Avatar billede nzc Nybegynder
13. december 2002 - 21:26 Der er 1 løsning

de 10 mest lejende kunder

Hej!

Jeg skal bruge en SQL-sætning (eller flere :) der kan returnerer de 10 mest lejende kunder fra en Interbase database.

Jeg har 2 tabeller udlejning og deludlejning

create table udlejning (
    udlejningsID ID not null,
    kundeID ID not null,
    ansatID ID not null,
    total pris default 0,
    dato dato not null,
    afsluttet truefalse default 0,
    constraint UdlejningsIDPK primary key (udlejningsID),
    constraint KundeIDFK foreign key (kundeID) references kunde,
    constraint AnsatIDFK foreign key (ansatID) references ansat
    );

create table deludlejning (
    udlejningsID ID not null,
    eksemplarID VID not null,
    constraint deludlejningsIDPK primary key (eksemplarID, udlejningsID),
    constraint eksemplarIDFK foreign key (eksemplarID) references eksemplar,
    constraint udlejningsIDFK foreign key (udlejningsID) references udlejning
    );

disse joines over udlejningsID. Det er nu meningen at de 10 mest forekommende kundeID'er skal findes og ligges ind i en vector (Java).

Hvordan dælen gør jeg det ?!

På forhånd tak

NZC
Avatar billede nzc Nybegynder
13. december 2002 - 21:39 #1
:P