Avatar billede grantun Praktikant
30. december 2002 - 21:54 Der er 59 kommentarer og
1 løsning

cd-rom drev problemer.

Skulle installere en brænder, hvorefter jeg misstede kontakten både til det gamle cd-rom drev og det nye installerede brænder, hvordan kan jeg få fatt i drevet igen.prøvet opstart diskette men det duger ikke....
har windows me
Avatar billede peet-49 Novice
30. december 2002 - 22:05 #1
Du skal jumpe drevene rigtigt master/slave
Avatar billede grantun Praktikant
31. december 2002 - 10:18 #2
vad skall vara vad?
den gamla cd-romen har den originale indstillning.
den ny brænder står som slave, ville det virke?
den gamle cd-rom står den ikke som master?
og hvis jeg tar væk brændern nu, så
virker ikke den gamle cd-rom drev
heller ikke.
Avatar billede peet-49 Novice
31. december 2002 - 10:24 #3
Prøv med et andet kabel. Eller sæt brænder som master, og se om ikke det virker.
Avatar billede jackazz Nybegynder
31. december 2002 - 12:08 #4
du skal ta din cd-rom og din brænder og ta den lille jumper ud der sætter bag i.den man bruger til slave/master/primæri så skulle din dunk finde dem selv.
Avatar billede peet-49 Novice
31. december 2002 - 12:11 #5
jackazz>du læser ikke svarene, se mit første.
Avatar billede peterhansen6 Nybegynder
01. januar 2003 - 14:08 #6
du går ind på kontroll panel og på lægg til ny hardware og søger efter det du savner
Avatar billede peterhansen6 Nybegynder
01. januar 2003 - 14:08 #7
du går ind på kontroll panel og på lægg til ny hardware og søger efter det du savner
Avatar billede grantun Praktikant
02. januar 2003 - 12:58 #8
har prøvet at søge ny hardware, maskinen säger det ikke er någet
nyt, jeg vil prøve at sætte brændern som master, og se hvad det sker.
jeg har prøvet at skifte ledningerne, men det hjelper heller ikke.
hvis drivern til cd-romen, gået i stykker hvordan finder jeg en ny?
tror den heder quantum fireball...
Avatar billede peet-49 Novice
02. januar 2003 - 13:35 #9
quantum fireball er en harddisk, du skal ikke have driver til cdrom, kun hvis du kører win95
Avatar billede grantun Praktikant
02. januar 2003 - 13:55 #10
kører som sagt win ME , Det visste jeg ikke. TAk så må problemet ligge
i hvordan de er sat i, eller?
hvad med ledningerne, har det betydelse hvordan de er satt samman ,altså hvilken ledning som sitter til vilken enhed?
Avatar billede peet-49 Novice
02. januar 2003 - 14:07 #11
Den markerede side på det brede kabel, skal vende ind mod strømstikket, det ene drev skal jumpes som master, det andet som slave.
Avatar billede grantun Praktikant
02. januar 2003 - 22:36 #12
jeg prøvede at ta helt væk brændern og jeg kan ikke få cd-romen at virke igen kan ikke se drevet. hvis jeg sætter brænderen som master. ltder den rigtigt når jeg starter op drevet, men jeg kan ikke "se" drevet. Den kan ikke starte op noget fra brænderen. i "gamle" dage ku' man selv oprete drevene kan det stadig lade sig gøre?
hvis det ikke er behov for drivers, så virker det i vart fald ligge et problem i komunikationen mellem computeren og drevene. Jeg kan heller ikke få brænderen til at køre selv. Jeg får simpelhen ikke opretet et drev til dem.
Avatar billede sekam Nybegynder
02. januar 2003 - 22:55 #13
Kan bios se drevene?
Avatar billede peet-49 Novice
02. januar 2003 - 22:55 #14
Vises de i enhedshåndtering?
Avatar billede grantun Praktikant
03. januar 2003 - 00:26 #15
sekam og peet49 fortell både hvordan jeg kan se biosen og enhedshånteringen.
så ser jeg på det i morgen, er ikke på den maskin jeg skriver på.
Avatar billede grantun Praktikant
03. januar 2003 - 01:09 #16
oja, fandt enhedshånteringen,der står kun error udenfor cd-rom
og mangler cd-rom enhed
Avatar billede peet-49 Novice
03. januar 2003 - 09:11 #17
Du har vel prøvet, at skifte kablet, det sker der knækker en kåre i kablet.
Avatar billede grantun Praktikant
03. januar 2003 - 09:45 #18
jeg har prøvet at skifte kabler. på alle tænklige måder....
Avatar billede grantun Praktikant
03. januar 2003 - 09:50 #19
Men jeg har arbejdet med en anden computer der havde nogle andre problemer, og på dem, hvis man kigger under enhedshåndteringen så står det ett eller andet kombination av bogstæver og nummer, men det gør det ikke på min hvorfor? det var det der fik mig at tro det manglede en driver, men hvad mangler så?
