Avatar billede lesh Nybegynder
10. oktober 2000 - 15:40 Der er 16 kommentarer

ibm 486

Hej.

Jeg roder med en gammel ibm 486 som jeg også fik til at køre med win 3.1. Men nu skriver den at Klokkeslet samt dato er forkert, i opstarten,hvad kan jeg gøre og hvor retter jeg det evt.Jeg kan ikke find dato og kl. slet i konfiguration.

Venlig
Hilsen Lesh
Avatar billede maniacdog Nybegynder
10. oktober 2000 - 15:42 #1
Hvad med inde i dens BIOS ?
Avatar billede lesh Nybegynder
10. oktober 2000 - 15:44 #2
Jeg ved ikke hvor i bios jeg skal finde dato/klokkeslet
Avatar billede maniacdog Nybegynder
10. oktober 2000 - 15:46 #3
Mener det er under den menu hvor du sætter egenskaber for harddisken?
Avatar billede phpnewbie Nybegynder
10. oktober 2000 - 15:46 #4
jeg er ikke sikker.. men burde DOS ikke indeholde en fil, som kan ændre dato??? Jeg mener endda at command.com kan gøre det...
Avatar billede maniacdog Nybegynder
10. oktober 2000 - 15:47 #5
Nej, klokkeslet og dato bliver styret fra BIOS. Men jo i dos kan du skrive date [enter] og så sætte datoen.

Avatar billede prodic Mester
10. oktober 2000 - 15:48 #6
date efterfulgt af den nye dato
time efterfulgt af den nye tid.

I DOS, altså.

Og kan den overhovedet klare 2k-skiftet???
Avatar billede groggy Nybegynder
10. oktober 2000 - 16:23 #7
Jeg tror nu mest på at den ik kan klare 2k-skiftet. Men prøv at skifte i BIOSen som der bliver nævnt og se hvad der sker.
Avatar billede teknik Juniormester
10. oktober 2000 - 18:36 #8
Dato og tid for \"BIOS\" uret indstilles præcis som prodic siger med de to DOS kommandoer \"DATE\" og \"TIME\".
Imidlertid skal fejlmeldingen kun komme én gang efter at BIOS har mistet forsyningsspændingen.

Hvis den kommer hver gang du starter op, så er det fordi det opladelige batteri på bundkortet er blevet træt/defekt.

Løsningen er enkel, men lidt besværlig: \"Skift batteriet\".

mvh :-)
Teknik
Avatar billede goulduck Nybegynder
10. oktober 2000 - 22:47 #9
Nu er det vel ikke sådan at din Autoexec.bat og config.sys er tomme vel ? hehe ... gode gamle DOS dage!
Avatar billede halifax Nybegynder
11. oktober 2000 - 00:07 #10
Jeg har selv en 486\'er IBM fra 1992. Dato og tid ændres i Bios, som du under opstart kommer ind i ved at trykke på F1 tasten. På min IBM skal dato og tid indtastes på side 2 i Bios, som du kommer til med Page Down tasten. Tast herefter Esc for at afslutte og gemme ændringerne.
Teknik-> det er noget sludder du skriver med at bios uret indstilles med de to nævnte DOS kommandoer. De ændrer derimod den aktuelle SYSTEM-tid. Næste gang maskinen bootes er tid og dato igen forkert. Det skal sættes korrekt i bios\'en.
Min maksine fra 1992 kunne klare Y2K, men det er ikke sikkert, at den kan klare alle nyere programmer. Den bruges til ældre spil og når DOS og Win 3.1 nostalgien kommer over mig -)
halifax
Avatar billede teknik Juniormester
11. oktober 2000 - 00:30 #11
>>Halifax
Du har vist for mange IBM\'er og for få menneske PC\'er i stalden.
på de normale maskiner (=Klon maskiner=dem privatpersoner har flest af)
stilles BIOS uret af disse kommandoer.
Det er kun dem der er store nok til at lave deres eget mystiske system, som IBM og Compac, hvor det er nødvndigt at gå ind i BIOS for at lave en så nødvendig ting
Avatar billede halifax Nybegynder
11. oktober 2000 - 01:32 #12
Teknik -> foruden mine to IBM\'er har jeg en bærbar Compaq Armada 7400 fra 198 og en ret ny klon/bambus maskine med AMD Duron processor og Win98. Så kan jeg efterprøve din påstand.
I øvrigt er jeg enemand i PC-stalden -)
halifax
Avatar billede goulduck Nybegynder
11. oktober 2000 - 07:41 #13
Jeg personlig, troede kun at der var ét ur ... og ikke et BIOS ur og SYSTEM ur ...
Avatar billede monzter Nybegynder
16. oktober 2000 - 20:52 #14
>> Teknik. Hvis batteriet på bundkortet var dødt, ville han også være nødt til at gå ind i BIOS\'en og vælge HD ellers ville den slet ikke strte...
Så det er ikke batteriet.
Avatar billede cult Nybegynder
17. oktober 2000 - 16:37 #15
Jeg har også en gammel IBM 486 (IBM VaulePoint) og den virker altså fint efter 2k skiftet.
Det er ikke problemet.
Bios finder du på en VALUEPOINT ved at trykke F1 mens maskinen tæller sin ram.
Hvis din også er en ValuePoint, så prøv det.

Cult
Avatar billede teknik Juniormester
17. oktober 2000 - 21:25 #16
>>monzter
Jah det har du ret i medmindre...laaang bortforklaring...
At \"BIOS\" fungerer, som den gør på nogle ældre IBM og Compaq maskiner, ved at læse et foruddefineret spor på Harddisken (lille separat partition til systeminfo)
Eller at BIOS indeholder en Auto indstilling til Harddisk detektering, som de nyere BIOS gør. I min erfaring dog ikke noget, som fandtes på 486\'ere.

>>lesh
...Uanset bortforklaringer, så er jeg dog tilbøjelig til at mene, at monzter har ret.
Odds er, at når HDD ikke skal \"findes igen\", så er batteriet ok.
Symptomet med HDD svigt plejer altid at være med i historien om fladt batteri.
Typisk, så kan selv et rimeligt dårligt batteri også holde spændingen mens man genstarter.
Problemet med batteri plejer kun at vise sig hvis PC har været slukket 10-20min eller mere.