Avatar billede hobbez Nybegynder
23. oktober 2000 - 18:25 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Boycot af spørgsmål med intetsigende overskrifter og spørgsmål i forkerte kategorier

Det er mandag, så jeg er naturligvis lidt mere knotten end normalt :o)

To ting jeg er MEGET trætte af på Eksperten:

1) Spørgsmål med intetsigende overskrifter
2) Spørgsmål i forkerte kategori

1) Giver sig udtryk i spørgsmål der i min indbakke optræder med overskrifter som f.x. \"Mit SCSI Drev!\" (spm/29961) eller \"DSL\" (spm/29780). Der kan jo gemme sig ALT under de spørgsmål

2) Kender vi vist alle sammen - det er spørgsmål hvor den der stiller spørgsmålet enten ikke GIDER gøre sig ulejlighed med at finde ud af hvilken kategori spørgsmålet BURDE have været stillet i. Jeg har tidligere rejst flag på denne under http://www.eksperten.dk/spm/5407

Mit FORSLAG er dette:

Alle spørgsmål af type 1 eller 2 (se ovenfor) besvares enten SLET IKKE og/eller der skrives et svar med indhold som:

\"Stil venligst dit spørgsmål i den kategori det hører til hvis du vil have hjælp\".

og/eller

\"Giv venligst dit spørgsmål en overskrift der indeholder lidt information om HVAD dit problem egentlig er, ikke blot hvilken stump software eller hardware der er berørt\"

Det er tydeligt at kategorierne Generelt
- Fri debat (med 232 spørgsmål) og - i mindre omfang Eksperten.dk - Om Eksp. (251) bliver brugt som SKRALDESPAND til spørgsmål der hører hjemme i andre kategorier.

BAGGRUNDEN er selvfølgelige at jeg syntes min postkasse bliver tæppebombet med mails fra Eksperten, fordi der er spørgsmål jeg ikke har nogen interesse i at forsøge at besvare.

Eksempler:

http://www.eksperten.dk/spm/29943 - forkert kategori!
http://www.eksperten.dk/spm/29665 - forkert kategori, og intetsigende overskrift.

Kan vi ikke hjælpes ad med at få rettet op på dette?

Gerne med ADMINS hjælp, som jeg har set det enkelte gange, hvor ADMIN forsøger at svare spørgsmålet ved at henvise til den rette kategori (i det sidste eksempel jeg så, blev hans svar afvist :o)

/Rob (lidt mere glad :o)
Avatar billede maniacdog Nybegynder
23. oktober 2000 - 18:33 #1
Selvføligelig kan f.eks. scanner have et bredt omfang og kunne nok også hedde f.eks. Scanner til min far, hvilken en? eller noget i den stil, men jeg syntes nu ikke det er så irreterende enda.
I hvert fald ikke noget der kan få mit pis i kog.
Det med spørgsmål i forkert katatori er irreterende, men det kan jo også smutte engang imellem - Det er da i hvert fald sket for mig, men jeg plejer bare og lukke det hurtigt igen og oprette det samme spørgsmål i den rigtigt katagori.

Den du har angivet som forkert katagori, hvad ville du selv sætte den i? (http://www.eksperten.dk/spm/29943)
Avatar billede hobbez Nybegynder
23. oktober 2000 - 19:17 #2
maniacdog:

Tja, enten i

* Hardware - Generelt (helt klart mit forslag!
eller alternativt i
* Styresystemer - ???

??? er fordi det ikke fremgår hvilket styresystem driverne skal bruges til - men det kunne så være under Styresystemer - Generelt.

Det andet spørgsmål - det med scanneren - ville jeg enten have kaldt:

* Scanner: Hvilken skal jeg købe?
eller
* Scanner, HP ScanJET 4300 C. Godt køb? (mit forslag)

Ikke noget med \"...til min far\" - det er jo reelt uinteressant, men kan da fint fremgå af selve spørgeteksten - som det jo gør.

/Rob
Avatar billede maniacdog Nybegynder
23. oktober 2000 - 19:24 #3
Styresystemer er da ikke katagorien for en driver.
hmm burde måske forslå dette til eksperten.dk om og få en katagori der hedder Driver generalt eller noget...

Men jeg kan som sagt ikke se det helt store probleme her...
Avatar billede hobbez Nybegynder
23. oktober 2000 - 20:32 #4
Nej, men det var som nævnt ikke mit egentlige forslag. Der mangler måske en driver-kategori, men det er måske et lidt smalt emne.

Men ellers er en driver vel pr. definition en måde at få to inkompatible hardwareenheder til at kommunikere sammen under et bestemt styresystem?

Eller sagt lidt finere: \"Device drivers often form part of the lowest level of the operating system kernel, with which they are linked when the kernel is built. Some more recent systems have loadable device drivers which can be installed from files after the operating system is running.\"

Altså en tæt sammenhæng med OS.

/Rob

Avatar billede goulduck Nybegynder
23. oktober 2000 - 22:30 #5
hobbez >> Kan du læse mine tanker?? Jeg har de sidste par. dage/uger tænkt meget på at skrive et indlæg som dette...
Avatar billede andreas_admin Nybegynder
24. oktober 2000 - 09:41 #6
Det er meget vanskeligt at kontrollere i praksis tror jeg, men måske det ville hjælpe med en tekst, der hvor man opretter sit spm., hvor man bliver påmindet om at titlen skal beskrive noget om selve problemet. Det er vel også selvregulerende, jo mere spændende titel, desto flere ser ens spørgsmål. Det er jo op til folk selv, om de vil gå ind og se spm. eller ej.
Avatar billede hobbez Nybegynder
24. oktober 2000 - 11:24 #7
Goulduck >> Jeg kunne læse en eller andens tanker - vidste ikke det var dine, men nu jeg ved det er jeg nødt til at sige: Sikke tanker du har - gris :o)))))

Admin >> Det var nu heller ikke fordi jeg ville have at det skulle \'kontrolleres\', men lidt kan vi vel godt hjælpe hinanden med at \'skubbe\' til dem der ikke bruger Eksperten underligt.

I sidste uge slettede jeg på et tidspunkt 114 mails fra Eksperten (ikke fra samme da) - i stort omfang fordi jeg ikke ud af overskriften kunne se hvad spørgsmålet handlede om. Jo flere der gør som jeg, jo færre kommer med deres bud på et svar. Det må være dårligt for Eksperten, og dermed for os alle.

/Rob