Avatar billede altinet Nybegynder
11. oktober 2000 - 10:53 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Personlig \"sortliste\"/\"favoritliste\" og målrettet e-mail

Hejsa!

Affødt af diskussionen om glemte spørgsmål, har jeg et forslag.
Det er en \"pain in the ...\" at sidde og gruble over et spørgsmål, formulere et svar, og så bare se måneder gå uden reaktion fra spørgeren. Men det er også en pain at se sine potentielle point forsvinde i den blå luft, hvis aadmin lukker et spørgsmål uden at fordele points. Jeg kan dog godt se, at det nok er nødvendigt at lade være med at dele points ud, da vi jo ikke har brug for endnu en \"snyde-mulighed\" eller hvad??

Mit forslag er derfor, at man får mulighed for at lave en personlig \"sortliste\", over de spørgere man har dårlige erfaringer med. Jeg synes det er svært at holde rede på navne, så en sådan liste vill klart hjælpe mig.

På samme måde kunne man have en \"favoritliste\" med de brugernavne man har særlig GODE erfaringer med.

Til sidst fik jeg lige en ide (eller en hjerneblødning...døm selv)
Hvad med at indføre muligheden for, mod points evt., at bede en bestemt bruger kigge på et bestemt spørgsmål?? Det kunne f.eks. være ved at have en ekstra tekstboks når man opretter et spørgsmål, hvor man kunne skrive brugernavnet på den/de bruger(e) man gerne vil have til at kigge på det.

Det kunne evt. være sådan, at man først skulle melde sig som interesseret, for at kunne blive kontaktet på denne måde.

E-mail delen er ikke gennemtænkt i detaljer, men nu er det kastet på bordet.

:-) Lars
Avatar billede hobbez Nybegynder
11. oktober 2000 - 11:33 #1
OK; hvis det er på hjernegennemtræksniveau (brainstorm-niveau):

En variation af en del ovensteånde kunne være et system hvor man kunne score hinanden, og systemet kunne fungere begge veje:

1) Jeg forsøger at fremkomme med et svar på et spørgsmål, og har opfattelsen af at spørgeren ikke honorerer mit svar (hurtigt nok). Jeg kan lufte min utilfredshed ved at tildele ham(hende) negative \'personpoint\'minuspoint. Tilsvarende kan jeg tildele pluspoint hvis jeg er tilfreds med hurtig accept eller lign. Skalaen kunne f.x. gå fra -3 til +3 point. Disse point er \'personpoint\' og har IKKE noget med de point jeg optjener at gøre.

2) Jeg stiller et spørgsmål, og syntes jeg får et hurtigt, godt og præcist svar. Ud over at tildele point for svaret, kan jeg tildele svareren \'personpoint\' for et godt svar, eller omvendt negative \'personpoint\' hvis jeg efter at have afprøvet svaret konstaterer, at svareren ikke har haft \"en stand forskid\" indenfor området, men alene går efter points for enhver pris.

Underidéer til ovenstående:

Tildelingen af \'personpoint\' - negative såvel som positive - skal altid ledsages af en kort begrundelse (tekst).

Der skal \'linkes\' mellem tildelete point. Når jeg ser at en person er tildelt positive \'personpoint\' af 5 personer, men negative af én, skal jeg kunne se om den ene person generelt er negativ.

Man kan kun tildele en person \'personpoint\' een gang, men man kan til enhver tid rette sin \'score\' af en person.

Når jeg får en mail om at der i en kategori er oprettet et spørgsmål, skal jeg samtidig have informationer om den pågældende persons \'personpoint\' - et gennemsnitstal f.x. - så jeg kan se om det er en person som plejer at være (u)seriøs, der stiller spørgsmålet.

Der kan sikkert bygges meget videre på ovenstående, men nu er der kastet endnu en bold.

/Rob
Avatar billede lkp Nybegynder
11. oktober 2000 - 11:51 #2
Fin idé hobbez.

/LKP
Avatar billede kasseper Nybegynder
11. oktober 2000 - 12:10 #3
rigtig fin ide hobbez
Avatar billede fcs Novice
11. oktober 2000 - 13:01 #4
Hobbez>> Glimrende ide, men skal de til en bruger tildelte personpoint være synlige for alle eller er det kun de point jeg selv har uddelt jeg kan se?

P.S.: Hvis ovenstående ikke giver mening skal jeg gerne uddybe!
Avatar billede halnet Nybegynder
11. oktober 2000 - 13:04 #5
-> fcs
Det burde kun være synligt for den som giver point... så det ikke bliver misbrugt! Men jeg mener at det er en bedre idé med en personlig blacklist!

- Anders
Avatar billede altinet Nybegynder
11. oktober 2000 - 13:29 #6
Det bør kun være en selv der kan se \"personpoint\". Min ide var et \"værktøj\" til at tage stilling til om man gider bruge krudt på at besvare et spørgsmål fra en given spørger, baseret på ens EGEN vurdering, og ikke andres vurdering. Jeg har et par gange oplevet en \"grov\" tone overfor en spørger/svarer, som tilsyneladende var affødt af en tidligere disput mellem de pågældende. Det synes jeg ikke nødvendigvis skal afføde en generel negativ holdning til vedkommende.

