Avatar billede sole Nybegynder
05. december 2002 - 17:00 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Flash effekt

Hvis nogen har set flasheffekten på www.yulia-nau.de(som nu desværre er nedlagt) så kunne jeg godt tænke mig at høre om nogen vidste hvordan effekten codes. For dem der ikke har set siden: ovenover menubaren på vises et filmklip, det er der jo ikke noget specielt i.
Den slibrige detalje er at filmklippet følger pointerens bevægelser. Bevæger man pointeren til venstre køre klippet tilbage og omvendt og det endnu mere slibrige er at filmen kører frem og tilbage i samme tempo som pointeren. På en eller anden måde er filmklippets timeline linket sammen med pointerens horisontale bevægelse....eller hvad? hurtigt svar ville være for godt.
Avatar billede bjarkekr Nybegynder
05. december 2002 - 17:24 #1
du kan aflæse musens bevægelser på x-aksen med _xmouse.

Så kan du jo lave en action der konstant aflæser musen og sender værdien til en variabel. Denne variabel kan så bruges til at styrer movieclippets hastighed på x-aksen.
Avatar billede mat Nybegynder
05. december 2002 - 18:01 #2
Det kan laves ved at dit movieclip har ligeså mange frames som din movie er bred og forløbet går over dette. Så laver du bare noget i stil med det  bjarkekr nævner, nemlig lader dit movieclip gå til det koordinat som musen befinder sig på (afrundet).

altså noget i stil med:

on (enterFrame) {
this.gotoAndStop(Math.ceil(_root._xmouse));
}

..eller i mouseMove, jeg har ikke flash her så jeg kan ikke teste....men noget i den dur should do the trick :)

mvh mat
Avatar billede jerving Nybegynder
05. december 2002 - 20:01 #3
Du kan downloade og intstallere denne komponent (Hvis det er Flash MX du bruger). Den gør det hele for dig. Virker både horisontalt og vertikalt.

http://www.flashcomponents.net/download.cfm?id=51&type=mxp

og her er der en der basalt gør det samme.

http://www.flashcomponents.net/download.cfm?id=56&type=mxp
Avatar billede sole Nybegynder
06. december 2002 - 09:44 #4
hej jervin
Det var en meget god ide med downloadkompo
Avatar billede jerving Nybegynder
06. december 2002 - 10:35 #5
Godt at høre at du kunne bruge det til noget - der er masser af andre gode komponenter på http://www.flashcomponents.net til fri download, som man så kan modificere og gøre mere effektive og derefter share dem igen.

Mvh

Jerving