Avatar billede sagi75 Nybegynder
18. november 2002 - 23:00 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

knæk i optagelserne

Hvem kan fortælle mig hvorfor der kommer "knæk" i de optagelser min ven laver når han roder med sit lydstudio?

Han har en P4 1.9Mhz (Asus P4B -Bios Rev.1012)(SDram-modellen)
Lydkortet er et STA Hoontech DSP24 (er prøvet udskiftet)
Grafikkort: Matrox 450 Dualhead 32mb
HDD : IBM 75gxp 60gb x 2
OS: XP home

Der er ikke noget når han afspiller og optager.. men når han så høre det optaget, kommer der ind imellem nogle "knæk" i lyden.... Men det er ikke altid i filen "knækket" er. (hvis vi starter forfra er det der måske ikke igen.) andre gange kommer "knækkene" de samme steder... dvs. det ligger i optagelsen.

Programmet han arbejder i er Steinbergs Cubase VTS32...? tror jeg det hedder... Den næst nyeste udgave.

Vi har prøvet alt næsten... skiftent ram, grafikkort, lydkort til et magen til - opdateret biosen. Det eneste vi ikke har prøvet, er at udskiftet bundkort og eller cpu. Men det jo heller ikke noget man lige ligger inde med.

Forstod du problemstillingen og kender du muligvis svaret så,....HJÆÆÆÆÆÆÆÆLP!!!

/Jesper
(har brugt millionvis af timer på det lort)
Avatar billede nikolan Nybegynder
18. november 2002 - 23:09 #1
Jeg havde engang samme problem, det er ca. 3 år siden. Jeg kan bare ikke huske hvad vi gjorde for at løse det. Prøver lige at høre....
Avatar billede whatever Nybegynder
18. november 2002 - 23:14 #2
Er harddiskene defragmentere fornylig? Hvilken kilde optages der fra?
Avatar billede sagi75 Nybegynder
18. november 2002 - 23:16 #3
Krydser fingre .... det vil bare være kanon...
Avatar billede sagi75 Nybegynder
18. november 2002 - 23:23 #4
C-drevet har været formateret og win xp reinstalleret, med nyeste drivere til lydkortet.

Kilder: hmm der vi indtil nu har oplevet det ved er Minidisc og Keyboard..

Hvis jeg ikke tager helt fejl er det såden en svend har har:
http://www.xs-sound.dk/data/products/dsp2000/index.html
Avatar billede crossport Nybegynder
19. november 2002 - 07:23 #5
Hvor mange programmer har han kørende på samme tid og bruger han nettet imens ?

Musik på prof. basis er MEGET krævende - næsten ligesom grafik - så der kan/vil opstå knæk, hvis andre programmer kører på samme tid ;o)

crossport
Avatar billede morten_hjort Nybegynder
19. november 2002 - 17:36 #6
Hey har i prøvet at sætte buffersizen ned i Cubase 5?
Prøv at gøre det... det er sikkert det der problem. Er der forskel når i har mange spor og når i ikke har?

Morten hjort
::. JunoLab .::
Avatar billede sagi75 Nybegynder
22. november 2002 - 08:51 #7
Crossport... Nej ingen andre programmer køre....
Avatar billede sagi75 Nybegynder
22. november 2002 - 08:53 #8
Det med buffersizen har jeg ikke prøvet..... Jeg kender Nada til Cubase :)

Jeg vender tilbage, når det er afprøvet
Avatar billede zaknafein Praktikant
29. november 2002 - 16:21 #9
Hvis han bruger tunge VST instrumenter, kan der sagtens fremkalde knæk i lyden.

AbSynth laver ofte det nummer!
Avatar billede jkragh Nybegynder
29. november 2002 - 22:00 #10
Det kan være Grafik kortet der laver problemerne! Sidder lydkortet i øverste pci slot lige under grafikkortet? hvis ja, flyt det øjeblikkeligt til en af de andre! Den øverste slot "deler" sandsynligvis IRQ med AGP'en - og det er snavs for HD rec.! Hvis nej, kan det være andre IRQ konflikter - det fremkalder sådanne symptomer du beskriver. Tjek det i enhedshåndtering!
Avatar billede jkragh Nybegynder
29. november 2002 - 22:04 #11
Glemte at sige, at XP kører APIC - så der udvides til det dobbelte antal IRQ's. Vær opmærksom på, om dit lydkort kan dele ressourser!!! Det er det der sker i praksis med APIC!
Avatar billede sagi75 Nybegynder
04. december 2002 - 12:06 #12
Det ser ud til at det har hjulpet at vi har sat et par indstillinger til max.. Memory pr buffer og track tror jeg det var...

Det hjalp i hvert fald slet ikke at vi satte bufferen ned, det gjorde det hele meget værre..

Men nu vil han se om det har hjulpet - der var i hvert fald ikke noget ved de 5 -6 test vi lavede hvor det var på de sidste 45-46 spor vi optag på. og heller ikke med multi recording... (vi prøvede med 2 spor, stereo)

Så jeg krydser i hvertfald fingre.. :)

Men tak for idéerne ..det er altid rart at få lidt nye spor at følge, selv om det ikke lige altid er de rigtige..
Avatar billede sagi75 Nybegynder
04. december 2002 - 12:08 #13
Han vil forresten også købe lidt ekstra ram, det vil jo heller ikke skade.. tværdigmod

/Sagi