Avatar billede bulli Nybegynder
06. december 2002 - 14:18 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Logo m/ gennemsigtig baggrund

Har lavet et logo til hjemmeside, og ved godt at man kan undgå disse hakkede kanter, når man gemmer til gif, ved at
sætte Matte til at være samme farve som baggrunden på siden.

Er det ikke muligt at gøre noget andet, så man ikke behøver at gøre ovenstående, når man har en ny baggrundsfarve? (f.eks et eller andet ved skriftstypen -> aliasing....)

hilsen
Bulli
Avatar billede jacob_m Nybegynder
06. december 2002 - 14:44 #1
du kan "blur" billedet i ImageReady..
Avatar billede jacob_m Nybegynder
06. december 2002 - 14:44 #2
Men hvad er du helt præcis du skal have.. Gennemsigtig baggrund eller hvad ?...
Avatar billede bulli Nybegynder
06. december 2002 - 14:48 #3
jeg kunne godt tænke mig en nemmere måde, at gemme logo o. a. på, og være fri for at skulle gemme hvert enkelt logo til hver baggrund , altså på en eller anden måde få disse hakkede kanter væk, ....

jep , nemmelig , gennemsigtig baggrund...
Avatar billede jacob_m Nybegynder
06. december 2002 - 14:49 #4
OK.. Så skal du jo gemme i gif, og slette baggrunden så den bliver "Transperant".. DU kan sende mig filen, så skal jeg gøre det..
Avatar billede bulli Nybegynder
06. december 2002 - 14:51 #5
tak for tilbuddet, det er ok....men jeg tror dog alligevel at når man gemmer til web, får man samme problem...tror du ikke?
Avatar billede jacob_m Nybegynder
06. december 2002 - 15:11 #6
At baggrunden ikke bliver gennemsigtig eller hvad ?
Avatar billede spe Nybegynder
07. december 2002 - 14:14 #7
Du kunne rentegne logoet i Flash så det bliver vektorgrafik og gemme som en swf-fil med transperant baggrund.

Dit eget foreslag om noget med aliasing er faktisk det samme som at sætte Matte til din baggrundsfarve. Du blander i begge tilfælde kant-pixels med den omgivne farve så du vil få samme problem.
Avatar billede Trez Seniormester
08. december 2002 - 02:17 #8
Hvis du har startet med at lave billedet med gennemsigtig baggrund og så gemmer til web i gif format får du det med gennemsigtig baggrund, det er kun hvis du i forvejen har farvet baggrund at du får det som gif når du gemmer.

/Trez
Avatar billede sup Nybegynder
08. december 2002 - 15:09 #9
Hey.

Jeg kender dit problem bulli og mange andre har sikkert også disse problemmer
med hakkede kanter når de arbejder med hjemmesider med mærkelige baggrunde i alle mulige farver :)

Men sagen er den at du er nød til at gemme hvert logo med forskellig baggrund hvis det skal blive godt, og du altså går op i disse detaljer.

Du kan altså ikke gemme dit logo med gennemsigtig baggrund og tro det virker til alle hjemmesider med forskellige baggrunde. Det kan man bare ikke. Det vil virke i enkelte tilfælde hvor din baggrund på hjemmesiden kommer tæt på den du har brugt som gennemsigtig farve og bla bla :)

For ikke at skulle komme med en længere forklaring vil jeg hellere give dig dig en link til en photoshop guru som fortæller om mange af de problemmer man støder ind i når man arbejder med grafik mod web'en.

http://www.handson.nu/  (kig under transperancy / transperancy2)

Sup.
Avatar billede sup Nybegynder
08. december 2002 - 15:15 #10
Glemte at sige til spe at hans metode ikke helt holder, da det er et ekstra trin og hvis man samtidig bruger effekter på sit logo vil man have seriøse problemmer i flash med at rentegne logo'et.

Sup.
Avatar billede spe Nybegynder
08. december 2002 - 17:40 #11
Er ikke enig med sup i at min metode ikke holder fordi det er et ekstra trin. Men sup har helt ret i at det ikke er sikkert det dur afhængig af hvordan logoet ser ud. Men det kan eventuelt forsøges.

P.s Er ikke en han ;-)
Avatar billede sup Nybegynder
09. december 2002 - 15:27 #12
Her er en grineren metode. (metoden er fra den link jeg gav jer). Åben din baggrund du buger på din hjemmeside i photoshop.

Vælg image->mode->RGB Color. (for at kunne manipulere med billedet)
Vælg filter->blur->Gaussian blur og sæt radius til 32. Gør det 2-3 gange.

Du burde nu ha en farve på billedet. Det er den farve du skal bruge som baggrund på dit logo og den farve som er gennemsigtig.

Vælg eyedropper tool og tryk på farven.

Luk dit baggrundsbillede til hjemmesiden igen UDEN at gemme. (Vigtigt!)
Åben din photoshop fil med logo'et. Hvis du ikke allerede har det åbent.

Vælg paintbucket og giv logo's baggrundslag denne farve.

Gem dit logo under et nyt navn hvis du skal redigere igen senere. (gem ofte :)

Vælg image->mode->indexed color.

Gem til web og vælg baggrundsfarven som gennemsigtig. Afhængig af hvilken photoshop version du kører er det forskelligt hvordan du vælger denne gennemsigtige farve. I nyeste version 7.0 kan du se når du har valgt den rigtige farve vil baggrunden i billedet blive gennemsigtigt i preview vinduet. Så er det bare at trykke gem.

Denne metode giver helt klart gode resultater når man bruger texture baggrunde på sin hjemmeside.

Håber du får det til at virke. Skriv hvis du er kan få det til at virke.

Stay cool.

Sup.

PS: fedt at høre at spe ikke er en fyr. ;-)
Avatar billede bell Nybegynder
10. januar 2003 - 18:40 #13
Du kan også bruge frihånd til at skære den ud, copier og ta den frem, så er bagsiden transparant.
Hilsen Bell
Avatar billede bulli Nybegynder
15. januar 2003 - 11:11 #14
hej sup,

det er nok dig der får points da dine foreslag nok er nærmest det jeg skal bruge....

hilsen
Bulli
Avatar billede sup Nybegynder
21. januar 2003 - 14:39 #15
Tak. Håber du har fandt ud af metoden.

Sup.