Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2003 - 13:29 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

hvilken firewall er bedst

har pt zonealarm installleret og er godt tilfreds men jeg tænkte på hvilken firewall der er bedst lad os få nogen bud
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
13. januar 2003 - 13:30 #1
Norton Personal firewall, eller Sygate's
Avatar billede bufferzone Praktikant
13. januar 2003 - 13:43 #2
Norton, Mcafee og Sygate er de eneste certificerede personlige firewalls
Avatar billede perhaps Nybegynder
13. januar 2003 - 14:02 #3
Software firewalls kan deaktiveres af hackerne. Det kan BitGuard ikke. Tilgengæld er den ikke helt gratis. 400,- kr. Se nærmere hos http://www.tryus.dk
Avatar billede langbein Nybegynder
13. januar 2003 - 16:01 #4
Det medfører ikke riktighet at inngående fitreringsfunsjon kan deaktiviseres hos Zonealarm. Den som hevder dette bes underbygge påstanden eller eventuelt legge ut en link som kan bekrefte dette.

Når det gjelder den software firewall som er innebygget i Windows 2000 server så kan den heller ikke deaktiviseres.

Heller ikke så kan man deaktivisere Linux software firewall enklere enn det man på tilsvarende måte kan deaktivisere en hardware firewall.

Påstanden om deaktivisering av software firewalls foreslås underbygget eller begrunnet. Hvordan ??
Avatar billede langbein Nybegynder
13. januar 2003 - 16:07 #5
Zone Alarm er helt OK. Dersom det er snakk om Zone Alarm 2.6 så ser denne ut til å ha den svakhet at den firtrerer utgående trafikk på en litt merkelig måte. Det kan være mulig ikke å deaktivisere den men å gå forbi den for utgående trafikk. Filtereingen av inngående trafikk ser ut til å være helt ok, så sant man har tenkt å bruke den som det den er ment å skulle fungere som "personal firewall" (I motsetning til server firewall.)
De innebyggede software firewalls i Windows XP og Windows 2000 server er ellers utmerkede alternativer. Pris kr 0,- pga at de allerede er der.
Ingen av dem, hverken 2000 server eller XP har filtrering for utgående trafikk.
Avatar billede langbein Nybegynder
13. januar 2003 - 16:13 #6
Men .. Bitgard ser da ut til å være basert på de samme grunnprinsippene som dem man finner i zonealarm og som medfører at det er mulig å komme forbi firewall for utgående trafikk. Dette er slik som jeg ser det prinsippet om "prosesskontroll" i stedet for "packet filtering". Bitgard hevder imidlertid å ha en form for sikkerhet mot de sidene ved zonealarm som medfører at man kan komme forbi zonealarm ut. (Men først må man altså inn.)
Avatar billede langbein Nybegynder
13. januar 2003 - 16:17 #7
Bitgard ser da ut til å være en software firewall bygget over de samme prinsipper som Zone Alarm:'
http://tryus.moduleweb.net/BitGuardManualNO.pdf