på én gang. De forskellige typer er alt efter hvor mange kontrol punkter du ønsker, (dem de skal trække i for at deformere) og om det er det skal være cylinder eller box deformation. Det siger næste sig selv, prøv dig frem og husk at dine modeller skal bestå af mange segementer for at det bliver bedst (NB og tungest at arbejde med).

;-) Rune
Avatar billede larslind Nybegynder
15. januar 2003 - 17:13 #4
men jeg har lagt mærke til at når man trækker i nogle kontrolpunkter (feks. ffd 4x4x4) så sker der ingen deformation af eks. en box, kun i hjørnerne ?

-,lars
Avatar billede sparkl Nybegynder
17. januar 2003 - 02:45 #5
Hej Lars,

ffd modifieren ændrer den geometri som allerede er i objektet, så prøv at se om det ikke hjælper at tilføje din box nogle flere segmenter.

Lofting en smart måde at komme igang med en kompleks afrundet form. Med denne metode kan du f.eks. tage en række 2D kurver, og ud fra dem forme en 3D figur. Der er en god forklaring i max hjælp.

Nurbs kurver rummer også mange muligheder for især organisk modellering. Dette er dog et lidt større emne, som ville være relevant at få fat i en bog om.
Avatar billede zerohero Nybegynder
28. februar 2003 - 11:27 #6
Du kan blandt andet bruge splines! I tilfaelde af at du er lidt traet af altid at arbejde med editable mesh er dette et godt alternativ.
Mini-Tutorial.

1) Lav en 5 punkts line i din LeftView gerne med store blode former.
Start med at tegne linjen fra top og ned, saa forste vertex er overst i din viewport.

2) Lav herefter mogle lign. antal linjer ved siden af den forste linje der hver isaer bestaar af praecis fem punkter. Det er meget vigtigt at antallet af punkter i alle linjerne har nojagtig den samme antal af punkter og at forste vertex altid er overst. Du kan eventuelt kopiere den forste linje til et x antal gange og dernaet rotere og justere de enkelte vertex.

3) Vaelg nu den forste linje og gaa i sub-mode og attach de andre linjer, saa alle linjerne er et objekt!

4) Hvis du er i sub-mode saa gaa ud af den! Vaelg nu modifieren: "CrossSection". Du vil nu (forhaabentligt) se at mellem hver linje er der blevet tilfojet fem linjer paa tvaers. Saa det ligner faktisk en mofificeret plane mesh i wireframe ;-)

5) Vaelg herefter en ny modifier: "Surface"! Og hokus-pokus der er nu lagt en paen overflade paa dine wireframes!

NB: Du kan selvfolig altid gaa i sub-mode og redigere/justere paa dine vertex!

Du kan herefter lave en nyt og mere avanceret eksempel, maaske et ansigt eller lign.

Held og Lykke
ZeroHero
Avatar billede zerohero Nybegynder
28. februar 2003 - 11:31 #7
PS: Der er altid mulighed for at konventere dit Spline objekt til editable mesh eller eventuelt til nurbs!
Avatar billede nop Nybegynder
28. februar 2003 - 11:35 #8
Nå puha, først troede jeg det var mig du referede til med et skældsord !
Avatar billede zerohero Nybegynder
28. februar 2003 - 11:37 #9
PS: Under "Surface" modifieren er der en sektion kaldet "Patch Topology". Den har en spinner der gerne skulle vaere pa 5 steps. Du kan eventuelt foroge denne og dermed faa en mere detaljeret overflade! Du kan desuden flippe dine normals i sektionen ovenover, hvis du har brug for det!
Avatar billede zerohero Nybegynder
28. februar 2003 - 11:38 #10
nop>> Hvad snakker du om :))
Avatar billede zerohero Nybegynder
28. februar 2003 - 11:42 #11
PS: Under modifieren: "CrossSection" er der forskellige "Spline Options" (Linear, Smooth, Bezier, Bezier Corner) leg lidt med dem og se forskellen mellem dem, for derefter vaelge den du synes virker bedst til dit formaal!