Avatar billede doublejoble Praktikant
26. november 2002 - 17:35 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

pdf og udprint

Jeg har et pdf dokument, som fylder 2,24 mb.
Når jeg vil printe det ud laver computeren et printjob, som fylder 1,87 gb - ja, gigabyte.
Det tager selvfølgelig en evighed.
Hvorfor i alverden bliver et så beskedent dokument til sådan et enormt udskriftjob.
Jeg bruger win2000 proff.
Avatar billede zeroxer Nybegynder
26. november 2002 - 17:47 #1
Det kunne være billeder og erller noget mere i indholdet af filen.. Prøv så at åbne filen, og lave screenshot af det du vil printe ud. Sæt det ind i word og print det ud!
Avatar billede Spotgun Seniormester
26. november 2002 - 17:49 #2
Det skyldes at de billeder der ligger i PDF'en er højtopløste. De bliver (som du nok har regnet ud) komprimeret enormt meget, når de laves om til en PDF-fil. Derfor pakkes de så at sige ud, inden de skrives ud.
Avatar billede Jman Praktikant
27. november 2002 - 00:19 #3
som spotgun korrekt nok siger er PDF et komprimeret filformat (ligesom jpg og gif).
Når man så sender etn PDF til print sidder der en lille rip eller "oversætter, om man vil, der dekomprimerer filen til dens oprindelige størrelse. Dermed opnår en PDF tit uoverskuelig filstørrelse, netop fordi der er brugt højtopløselige fotos eller lign.
Avatar billede doublejoble Praktikant
27. november 2002 - 08:26 #4
Jeg har lige prøvet at printe dokumentet ud på en anden printer.
Der fyldte printjobbet kun 20 mb.
Underligt???
Kan nogen af jer forklare den store forskel.

Tak for jeres svar. Det lyder rigtigt.
Avatar billede Jman Praktikant
27. november 2002 - 08:34 #5
Det er rippens fortolkning af dokumentet - eksempelvis, vil en "almindelig" hjemmeprinter, der ikke har en rigtig rip, men blot noget der ligner, få dokumentet til at fylde meget mere, end en professionel rip, hvor der sidder en rigtig rip/fortolker.
Avatar billede doublejoble Praktikant
27. november 2002 - 16:01 #6
I mit tilfælde er det omvendt.
Min ene printer er en professionel sort/hvid printer til 40.000 kr.
Den laver et printjob på 1,87 gb.
Den anden er en epson inkjet til 2000 kr. Den laver et noget mere overkommeligt printjob.
Epsonen er usb, den store er parallel - har det mon noget med det at gøre??
Avatar billede doublejoble Praktikant
15. januar 2003 - 09:00 #7
Jeg lukker spørgsmålet.

Jeg har ikke været ude for det igen.

Tak til zeroxer og spotgun for jeres svar - i deler point.

Hilsen Doublejoble