Avatar billede peet-49 Novice
03. januar 2003 - 09:55 #20
Hvis den mangler dreiver, kan det kun være fordi IDE-kontroller til bundkortet ikke er i orden, dem kan du fjerne i enhedshåndtering, og genstarte maskinen.
Avatar billede grantun Praktikant
03. januar 2003 - 09:57 #21
sorry, jeg er ikke så god til computers, forklar hvordan lidt mer for "dummies" tak...
Avatar billede peet-49 Novice
03. januar 2003 - 10:00 #22
Kontrolpanel-system-enhedshåndterin, der liggger kontrollerne, fjern dem og genstart.
Avatar billede grantun Praktikant
03. januar 2003 - 10:15 #23
ok, det er "hardwere kontroller" du mener, hvis jeg nu fjerner dem (skal det vare både primær og sekonder controller)????, og genstarter
computern, hvad vil det så ske ?
hvordan skal jeg så få dem installeret igen hvis drevet ikke virker til cd-romen????
Avatar billede peet-49 Novice
03. januar 2003 - 11:03 #24
Det installerer windows automatisk, de ligger på C-drevet.
Avatar billede sekam Nybegynder
03. januar 2003 - 18:48 #25
Når maskinen booter, så se efter på skærmen, om bios finder CD-Rom drevet. (Tryk evt. på pause)

Hvis bios finder drevene, så prøv en af følgende ting i Windows.
Start op i fejlsikret tilstand. (Tryk F8 eller hold CTRL ned ved opstart)
Slet alle CD-Rom drev i enhedshåndtering. (H-klik Denne Computer - Egenskaber)
Genstart igen.

Eller.
Start - Kør > Regedit.
Gå ned til
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}
Hvis 'Upperfilters' eller 'Lowerfilters' står der, så slet dem.
Avatar billede grantun Praktikant
03. januar 2003 - 20:30 #26
jeg ved bios finder dreverna, både to. sekam, jeg vil prøve dit råd i
week-enden.
Avatar billede grantun Praktikant
06. januar 2003 - 11:20 #27
i regedit finns inte det nummer du skriver.
har slettet alle cd-rom drev.
Det hjälper ikke.
Biosen ser dreven, både. Masterdrevet lyder ved opstart, som det
plejer,men jeg får ikke nogle drevbokstaver tilldelt.Jeg har stadig samme problem.
Avatar billede grantun Praktikant
08. januar 2003 - 11:41 #28
er det nogen der kan svare på hvordan, man rent praktiskt får cd-rom brænderen att vare sekonder master, og cd-rom'en og hardisken at vare primær master?
Er det nogen der har en idee om varfor bios'en ser cd-rom'erne men at det ikke bliver tildelt et drev for dem?
Avatar billede peet-49 Novice
08. januar 2003 - 12:54 #29
Det gør du med to IDE kabler. IDE 0 sættes HD som master og cdrom som slave, på IDE1 sætter du brænder, hvordan den er jumpet er ligemeget. Det står ovenpå i bagenden af drevene, hvordan jumperne skal sidde.
Avatar billede grantun Praktikant
09. januar 2003 - 18:39 #30
nu er det kun c drevet der virker, det må vare en fælles problem på nogen måde.
Hvordan får jeg a: drevet i gen.
Biosen ser dreven, men de fungerer ikke mer end såden
Avatar billede peet-49 Novice
09. januar 2003 - 21:21 #31
Tag det hele fra og start med HD og flobby, sæt derefter een ting til af gangen, og du skal stadig tjekke, om jumper sidder rigtigt.
Avatar billede grantun Praktikant
10. januar 2003 - 15:17 #32
a. drevet hvorfor kan den ikke se disketterne????
lige plødsligt mener den ikke at det er diskette i drevet....
Avatar billede peet-49 Novice
10. januar 2003 - 15:34 #33
Lyser diskettedrevet hele tiden?
Avatar billede grantun Praktikant
10. januar 2003 - 15:36 #34
nej den lyder ikke.
Avatar billede grantun Praktikant
10. januar 2003 - 15:38 #35
undskyld, dette var forkertsvar.
den lyser hele tiden intil jeg prøvede nogle gånge at få den igang så hold den op (tror jeg)
Avatar billede grantun Praktikant
10. januar 2003 - 15:47 #36
peet49
om du har en ide vore jeg fryktligt glad.
er du i kbh?
Avatar billede peet-49 Novice
10. januar 2003 - 16:02 #37
Hvis den lyser hele tiden skal du vende kablet bag på disken (det flade)
Og nej jeg bor i sdr.jylland
Avatar billede grantun Praktikant
11. januar 2003 - 10:47 #38
Tak, jeg prøvede at sætte i en gamel a:drev (15 år gamel!!!) og den virkede så lang tid at jeg fik ud de vigtige dokumenter, siden gik sikringen i stømforsyningen (for anden gang), måske åbner jeg og lukker computern for ofte.
det kan vare fejl på a: drevet, men det forklarer ikke problemet med det andet
seekems svar...jeg fandt til sisdt pladsen i regedit, men der er ikke nogle upperfilter og lowerfilter....