Hvad synes I om ideen med at kunne \"bede\" en bestemt bruger kigge på et spørgsmål??

:-) Lars
Avatar billede kasseper Nybegynder
11. oktober 2000 - 13:32 #7
du vil altså spamme erikjacobsen ????
Avatar billede altinet Nybegynder
11. oktober 2000 - 14:05 #8
*G*

Tjahh...der ER bare nogen der er dygtige (og lynhurtige) med deres svar. Det ville da være fedt hvis man kunne give lidt ekstra point for at få en bestemt bruger, som man har tillid til, at kigge på det.

:-) Lars
Avatar billede andreas_admin Nybegynder
11. oktober 2000 - 14:53 #9
Det er planen at vi laver en \"notesblok\" funktion, og forslagene her kan evt. indgå som en avanceret del ?!
Avatar billede altinet Nybegynder
11. oktober 2000 - 15:00 #10
>>Andres_admin: Yes! Det er præcis noget i den retning jeg efterlyser!

:-) Lars
Avatar billede hobbez Nybegynder
11. oktober 2000 - 15:06 #11
fcs og halnet - og andre:

Pointgivning bør selvfølgelig være SYNLIG for ALLE.

Hvis jeg vil tildele en eller anden minus-point, bør jeg have n@sserne til at stå ved det.

Desuden er det også interessant om en score på minus 2 er resultatet af en enkelt dårlig score, eller en konsekvent negativ score.

/Rob
Avatar billede fcs Novice
11. oktober 2000 - 15:33 #12
Hobbez>> Jeg kan se at både generelt synlig og personligt synlig kan være til nytte:

Generelt synligt: Du har helt ret mht. at man skal stå ved de minus point man uddeler. Derfor er det fint hvis man kan indtaste en lille begrundelse sammen med sine +/- point. Dette vil hjælpe alle ud fra et barometer som siger at dem på eksperten der har bedømt vedkommende er overvejende positive/negative overfor denne person.

Personligt synligt: Vi er jo alle mennesker og det kan jo godt være at der er en person, som jeg personligt ikke bryder mig om pga. hans tonefald eller hvad det nu er. Derfor kan personen jo godt være kompetent alligevel. Derfor burde denne mulighed også være der. De point man tildeler skal kun kunne ses af en selv, da de er til ens egen reference og alle andre på eksperten eller personen man kritiserer skal kende til disse personlige point.

Min konklusion: Begge systemer kan være brugbare og ville kunne hjælpe brugerne af eksperten til bedre at orientere sig om de brugere der deltager. Men alt andet lige, så synes jeg måske selv nok at den generelt synlige pointscore er den bedste og derfor skal stå højere på listen over ting admin kan kigge på end den personlige liste.
Avatar billede goulduck Nybegynder
11. oktober 2000 - 15:53 #13
Jeg kan godt se fustrationerne med at folk ikke lukker spørgsmål, er dårlige til at kommentere sine egne spørgsmål og lign.

Jeg synes bare at det begynder at blive lidt for advanceret / besværlig at bruge Eksperten.
Avatar billede kurtj Nybegynder
11. oktober 2000 - 17:22 #14
goulduck> Nemlig.
Så bliver der sikkert behov for kategorien \"Hvordan bruger man eksperten`s pointsystemer\"
Avatar billede hobbez Nybegynder
11. oktober 2000 - 17:53 #15
goulduck & kurti :

I modsætning til de point man SKAL tildele et spørgsmål er der intet krav om at man anvender \'personpoint\' - så hvis man ikke gider bruge det, kan man lade være, ligesom man kan nøjes med at kigge på andres score, uden at score selv.

Kig på eBay og Jubii\'s auktion (eller hvem der nu ejer den i dag) eller andre sites der bruger variationer af ovenstående, hvis konceptet er for svært at fange. Dér kan du godt handle, uden at give andre en \"score\", og du kan kigge på andres \"score\" før du beslutter dig til om du vil bruge din tid \"på\" vedkommende.

/Rob
Avatar billede goulduck Nybegynder
11. oktober 2000 - 21:17 #16
Hvad kan jeg sige .... jeg husker godt de personerne som jeg ikke gider at lave noget for ... Kan man så ikke bare lave en \"huske klade\" hvor man kan tilføje personen?

Well, som sagt, er det valgfrit om man vil bruge det.
Avatar billede andreas_admin Nybegynder
12. oktober 2000 - 09:55 #17
En \"notesblok\" -funktion fungerer måske netop som goulduck beskriver ovenfor. At der så senere bliver tilføjet mere avancerede muligheder, hvilke er valgfrie at bruge, kan vel ikke være et problem ?!
Avatar billede altinet Nybegynder
12. oktober 2000 - 10:15 #18
>>Andreas_admin: Helt enig. Notesblok funktionen opfylder fuldt og helt det jeg efterlyste. De mere avancerede \"person-score\" funktioner er ikke nødvendige efter min mening.

Hvad med den sidste del af mit forslag om målrettet email til bestemte brugere mod points?

:-) Lars
Avatar billede denboj Nybegynder
12. oktober 2000 - 13:53 #19
det kunne være fedt hvis de brugere man havde på sine sort liste blev sorte og på sin hvidliste hvide i selve spm.