Avatar billede syntaxen Novice
11. november 2002 - 10:22 Der er 4 kommentarer

tæller bag firewall

Grundet overbelastning af min stakkels webserver har jeg nu sat to servere op, den primære der tager sig af mail og firewall, den sekundære som kun tager sig af webserver.
Den primære med firewallen er den der er på Internettet via en PPPOe dialup, og firewallen er så sat til at route al indgående trafik på port 80 videre til den sekundære server. Dette funker fint, MEN, min tæller på den sekundære server ser kun firewallen som værende den besøgende, dvs al indgående IP bliver strippet, og kun den lokale IP på firewallen kommer med. Det er jo egentligt rigtigt nok, men hvordan for jeg lavet en routning igennem firewallen, eller udenom firewallen så tælleren kan se den rigtige IP??? Firewallen er Wingate.
Er der noget software der har nøjagtigt den funktion??

Mvh
Syntaxen
Avatar billede peterlund Nybegynder
22. november 2002 - 13:24 #1
Lyder som om at enten din router eller din firewall foretager indgående NAT, for at kunne forwarde på port 80. Det er ummidelbart ikke muligt at ændre med mindre du kan eliminere NAT.
Avatar billede syntaxen Novice
22. november 2002 - 15:02 #2
Det er Firewallen, ingen diskussion om det. Jeg kunne være kommer uden om det hvis min sekundære server også havde været en windows server, for så kunne jeg gøre brug af ENS i Wingate med WingateClient. Men det kan jeg ikke. Suk.
Det jeg skulle bruge var et bette program der snuppede alt ingående trafik på port 80 og routede det over til den sekundære server uden at lave om på IP'en!
Avatar billede peterlund Nybegynder
22. november 2002 - 16:13 #3
Det kan du hvis du opsaetter en eller anden form for tunnel mellem din firewall og din webserver.
Men hvorfor skal du ha rigtige IP paa webserveren? kan firewall'en ikke logge det som du skal bruge for dig, og den har jo adgang til de rigtige IP'er.

generisk http tunnel: http://www.nocrew.org/software/httptunnel.html
Avatar billede syntaxen Novice
22. november 2002 - 19:05 #4
Jeg kører en stats logger på min webserver, noget lignende charts.dk, bare med meget mere statestik. Og den logger jo ikke den rigtigi IP med mindre den kan få fat i den rigtige ip. Desuden ville logs på selve logs på webserveren jo heller ikke være noget bevendt når de også viser forkert IP. Så jeg skulle hen og lave en samkørsel af både firewall log og webserver log, og det er umuligt :-)