Avatar billede peet-49 Novice
11. januar 2003 - 10:56 #39
Det tyder på, at systemet et eller andet sted bruger for meget power, eller din PSU er for lille. Måske skulle du tænke på, at køre en repair på dit styresystem, så for du alle filer og divere repareret.
Avatar billede grantun Praktikant
12. januar 2003 - 18:55 #40
nu är hele stømforsyningen nere,det er mer end  sikringen der gået denne gang. Men jeg har misstet måleudstyret når jeg flyttede, så jeg kan ikke se vor fejlen er.
Men iøvrigt hvordan kør man den repair på styresystemet som du taler om?
Avatar billede peet-49 Novice
12. januar 2003 - 21:01 #41
I ME har du et gendannelsessystem, gendan systemet til en dato før det hele skete. Prøv det først.
Avatar billede grantun Praktikant
12. januar 2003 - 23:54 #42
det har jeg prøvet, den vil slet ikke gendanne noget som hilst
Avatar billede peet-49 Novice
13. januar 2003 - 09:34 #43
Har du en startdiskette, så smid den i, start systemet, husk understøttelse af cdrom, når systemet er færdig med, at boote, står der A:\ skriv så install, så bliver filer repareret, der sker intet med resten, du har på computeren.
Avatar billede grantun Praktikant
15. januar 2003 - 19:39 #44
jeg bliver nødt til at ordne stømforsyningen, seden prøver jeg
forslaget .....
Avatar billede grantun Praktikant
08. marts 2003 - 19:57 #45
tilbage igen....
har nære bydt hele computeren ud...men det er nu kun to fejl tilbage.
Nu kan jeg se alle derv, men A: drevet bliver ved med at søge på drevet i ca en minut ved opstart og værre er at cd-rommen ikke kan se det er en cd-rom i drevet. brændern virker ok.
cd-rom står som master brænderen som slave.
Avatar billede peet-49 Novice
08. marts 2003 - 20:09 #46
Det ordner du i bios, der kan du sætte boot til, hvad du mener, at have brug for, skal du boote fra cdrom, sætter du first boot til cdrom.
Avatar billede grantun Praktikant
08. marts 2003 - 21:21 #47
ok,
kigger på det, har du en ide hvad man gør ved cd-rom problemet?
Avatar billede peet-49 Novice
08. marts 2003 - 21:48 #48
Hvis du er sikker på, de er rigtigt jumpet, skal du i kontrolpanel-system-enhedshåndtering-højreklik på det drev, der er galt med, se efter hardwareændringer.
Avatar billede grantun Praktikant
10. marts 2003 - 12:17 #49
jag kollar efter hardware ændringer, A-drevet (diskett)bliver ikke bædre af at ændre bootningen i biosen, den søger stadigvæk ved opstart.
Avatar billede peet-49 Novice
10. marts 2003 - 15:03 #50
Har du prøvet systemgendannelse?
Avatar billede grantun Praktikant
11. marts 2003 - 22:51 #51
Jeg har prøvet,computern går ner inden den er gendannet.
cd-rom'en virker "sjovt" nok var 10 gang jeg prøver, hvorfor???
Avatar billede peet-49 Novice
12. marts 2003 - 09:27 #52
Hvis PC går ned under arbejede, plejer det, at være rammene, der er noget galt med.
Avatar billede grantun Praktikant
24. marts 2003 - 12:22 #53
sista spørgsmål.
a-drevet.
det har sagts at det søger et program ved opstart,hvordan finder man ud af hvilket program det er tale om.
Er klar´over at en reinstallation kan avværge problemet. Mangler dog programet, da cd-rom'en blevet brugt af min kat til kraddsebræt i et øgebliks fravær......
Avatar billede peet-49 Novice
24. marts 2003 - 12:29 #54
ME har systemgendannelse, har du prøvet det.
Avatar billede grantun Praktikant
24. marts 2003 - 12:35 #55
ja, den funktionen virker ikke....
Avatar billede peet-49 Novice
24. marts 2003 - 13:02 #56
Du kan reparere i systemoplysninger-funktioner, men det kræver også ME skiven. Hvad siger scandisk?
Avatar billede grantun Praktikant
24. marts 2003 - 23:06 #57
scandisk siger alt er OK.
Avatar billede peet-49 Novice
25. marts 2003 - 08:56 #58
Gå i kør-skriv ms.config-start-der kan du se, hvad der bruges under start, og evt. tage fluebenet bort i det A-drevet søger.
Avatar billede grantun Praktikant
07. april 2003 - 14:07 #59
Tak for all hjælp!
Jeg tror computern virker nu!!!!!!
Avatar billede peet-49 Novice
07. april 2003 - 14:08 #60
Selv tak.