Avatar billede kholst Nybegynder
23. november 2002 - 18:08 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Navision Financials - sikkerhed

Hvor sikker er en Navision database.
Kan Navision Financiels åbnes uden brugernavn/adgangskode?

-kan man nulstille adgangsinformation til default eller hente adgangsinformationer ud?
Avatar billede kaz911 Nybegynder
23. november 2002 - 18:17 #1
et spørgsmål af gangen... Ja - navision kan åbnes uden pwd. Men et regnskab kan ikke - med mindre der ikke er angivet password selvfølgelig.
Avatar billede j112 Nybegynder
24. november 2002 - 00:12 #2
Den er meget sikker, jeg har aldrig hørt om metoder til at omgåes denne.

Der er to måder man skal være opmærksom på:
1: Mister man koden, kan man anmode Navision om et nyt til licensen, dette skal ske med underskrift, og password sendes til ejleren af licensen.
2: En sikkerhedskopi kan indlæses i en ny database, og her kommer man ind uden adgangskode!!!!, dette er en kendt sikkerhedsbrist, som gør at man skal være meget påpasselig med sikkerhedskopier, da der er er en oplagt sikkerhedsbrist, som har eksisteret sinden Financials kom i 1995.
Avatar billede kholst Nybegynder
24. november 2002 - 10:47 #3
Tak for svar j112.
Hvordan oprettet man en ny database?
hvilket format har sikkerhedskopi-filen? (hvilket efternavn)
Avatar billede j112 Nybegynder
24. november 2002 - 11:35 #4
Du går ind under Filer + Database + Ny database, og her angiver du placering størrelse m.m.

I denne nye database kan du så indlæse sikkerhedskopien.

Formatet er Navision's eget, og filtypen er *.FBK
Avatar billede kholst Nybegynder
24. november 2002 - 11:56 #5
ok.
Nogen muligheder hvis man ikke har en fbk fil?
Avatar billede kholst Nybegynder
24. november 2002 - 12:42 #6
Tak for dine svar. Fik lidt overblik.
Avatar billede j112 Nybegynder
24. november 2002 - 21:12 #7
Nej Enten har du en database hvortil du kender brugerid og password, har du mistet dette, kan Navision hjælpe med en "engangskode" udfra licensnr, ellers skal du have en sikkerhedskopi.