Avatar billede homemicky Nybegynder
21. november 2002 - 20:54 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan fjerner man.....Xp fra menullinien i opstart

Hey hey

Efter Jeg har fundet ud af at jeg ikke kan lide XP, så skiftede jeg tilbage til mit gamle windows 2000. Nu vil jeg gerne have fjernet windows xp fra menulinien i opstarten, Hvordan gør man det? Er det en fil man skal gå ind og rette i eks registreringsdatabase eller hvad? Jeg havde nemlig partitioneret den og formateret den så jeg kan ikke forstå  hvorfor den er der endnu!

homemicky
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. november 2002 - 21:01 #1
Højreklik Denne Computer, vælg Egenskaber, vælg Avanceret, Tryk på knappen Indstillinger i feltet "start ....". Og i det nye vindue kan du klikke på rediger og du kan nu redigere filen c:\boot.ini, som er den du ser, når du booter. Fjern linierne med XP.
Avatar billede venturer Nybegynder
22. november 2002 - 08:23 #2
Som skrevet ovenfor skal du åbne boot.ini som ligger i roden af dit C-drev (skjult system fil).
Den ser sikkert ud som noget i den her retning.

[boot loader]
timeout=30      <-------------- Skal sættes til 0 hvis du slet ikke vil se menuen under opstart.
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT    <---- Skal være den du vil starte op i
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect  <--------------- skal slettes
Avatar billede klaus-truelsen Nybegynder
22. november 2002 - 11:38 #3
den går automatisk væk ved bare at slette linjgen med xp!!
Avatar billede homemicky Nybegynder
22. november 2002 - 20:07 #4
Jeg kan ikke finde boot.ini og jeg kan ikke finde, og jeg kan ikke fjerne xp
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
22. november 2002 - 21:39 #5
Takker for point. :-)

Men jeg er lidt usikker på om du egentligt fik løst problemet ?
Avatar billede homemicky Nybegynder
23. november 2002 - 15:41 #6
Nej det gjorde jeg ikke!

For som sagt kan jeg ikke fine boot.ini i mit windows 2000, og jeg ikke slette xp fra det sted du mener, men har sat den til at bare at køre windows ind.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
24. november 2002 - 14:45 #7
Du behøver altså ikke at acceptere et svar før du har fået løst problemet.
Men gå ind i en stifinder, gå i tools | folder options, og uncheck hide system files.
(har en US xp og jeg kan ikke huske hvad menupunkterne hedder i en dansk)
Nu skulle du kunne se c:\boot.ini.
Højreklik på den, og vælg egenskaber. Fjerne krydset i system, hidden og read-only, hvis de er sat.
Nu kan du redigere den. Husk at sætte de egenskaber (system osv.) på igen når du er færdig med at redigere.

Vær forsigtig og slet KUN linierne med XP. !!!