Avatar billede fun22 Nybegynder
06. januar 2003 - 15:07 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Texture på nogen steder

Hej

Jeg er ved at lave en jeep i 3Dstudio max.
Illu1 : http://www.zig-software.dk/test.jpg

Jeg bruger vertex, til at forme den. Det jeg så gerne vil er at vælge at på f.eks. taget skal der være et texture og på siderne en anden. Hvordan gør jag det? I kan se det på Illu1 de blå prikker skulle forestille vertex. Ikke så pænt, men med denne forklaring må det være godt nok.

Mvh
Jesper
Avatar billede _k Nybegynder
06. januar 2003 - 16:45 #1
Hvis det skal være den ligefremme og nemme løsning, så gå ind på dine polygoner og læg textur på dér. Du kan vælge flere polygoner ved at holde ctrl nede.

Skal du være hardcore prof, og lave nogle lækre overgange, skal du nok igang med UVW map, og designe hele din textur i f.eks. Photoshop og "wrappe" den rundt om figuren. Det er dog rimelig svært at få det hele til at passe og sidde som man vil ha' det!
Avatar billede fun22 Nybegynder
06. januar 2003 - 17:05 #2
Nå jeg bruger polygon, og lægger et texture på kommer den med en fejl. Et eller andet med at den skal bruge map cordinator.
Avatar billede _k Nybegynder
06. januar 2003 - 17:19 #3
ahh, ok - du arbejder med bitmap billeder? - Så skal du alligevel til at lege lidt med UVW Maps (men kun en smule, så bare rolig :o)

Når du har valgt en polygon, så læg et UVW map på det. Derefter kan du kyle et textur på det. Bliv ikke nervøs hvis det ser underligt ud til at starte med. Der er nogle forskellige indstillinger du kan lege med både under UVW map og under den enkelte textur - og der SKAL som regel leges lidt før det ser fornuftigt ud....

Denne metode er IKKE god hvis du arbejde på mange forskellige polygoner og har mange forskellige texturer - det bliver nemlig lidt hurtigt uoverskueligt hvilket map der hører til hvilken textur som hører til hvilken polygon! Men tror dog sagtens du kan overskue at få noget fornuftigt textur på din lille smarte bil.
Held og lykke :o)
Avatar billede fun22 Nybegynder
06. januar 2003 - 18:32 #4
så ligger den et nyt texture på hele bilen, i stedet for bare på det sted der er markeret.
Avatar billede _k Nybegynder
06. januar 2003 - 21:09 #5
Ok, så gør vi det på en anden måde!

Tildel dine faces på taget, hver side, bagenden osv. hvert deres "material ID" (du finder det for neden i samme panel som du vælger at arbejde med faces). Husk at det er bedst at skrive tallet fremfor at vælge det (udryder misforståelser).
I din material editor, laver du nu en multi/Sub-Object textur. Dvs. en textur som indeholder en masse andre texturer. Disse undertexturer har så hver deres ID-nummer, og nu gætter du rigtigt, hvis du mener at vide, at du skal matche den enkelte textur til den del af bilen du arbejder med.
Nu smider du en UVW map (husk at vælge en passende mapping) på hele figuren og kyler multi/sub texturen ovenpå.

Så skulle du kunne mingelerer det hele på plads. Husk at du nok skal lave ændringerne på submaterialerne - altså et par niveauer nede i material editorens hierarki.
Avatar billede fun22 Nybegynder
07. januar 2003 - 08:45 #6
Du må undskylde men jeg fatter nul. Hvis jeg nu vil have lagt et bitmap som jeg har tegnet i eks. painshop, ind på den her side:  http://www.zig-software.dk/2.jpg

Hvordan gør jeg det? Step-bystep hvis du gider.
Avatar billede _k Nybegynder
07. januar 2003 - 10:43 #7
Her er en tutorial der med flere ord beskriver det, jeg prøvede at forklare ovenfor. Kender ikke dit niveau i 3D Max, men forvent ikke at det er noget du lige lærer på 5 min.

http://home.wanadoo.nl/r.j.o/skyraider/tut_texturemapping.htm

...og her en lille introduktion til UV mapping:

http://www.davidtitusproductions.com/bw/tutorial_uv.html

i denne version benyttes et plugin der hedder Texporter - det er fantastisk smart, så kig evt. på det (det er dog mest beregnet til organiske modeller - til dine sæder?)